Vilken kontakt ska jag välja?
Postat: 14 februari 2009, 01:38:27
Ska bygga ett antal (ca 20 st) kretskort som ska sitta i olika elbilar / elmopeder - ett kort på varje batteri. De ska anslutas dels till batteriets pluspol, dels med 4 ledningar till nästa kort. ett par kablar ska vara lågohmiga (1-1.5 mm²) det andra paret är signalkablar. (funktion: aktiv laddningsutjämning utan effektförlust). Så det blir två kontakter på varje kort: en 5-polig som går till +pol samt till nästa låda samt en 4-polig som kommer från föregående låda. (På första batteriet ska sitta en lite större låda med lite styrelektronik)
Jag har letat passande storlek på plastboxar och lyckats hitta en någorlunda OK box på kjell&co. Men det där med att bygga in kontaktdon tycker jag är sa**ns jobbigt... att såga och fila i plast är inte kul, gör man det för hand blir det skevt och jävligt, kör man med maskin smäler plasten in i verktyget.
Jag har testat att bygga in två olika sorters kontaktdon för ändamålet för att se hur det funkar.
1) MTA156 (vit), från ELFA - PCB: vinklad stiftlist med låsanordning (3.96 mm delning). Kabel: hylshus med krimphylsor. Det går bra att löda kablarna på hylsorna. Ska man klämma dem gäller det att hitta en passande tång.
2) losstagbar skruvplint (grön), från Electrokit. PCB: vinklad stiftlist med låsanordning (5 mm delning). Kabel: skruvas fast.
Några bilder:
(kretskortet som syns på nedersta bilden är en "dummy" - jag har sågat till ett kasserat kort bara för att kolla hur det passer i lådan och med kontakterna)
Nu har jag redan lyckats förstöra låsanordningen på MTA156'an, den är avbruten (men kabeln sitter bra på ändå) men den sticker annars ut som ett litet tak över kontakten.
Fördelar med MTA156: lätt att montera i lådan. Sitter ett par mm nedanför skarven mellan lock och botten, så jag fräser (slipar) ur ett litet spår för varje stift. Den vita stiftlisten döljer sedan hålen, så man behöver inte vara så petig. smidig och snygg? Ganska tät - man kan fylla i lite smältlim på insidan så är den ganska tät.
Nackdelar med MTA156: Lite pilligt att hålla på och löda hylsorna på kablarna. Krångligt om man vill byta ut en kabel eller förlänga den.
Fördelar med skruvlisten: Flexibel - lätt att byta / ändra i kablarna.
Nackdelar: Behöver såga/klippa/pilla bort ett fyrkantigt hål både i locket och i botten på lådan. Om det inte blir exakt så ser det fult ut. Inte tät: springor undertill (mot botten) kan tätas med t.ex. smältlim, men springan mot locket blir knepigare, då man ska kunna öppna lådan (för att byta säkring t.ex). Dessutom har headern inga sidor utan är öppen i sidled (de ska kunna kombineras på längden är det tänkt) så där blir det hål rakt in i lådan. Dessa hål fylls väl delvis med pluggen som ska anslutas.
Vad är era spontana reaktioner? Jag tycker sånt här är svårt. Snygga och bra kontakter är så vidrigt dyra. Dessa har ett överkomligt pris (12-18 kr per box tror jag det blev ungefär).
Jag har letat passande storlek på plastboxar och lyckats hitta en någorlunda OK box på kjell&co. Men det där med att bygga in kontaktdon tycker jag är sa**ns jobbigt... att såga och fila i plast är inte kul, gör man det för hand blir det skevt och jävligt, kör man med maskin smäler plasten in i verktyget.
Jag har testat att bygga in två olika sorters kontaktdon för ändamålet för att se hur det funkar.
1) MTA156 (vit), från ELFA - PCB: vinklad stiftlist med låsanordning (3.96 mm delning). Kabel: hylshus med krimphylsor. Det går bra att löda kablarna på hylsorna. Ska man klämma dem gäller det att hitta en passande tång.
2) losstagbar skruvplint (grön), från Electrokit. PCB: vinklad stiftlist med låsanordning (5 mm delning). Kabel: skruvas fast.
Några bilder:
(kretskortet som syns på nedersta bilden är en "dummy" - jag har sågat till ett kasserat kort bara för att kolla hur det passer i lådan och med kontakterna)
Nu har jag redan lyckats förstöra låsanordningen på MTA156'an, den är avbruten (men kabeln sitter bra på ändå) men den sticker annars ut som ett litet tak över kontakten.
Fördelar med MTA156: lätt att montera i lådan. Sitter ett par mm nedanför skarven mellan lock och botten, så jag fräser (slipar) ur ett litet spår för varje stift. Den vita stiftlisten döljer sedan hålen, så man behöver inte vara så petig. smidig och snygg? Ganska tät - man kan fylla i lite smältlim på insidan så är den ganska tät.
Nackdelar med MTA156: Lite pilligt att hålla på och löda hylsorna på kablarna. Krångligt om man vill byta ut en kabel eller förlänga den.
Fördelar med skruvlisten: Flexibel - lätt att byta / ändra i kablarna.
Nackdelar: Behöver såga/klippa/pilla bort ett fyrkantigt hål både i locket och i botten på lådan. Om det inte blir exakt så ser det fult ut. Inte tät: springor undertill (mot botten) kan tätas med t.ex. smältlim, men springan mot locket blir knepigare, då man ska kunna öppna lådan (för att byta säkring t.ex). Dessutom har headern inga sidor utan är öppen i sidled (de ska kunna kombineras på längden är det tänkt) så där blir det hål rakt in i lådan. Dessa hål fylls väl delvis med pluggen som ska anslutas.
Vad är era spontana reaktioner? Jag tycker sånt här är svårt. Snygga och bra kontakter är så vidrigt dyra. Dessa har ett överkomligt pris (12-18 kr per box tror jag det blev ungefär).