Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Mr Andersson
Inlägg: 1394
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av Mr Andersson »

Problemet är knappast prestanda. Från TS andra trådar får jag intrycket att han förväntar sig deterministisk timing i ett leksaksspråk som körs på ett konsument-OS. När det sen inte fungerar tror han att lösningen är en snabbare processor istället för att fixa timing-felen.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av lillahuset »

Jag antar att du syftar på Java och Windows.
Mr Andersson
Inlägg: 1394
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av Mr Andersson »

Java ja. Fast raspbian eller vad det nu heter.
Jag menar inte att det skulle vara dåligt för det syfte det är skapat för, men RT-egenskaper får du inte direkt ur boxen.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av lillahuset »

Nej Linux i standardutförande har definitivt inga bra realtidsegenskaper.
Jag har skrivit en hel del kod där determinism har varit det viktigaste och då har det blivit DSPer och ARM utan OS som i sin tur har levererat data till Linux och Windows i lagom stora paket för vidarebefordran till databaser och annat "kul" som andra har fixat. Men att kalla Linux ett konsument-OS känns lite orättvist mot både Microsoft och Pingvinen. :)
Mr Andersson
Inlägg: 1394
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av Mr Andersson »

Jag menade bara att linux är byggt för slutanvändaren, sen kan det vara allt mellan någon som vill ha ett enkelt desktop-os till ett stort företag som behöver en enorm serverfarm. Medans ett RTOS är byggt för programmerare att anpassa till sin produkt.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av Al_Bundy »

Mr Andersson skrev:Problemet är knappast prestanda. Från TS andra trådar får jag intrycket att han förväntar sig deterministisk timing i ett leksaksspråk som körs på ett konsument-OS. När det sen inte fungerar tror han att lösningen är en snabbare processor istället för att fixa timing-felen.
Java leksaksspråk? Java är till för de stora projekten. Övriga projekt kan hålla sig till C.
Mr Andersson
Inlägg: 1394
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av Mr Andersson »

Java har sina användningsområden. Men det är ett leksaksspråk specifikt när det gäller embedded.
Du har odeterministisk GC. Odeterministisk minneslayout. Odeterministisk timing. Odeterministisk JIT-kompilator. Etc. Kort sammanfattat har du ingen kontroll av vad som händer, var det händer, och när det händer.

Är det verkligen java man använder om 90% av koden måste skrivas native och anropas via JNI?
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av Al_Bundy »

Jag vet inte om Oracle håller med dig. För 10 år sedan så dominerade Java ME när det kommer till mobiltelefoner. Sedan dess tog Andorid över.
Att programmera CAN bus osv gör jag inte i Java. Jag använder bara Java när det kommer till grafiska applikationer som kan styra I/O på enklare sätt.

Java använder JNI för att tala med C språk.
grottan
Inlägg: 428
Blev medlem: 16 maj 2010, 12:16:42

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av grottan »

Al_Bundy skrev:
Mr Andersson skrev:Problemet är knappast prestanda. Från TS andra trådar får jag intrycket att han förväntar sig deterministisk timing i ett leksaksspråk som körs på ett konsument-OS. När det sen inte fungerar tror han att lösningen är en snabbare processor istället för att fixa timing-felen.
Java leksaksspråk? Java är till för de stora projekten. Övriga projekt kan hålla sig till C.
Kan du utveckla det här med att Java är för dom stora projekten - vad är det för projekt du tänker på då?

Kan nog tänka mig en hel del system och applikationer av dignitet som skrivs utan en enda rad Javakod. tanken med Java var säkert god men med tanke på hur många fruktansvärt usla Java-applkikationer man stöter på så börjar man ju undra - bara hålla reda på en massa JRE installationer kan göra en galen.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av lillahuset »

Jag vet inte om Oracle håller med dig. För 10 år sedan så dominerade Java ME när det kommer till mobiltelefoner. Sedan dess tog Andorid över.
Jag gissar att det enda som skrevs i Java var lullullet til display och appar. Det som var tidskritiskt skrevs nog i C och snurrade på samma processor.
Mr Andersson
Inlägg: 1394
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av Mr Andersson »

Al_Bundy skrev:För 10 år sedan så dominerade Java ME när det kommer till mobiltelefoner. Sedan dess tog Andorid över.
Icket. Det finns inte ett enda telefon-os skrivet i java. Majoriteten av android, och alla andra os som tidigare inkluderat ME, är andra språk.
Java används som glue logic för att exportera tillgång till UI:t till hobbyprogrammerare som vill göra pruttljudsappar.

Dessutom fasas java ut från android i rask takt just nu för att ge plats åt kotlin.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av TomasL »

Android har väl aldrig använt JAVA, visst man skriver i JAVA men det kompileras sedan till ANDROIDS nativa Runtime DALVIK, och numera ART.
Mr Andersson
Inlägg: 1394
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av Mr Andersson »

Jag tror skoförsäljaren menar språket java och inte ekosystemet. Men visst du har en poäng.
Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av Rick81 »

Någon som benchmarkat Java med JVM mot kompilerad C? Gissar att koden är 5 ggr långsammsre eller nåt sånt?

Edit: Hittade denna sida
https://benchmarksgame-team.pages.debia ... a-gpp.html
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av Al_Bundy »

Mr Andersson skrev:
Al_Bundy skrev:För 10 år sedan så dominerade Java ME när det kommer till mobiltelefoner. Sedan dess tog Andorid över.
Icket. Det finns inte ett enda telefon-os skrivet i java. Majoriteten av android, och alla andra os som tidigare inkluderat ME, är andra språk.
Java används som glue logic för att exportera tillgång till UI:t till hobbyprogrammerare som vill göra pruttljudsappar.

Dessutom fasas java ut från android i rask takt just nu för att ge plats åt kotlin.
Jag talar innan Andorid kom till.

Orsaken varför Java är inte lika populärt som Kotlin vid applikationsutveckling har med samma sak att det är enklare i Kotlin än Java. Du skriver mindre kod för samma operationer med Kotlin. Samma motivering att använda Java före C.

Orsaken har med att Oracle inte var tidigt ute nog med att göra Java öppet för alla. Nu är Java öppet för alla.

Annars kan jag säga att vi går mer och mer mot ett samhälle där språk bygger på denna logik:

Kod: Markera allt

Import stuff

Do this

Exit
Ingen förståelse bakom eller liknande varför eller hur programmet utförde. Men sådant tycks inte behövas idag? Pythonprogrammerare?
Skriv svar