tankgivare Nya idéer.

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: tankgivare

Inlägg av SeniorLemuren »

Josty Kid skrev:Snygg båt och fin inredning. Tyvärr tror jag tror att du inte får så många förslag för att det inte är en speciellt vanlig mätmetod och då kan man ju fråga sig varför och vad andra använder. Det finns inga billiga, bra och pålitliga kapacitiva givare på marknaden vad jag vet. Bilindustrin är duktiga på att välja något som går att producera billigt och tillräckligt bra kolla vad de använder.

Skall du bygga billigt eget så är jag inte heller övertygad om att det är rätt väg med en kapacitiv nivåmätare. Men du verkar ju veta vad du vill och det är ju bra, så jag har ett par frågor?
Har du gjort några mätningar med din probe design?
Vad förväntar du dig att få för kapacitans i vatten resp diesel med din probe om du inte provat den?
Vad har diesel för dielektricitetskonstant?
Vilken noggrannhet behöver / vill du ha?
Hur stor får en givare vara för att få plats?
Hej och tack för ditt positiva omdöme om båtbygget :)
och naturligtvis också för att du intresserar dig för mitt nivåproblem. Tyvärr lyckades du inte svara på något jag eftersökte så ditt inlägg kanske inte gav just mig så mycket, kanske någon annan i forumet kan dra nytta av just de kunskaper du sitter inne med angående kapacitiva givare. Emellertid om du läser mina tidigare inlägg i denna tråd så får du förmodligen en annan uppfattning om det hela från min synvinkel. Det mesta av dina frågor blir då besvarade. Där finns bland annat en länk till en mycket ingående test av olika givartyper som ger kapacitiva givare mycket bra betyg.
ds77
Inlägg: 2207
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: tankgivare

Inlägg av ds77 »

Jo, jag gjorde ett par snabba överslag och kom fram till något liknande på runt 40pF och uppåt.

En metod är ju att låta givaren ingå i en LC oscillator och mäta frekvensen, men jag tror att det kan bli lite väl höga frekvenser om man ska mäta det smidigt.

En annan metod är ju att ladda kondensatorn med en känd ström och mäta tiden det tar att komma upp till en viss spänning, det går ju att ladda kondensatorn via ett motstånd också om man vill slippa strömgeneratorn. Detta borde ju bli enklast med en liten AVR eller PIC, nackdelen är ju att med så pass små kapacitanser så blir det ganska små strömmar om man ska hinna mäta tiden med bra upplösning så det kan kanske bli lite störningskänsligt, men är du bara ute efter ett riktvärde kanske det inte spelar så stor roll.

För ett exempel kan du ju kolla på http://ww1.microchip.com/downloads/en/A ... 00611b.pdf säkert inte det bästa och ger dig inte det området du är ute efter men det kan ju vara en utgångspunkt.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: tankgivare

Inlägg av SeniorLemuren »

Hej ds77, du säger att du tror att det kan bli lite väl höga frekvenser, kan du utveckla hur du tänker :?:
Jag kopplade upp en test i Multisim enligt fig. där C3 är givarens kapacitans.
Får då ut frekvenserna
för tom tank 40 pf ~ 26 kHz
för full tank vatten 320 pf ~ 4,2 kHz
för full tank diesel 80 pf ~ 13,7 kHz
De värdena ska ju inte vara för höga att ta hand om med en pic 16FXX. Man kan till och med öka R2 till 1 Mohm enl spec. då halverar man frekvenserna till ~13 ~2,1 ~7 kHz.
Har jag missat något?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ds77
Inlägg: 2207
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: tankgivare

Inlägg av ds77 »

Nej det går utmärkt, du kan säkert minska motståndet med en faktor 10 utan problem också. Det beror lite på hur mycket störningar du kan tolerera(och hur mycket man kan förvänta sig), men det är nog inga problem här. Jag höll på med ett långt utlägg om störningar och temperaturdrift, men tänkte att det nog var lite väl överdrivet här. Du kan ju alltid köra lite digital filtrering om det är något som stör.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: tankgivare

Inlägg av mrfrenzy »

För att kompensera för temperaturdrift i mätningen borde man väl kunna ha en stabil kondensator med känt värde att kontrollmäta emot.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: tankgivare

Inlägg av SeniorLemuren »

Tempdrift, tja kan ju vara något att titta på vid test av prototypen kanske. I vilka komponenter i systemet skulle temperaturdrift kunna orsaka några betydliga mätfel?

Vi pratar om en båt som har klimatstyrning inombords där själva elektroniken finns. Tankarna med givare ligger i kölsvinet under durk där yttervattentemperaturen styr. Kan variera mellan +0 till +25 C i värsta fall.

Jag vet inte hur dielektricitetskonstanten i vatten, luft resp diesel ändrar sig med temperaturen men sådana eventuella mätavvikelser kan man ju enklast ta hand om i datorn med ärvärdet från en termometer.
ds77
Inlägg: 2207
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: tankgivare

Inlägg av ds77 »

Jag tror största felkällan är din 555:a

Jag tror att i praktiken kommer det inte spela så stor roll, men det är ju bara att bygga och testa.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: tankgivare

Inlägg av SeniorLemuren »

Då var en bit avklarad, återstår frekvensräknaren som ska skicka data till pc.
Kom just på att jag har ett Advantech PCL-720

http://www.interworldna.com/advan/pcl-720.htm#A

i datorn som är bestyckad med 3 st räknare/timers. Borde kunna ta in pulserna direkt till en räknare på det kortet och skippa PIC
ds77
Inlägg: 2207
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: tankgivare

Inlägg av ds77 »

Ett annat alternativ är att sätta en frekvens till spännningsomvandlare efter.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: tankgivare

Inlägg av SeniorLemuren »

ds77, ja förstås, men blir inte det lite som att gå över ån efter vatten och dessutom låsa en A/D port för att få in ett analogt ärvärde i datorn.

PCL-720:s räknare finns ju redan på det I/O- kort som sitter i datorn. :) Sedan kan ju datorn via en digital utgång dra ett relä som ansluter givaren man valt att läsa av, på så sätt använder man bara en av de tre räknarna som är tillgängliga. Det finns 32 digitala utgångar på kortet så de räcker ett tag.
ds77
Inlägg: 2207
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: tankgivare

Inlägg av ds77 »

Jo, då klarar du ju dig. Jag hade för mig att du hade flera tankar att mäta på så jag tänkte att tre räknare inte räckte så långt.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: tankgivare

Inlägg av SeniorLemuren »

ds77, alla råd och tips är välkomna, även de man inte gör bruk av just för tillfället. Det där med frekvens till spänning kan ju komma till pass vid något framtida projekt. :)

Det blev en lång tråd med många intressanta inlägg, jag tycker det känns som det teoretiska målet är nått och kommer nu att omsätta det till praktisk verklighet. Tackar alla för visat intresse och hjälpsamhet i denna tråd. :tumupp:
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: tankgivare

Inlägg av SeniorLemuren »

Men det blev inte någon sådan mätare. Allt gick i stå för en tid. Nu har jag kommit fram till den rätta konstruktionen. Hinner väl tyvärr inte få till en prototyp innan jag sticker ttill västindien.

Så här har jag tänkt: Längst ned i ett 20 mm rostfritt rör monterar jag en lastgivare med ett mätområde på 0-100 gram.
Anslutningskablarna som drages inuti röret är inte utritade. Som tätning och fastmontering av röret tänkte jag använda en vanlig tätning för kabelgenomförning.

Den kopplas till en förstärkare/AD-omvandlare som via en minimega och bluetooth skickar info till en display.

På bilden visas hur lastgivaren monteras i röret. Öppningen vid tryckplattan täcks av en bit nitrilgummi 1mm tjockt som limmas runt röret.
nivåmötare.png
nivåmötare_1.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar