Jag har funderat lite på akvarievärmare, men de jag har sett når inte upp till rätt temperatur.
Det finns dem som har modifierat dem, men då brukar de inte hålla speciellt länge.
Sedan är det mer orginellt med kaffebryggare.
Jag skulle dessutom vilja påstå att det här projektet inte blir mindre säkert att använda än en vanlig kaffebryggare. Snarare tvärt om eftersom jag alltid kommer vara max 1 meter ifrån den när den används. Jämför med en standard kaffebryggare som ofta lämnas igång långa stunder utan uppsikt. I hemmiljö är det (vad jag vet) ännu inte krav på timer till kaffebryggare, men med timer vrider folk ofta upp den på max (1 timma) och på den tiden hinner mycket att hända.
Den jag bygger om kommer både att få korttidstimer (köpt färdig) och dubbla termostater (varav en köpt och en egenbyggd), plus det orörda övertemperaturskyddet. Min termostat kommer att slå ifrån direkt om den inte hela tiden får en fyrkantvåg på 10Hz. Det förhindrar problem ifall PIC-kretsen eller något annat får fnatt.
Just nu använder jag relä. Har funderat lite på triac, men båda kan ju gå sönder så att de leder hela tiden, så jag tror att valet där inte har så stor betydelse. Särskillt inte iochmed övertemperaturskyddet och "frekvenskollen". Om något ändå mot förmodan skulle hända så har jag brandlarm i labrummet som triggar både andra brandlarm och min mobil.
Det är inte omöjligt att jag ändå skaffar en annan värmare senare, men det här är en projekt-idé som jag haft i huvudet så länge att jag helt enkelt ville testa den.
KLIXON var ett mycket bra tips!

Jag hittade
den här sidan med några tabeller.
Jag är lite osäker på vad som är typbeteckningen på min termostat.
"504" finns inte i listan, inte heller "50". "4" ger för låg temperatur. "014" innebär 85ºC, vilket inte låter helt orimligt.
"324" finns inte. "32" ger 135ºC (låter lite högt?) och "24" ger 112,8ºC vilket ligger inom området som Norpan skrev.