Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 17.53 2017-05-26

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Maskinare behöver hjälp!
InläggPostat: 12.13 2017-05-19 

Blev medlem: 12.03 2017-05-19
Inlägg: 4
Har en fräs hemma, DSMD25V (s.k. Kinafräs), som slutat fungera. Jag har bytt bägge styrkorten till nya utan att få igång den. Motorn är en 220V-DC motor med permanentmagnet. När jag kör motorn med ett 12V mc-batteri snurrar den på fint, om än långsamt som den ska. Den ska väl inte gå så snabbt på 12V. När jag mäter resistansen över lindningarna visar mätaren ca 3,8 ohm. Då motorn är på 1 kW (märkning) tycker jag det är lite lågt. Torde det inte vara ca 48 ohm (R=U*U/I)? jag få samma resistens oavsett vilka lindningar jag mäter över (skruvade isär för att kolla/mäta). Det tycker jag också är lite märkligt?
Som gammal maskinare måste jag erkänna att elkunskaperna inte är vad de borde/var, så jag tänkte att här finns säkert folk som kan hjälpa mig!?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12.44 2017-05-19 

Blev medlem: 10.11 2007-03-19
Inlägg: 4600
Ort: Ronneby
> Torde det inte vara ca 48 ohm

Nej, resistansen I lindningen omvandlar inmatad effekt till värme. Det är inte 1kW värmellement du har utan en motor. En del (största delen helst) av effekten du stoppar in skall ju omvandlas till mekanisk energi :-)

Eftersom motorn snurrar på 12V så är den ju med största sannolikeht hel.

Eftersom du bytt kortet/korten till motorn kan man ANTA att de är OK och att det således är nått annat. Mät kablaget mellan motor och styrkort, kolla säkringar, kolla spänningen TILL styrkortet. Finns några indikeringslampor på kortet? Någon dokumentation?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.06 2017-05-19 

Blev medlem: 18.44 2004-12-04
Inlägg: 1774
> När jag mäter resistansen över lindningarna visar mätaren ca 3,8 ohm.

En elmotorer följer inte Ohms lag.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ohms_lag

Motståndet i lindningarna ger endast upphov till värme = förluster därför är lägre motstånd alltid bättre......

Strömmen i lindningarna begränsas mest av bakspänning som motverkar elnätets spänning.
När rotorn rör sig i förhållande till stator lindningarna ger magnetfält upphov till en spänning som motverkar elnätets spänning.

Någon bra beskrivning på på svensk hittade jag inte

https://www.quora.com/What-is-the-signi ... -DC-motors


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.58 2017-05-19 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14.52 2005-01-10
Inlägg: 22048
Ort: Kristinehamn
Se såhär på det:
När den motor snurras fungerar den som en dynamo. Startströmmen kan vara brutal om man inte ramper upp spänningen men detta tar systemet hand om.

Själva grejen är att när motorn snurrar skapar den en spänning och om den blir matat samtidig är den "verkliga" effekten skillnaden mellan vad motorn ger av spänning vid det varvtal och matningsspänningen.

Så de 3,8 Ohm är ganska säkert rätt - men spänningen över det motstånd är mycket lägre än du tror.

I övrigt håller jag med de övriga om vad som ska kollas osv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.58 2017-05-20 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.56 2008-11-27
Inlägg: 2813
Ort: Utanför Jönköping
Jag tror jag kan förklara det här på ett ganska enkelt sätt, rätta mig om jag har fel.

1. Många har lekt med en liten elmotor. Kopplar man ett batteri till den så snurrar den. Spänning ligger över motorn och ström går genom motorn.
2. Kopplar man en lampa till motorn och snurrar på motorn externt på något vis så lyser lampan, motorn agerar generator. Genererar en spänning och ström.

Motorn är samtidigt motor och generator i fallet 1 ovan. Den snurrar ju! En motor som snurrar utan last kommer inte att dra mer ström än vad
som behövs för att övervinna friktion och resistans i motorn. (här kan jag ha lite fel kanske?)

En motor som inte snurrar agerar inte generator och skapar ingen "motspänning". Det blir nästan en ren kortslutning.
T.ex. i startögonblicket. Eller när axeln sitter fast.

Det är därför en frisnurrande motor inte drar så mycket ström.

MVH: Mikael


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.18 2017-05-21 

Blev medlem: 12.03 2017-05-19
Inlägg: 4
Ok, inser att jag inte är nån fena på elmotorer.
När jag trycker på startknappen startar inte motorn. Däremot visar varvtalsmätaren 4630 rpm (nånting) en kort stund, sedan blir den svart igen. Håller jag in knappen längre visar den "0", men inget annat händer. Bifogar den enda schemat som finns i manualen: Bild


.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.35 2017-05-21 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 11439
Ort: Säter
Relä SA, drar det överhuvudtaget?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.36 2017-05-21 

Blev medlem: 12.03 2017-05-19
Inlägg: 4
Nä, det låter iaf inget


.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.03 2017-05-21 

Blev medlem: 10.11 2007-03-19
Inlägg: 4600
Ort: Ronneby
Tror inte SA är ett relä, jag tycker det verkar vara fram/back-omkopplaren.

1) Har du 230VAC mellan anslutning L1 och L2 på styrkortet B1?
2) Har du kollat kablaget till motorn? (UTAN spänning på) - Sätt fram/back-omkopplaren i ena läget (inte 0) och resistansmät mellan A+ och A- på styrkortet, "ser" du motorn där?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.45 2017-05-25 

Blev medlem: 12.03 2017-05-19
Inlägg: 4
Ser motorn från A+ och A-. Däremot verkar SB (start/stopp) ha gett upp. Inväntar svar från lev om reservdel finns.
Bilaga:
IMG_1907.JPG
Bilaga:
IMG_1908.JPG



.


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
    lawicel.se
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010