Stereo trimpot?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Stereo trimpot?

Inlägg av cosmox »

Hejsan,

Jag är på jakt efter en dubbel 25k linjär trim pot, helst SMD. Finns det överhuvudtaget och i så fall var?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Stereo trimpot?

Inlägg av psynoise »

Om nu något ska trimmas in är nog inte en dubbelpotetentiometer lämplig i huvudtaget då resistansen för varje del kan skilja emellan. Dock har jag aldrig sätt någon dubbel trimpotentiometer, men det kanske finns.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Stereo trimpot?

Inlägg av Glenn »

det finns, fast dom jag sett har i princip sett ut som en vanlig stereopot men istället för axel så har den ett mejselspår.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Stereo trimpot?

Inlägg av cosmox »

Nej, det har du ju rätt i. Jag tror egentligen inte att det är så "jätte noga" i detta fallet. Tanken var att jag skulle skippa en pott som ställer frekvensen på ett mid filter för att spara plats i en panel. Men man skulle ju lika gärna kunna ta en vanlig pot och labba med tills man hittat ett värde man trivs med och sen sätta dit en spänningsdelare. Nackdelen är att det blir lite pill om man vill byta.

EDIT: Glenn: Minns du vart du sett dessa?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Stereo trimpot?

Inlägg av Glenn »

Jag har sett dom i någonting, typ en TV eller en förstärkare eller nåt, så jag har nog inte sett dom säljas lösa.
Skriv svar