Transistor som ger MINUS volt!?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
fosfor
Inlägg: 453
Blev medlem: 13 februari 2013, 05:43:15
Kontakt:

Re: Transistor som ger MINUS volt!?

Inlägg av fosfor »

Tillägg:

Upptäckte även ett annat "fenomen".
Trissan börjar leda redan när jag bara närmar mig med handen
(ser på LED'en att den börjar lysa, och på nätagget att strömförbrukningen går upp), alltså att jag inte ens rör den.
Det lär väl vara nåt statiskt fält eller så?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32730
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Transistor som ger MINUS volt!?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du har säkert så hög förstärkning att minsta störning (statiskt elektriskt fält) är tillräckligt. I riktiga livet är sådana situationer ganska bra att undvika. Tänk dig transistorer i bilelektronik som reagerar när du kör under en kraftledning ....
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Transistor som ger MINUS volt!?

Inlägg av Hobbyisten »

fosfor skrev:*host och harkel*

OK, nu har jag suttit och experimenterat lite med två små trissor på ett breadboard/kopplingsdäck.
Den ena är en BC516 - PNP
Den andra är en BC517 - NPN

Det jag kommit fram till är följande :shock:
PNP: När basen på denna får spänning, så STOPPAS ström genom Emitter och Collector.
NPN: När basen på denna får spänning, så STARTAS ström genom Emitter och Collector.

Spänningen verkar kunna vara detsamma, om det inte är påverkat/sänkt av nåt motstånd,
fast en död LED indikerade att det inte flöt någon ström genom (när transistorn var avstängd).
Likaså fick indikera att det flöt ström genom Emitter och Collector :idea:

Jag får bilden av att PNP är som en switch som är konstant påslagen om den bara kopplas in, men slås av vid knapptryckning (base).
Likaså bilden av att NPN är som en switch, som är konstant avstängd om den bara kopplas in, men aktiveras vid knapptryckning (base).

Är jag nåt på spåren? Stämmer detta med er syn på världen? :shock:
Nej inte riktigt, en PNP eller en NPN leder aldrig ström genom collector-emittor om inte spänning/ström påförs basen. "P" står för positivt dopad halvledare, "N" står för negativt dopad halvledare. Detta är transistorns "magi". Att PNP'n stoppade strömmen när du kopplade spänningen till den beror på att du kopplade plus till ett N-skikt. Du ska alltså koppla den polaritet till basen som står i mitten på bokstavskombinationen. Men som DU kopplat så stämmer ju din iakttagelse.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Transistor som ger MINUS volt!?

Inlägg av arvidb »

fosfor skrev:När och HUR kom era "ahaa!" moments när det gällde transistorer? :humm:
Mitt "aha"-ögonblick var när jag insåg att pilen på emittern visar hur basströmmen går:
BJT_NPN_symbol_(case).svg.png
NPN: Basströmmen går från bas till emitter, d.v.s. basen måste vara mer positiv än emittern för att transistorn ska leda.

BJT_PNP_symbol_(case).svg.png
PNP: Basströmmen går från emittern till basen, d.v.s. basen måste vara mer negativ än emittern för att transistorn ska leda.


Det jag fortfarande inte har förstått är varför emitter och kollektor heter som de gör på PNP-trissor. Att strömmen går in genom emittern och ut genom kollektorn känns fel. Men det finns säkert någon underliggande fysikalisk förklaring till att de heter som de gör?

(Bilderna från Wikipedias artikel om bipolära transistorer.)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32730
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Transistor som ger MINUS volt!?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Då är det skönt att det finns radiorör för där finns bara en sort och de (flesta) saknar basströmmar och är f ö lätta att förklara.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Transistor som ger MINUS volt!?

Inlägg av Hobbyisten »

arvidb skrev: Det jag fortfarande inte har förstått är varför emitter och kollektor heter som de gör på PNP-trissor. Att strömmen går in genom emittern och ut genom kollektorn känns fel. Men det finns säkert någon underliggande fysikalisk förklaring till att de heter som de gör?
Jag tycker tvärtom arvid, emittera betyder väl utsända och collector ta emot, så jag förstår inte varför emittern tar emot strömmen på NPN. Vill man ha rejäl hjärngymnastik så ska man fördjupa sig i detta :lol:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32730
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Transistor som ger MINUS volt!?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag får alltid bildgoogla på TRANSISTOR när jag bygger något och ska förvissa mig om att E, C och B kommer rätt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Transistor som ger MINUS volt!?

Inlägg av TomasL »

breflabb skrev:
TomasL skrev:Finns även US Army's grundkurs i ellära och elektronik hos mig.
En fråga till dig?
År det tillåtet från dig att lägga upp en fdf fil direkt här på forumet för att
underlätta för typ trådskrivaren från oss som redan laddat ner ?
Tycker jag inte. TS kan enkelt hämta hem dem.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Transistor som ger MINUS volt!?

Inlägg av arvidb »

HUGGBÄVERN: Haha, jag känner igen det där (att behöva bildgoogla kollektor och emitter).
nybörjarnörd skrev:Emittera betyder väl utsända och collector ta emot
Ja så tycker jag också. Därför tycker jag att det är lite konstigt att emittern tar emot strömmen och kollektorn sänder ut strömmen på en PNP-transistor. Jag förstår inte riktigt vad du menar med "emittern tar emot strömmen på NPN"? Eller menar du att emittern "tar emot" basströmmen? Tänker man så så blir det ju omvänt även på PNP. :D Sen föredrar jag att se ström som något som flyter genom något istället för något som "tas emot" någonstans.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Transistor som ger MINUS volt!?

Inlägg av TomasL »

Nja, det är rätt logiskt, Emittern emitterar laddningsbärare, och Kollektorn tar emot dem.
I en NPN transistor, laddningsbärarna är elektroner, och i en PNP hål.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18358
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Transistor som ger MINUS volt!?

Inlägg av 4kTRB »

Kollektorn, där ansamlas elektronerna för de vill komma till
emittern där de emitteras till jord. Enamation, en slags utstrålning mot jord.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Transistor som ger MINUS volt!?

Inlägg av Hobbyisten »

Hmmmm….repeterar högstadiets fysikbok i minnet....vid NPN går ju elektronerna från emittern till basen, några rusar över till collectorn av bara farten och får de positiva hålen från collectorn att övervinna N-dopningen, alltså går strömmen från collectorn till emittern på NPN just som strömpilen pekar ? Vid PNP går elektronerna från basen till emittern ("strömmen" i motsatt riktning alltså), de positiva hålen från emittern övervinner av bara farten N-dopningen och går över till collectorn av bara farten, alltså går strömmen alltså även i det fallet i pilens riktning, men då från emitter till collector ? Tänker jag fel ?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Transistor som ger MINUS volt!?

Inlägg av TomasL »

Det som sätter huvudbry är att elektronerna går i motsatt riktning mot strömmen
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32730
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Transistor som ger MINUS volt!?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

För att inte tala om hålen ...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Transistor som ger MINUS volt!?

Inlägg av TomasL »

Som går i samma riktning som strömmen.
Skriv svar