Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av Al_Bundy »

lillahuset skrev:Jajaja, Al uttrycker sig inte alltid så stringent men i åtminstone det här fallet tror jag ni fattar vad han menar.
Dåligt ordförråd och medlemskap i NO'MAM ;)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av TomasL »

Nej. Du kan inte ta C# kod i Windows 10 och komplicerade det i Ubuntu.
Jo, men jag behöver inte kompilera det för "Ubuntu", utan kan köra det nativt under MONO eller XAMARIN.

Jag kör W10 applikationer i en hallonpaj med Linux, utan problem.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av TomasL »

Java används för säkerhet.
Java tillhör väl en av de mest osäkra miljöerna vi har, med mängder av buggar och titthål.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11328
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av Klas-Kenny »

Nej. Du kan inte ta C# kod i Windows 10 och komplicerade det i Ubuntu. Du skulle få enorma problem då .NET plattformen för Linux ljusår efter Windows .NET.
Nja.
Nej, det går inte till 100% ta C# kod skriven för vanliga "native" .NET och försöka köra på Linux.
Där emot kan du skriva C# kod för .NET Core, och köra den precis lika fint i Windows som i Linux..

Och .NET Core är inga ljusår efter vanliga .NET, det enda stora som fattas är grafik. Typ webbapplikationer går dock fint att göra. :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av TomasL »

Hmm, tja, jag har kört applikationer för .NET under Mono, utan problem, dock används väl inga avancerade grafikpryttlar, vilket troligen är det som saknas i MONO, typ, plus eventuellt lite annat onödigt.

åter till Al:
Ja. Små kretsar.
Vad har språk och kompilatorer med storleken på ic-kretsar att göra?
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av Al_Bundy »

TomasL skrev:
Nej. Du kan inte ta C# kod i Windows 10 och komplicerade det i Ubuntu.
Jo, men jag behöver inte kompilera det för "Ubuntu", utan kan köra det nativt under MONO eller XAMARIN.

Jag kör W10 applikationer i en hallonpaj med Linux, utan problem.
Så vad gör då C# bättre än Java?
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av Al_Bundy »

TomasL skrev:Hmm, tja, jag har kört applikationer för .NET under Mono, utan problem, dock används väl inga avancerade grafikpryttlar, vilket troligen är det som saknas i MONO, typ, plus eventuellt lite annat onödigt.

åter till Al:
Ja. Små kretsar.
Vad har språk och kompilatorer med storleken på ic-kretsar att göra?
Det är ju marknaden som.har valt C utav en ren kostnadsfråga eller hur?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av TomasL »

Inte så förb. buggigt, du behöver ingen specifik JRE för att köra ett visst program, eftersom .NET är bakåtkompatibelt vilket JRE bevisligen inte är.
Plus en massa andra saker.
Det är ju marknaden som.har valt C utav en ren kostnadsfråga eller hur?
Ja, pga att C producerar nativt exekverbara filer, synnerligen portabelt, och att man kan göra "vad som helst", samt en massa andra saker, till exempel att väldigt många saker går inte att göra i annat än C (och till viss del ASM).

Vad du menar med kostnadsfråga vet jag inte, men det handlar alltid i alla lägen om att välja de effektivaste verktygen för jobbet i fråga.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av Icecap »

Jag har kompilerat SAMMA .C-fil in i ett antal olika projekt som baserades på ett antal olika tillverkares µC. Alltså samma kod till PIC, 8051, FFMC-16LX, RX210 - utan ändring.

Jag har programmerat säkerhetskritiska system (explosionsrisk) och rent faktisk haft två olika µC på två versioner kretskort där enda skillnad var HAL - men den resterande delen (~97%) körde exakt samma .C-fil. En uppdatering av funktionen i en session gav två kompileringar och funktionen var identisk i de två system.

Men OK, det är ju alltså inte lika produktivt som Java kan jag förstå.

Ja ja, "lite vetande är farligt" som man ju säger.
Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av Rick81 »

När ska det ta slut med alla dessa fjuttiga programmeringsspråk? Säkert tjuriga hipsters som vägrar gå efter de vanliga språken t.ex. PHP, Java, Python, C, C++. 
Det är ett "litet" företag kallat Google som skapat golang men de kan nog inte så mycket om mjukvara :)

Kan tilläga att trådhantering är överlägsen övriga språk.
Shimonu
Inlägg: 295
Blev medlem: 21 oktober 2015, 22:44:33

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av Shimonu »

lillahuset skrev:Jajaja, Al uttrycker sig inte alltid så stringent men i åtminstone det här fallet tror jag ni fattar vad han menar.
Nej, jag gjorde verkligen inte det men upplyses gärna
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av lillahuset »

Jag noterar och lämnar utan åtgärd. :o
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av Al_Bundy »

TomasL skrev:
Det är ju marknaden som.har valt C utav en ren kostnadsfråga eller hur?
Ja, pga att C producerar nativt exekverbara filer, synnerligen portabelt, och att man kan göra "vad som helst", samt en massa andra saker, till exempel att väldigt många saker går inte att göra i annat än C (och till viss del ASM).

Vad du menar med kostnadsfråga vet jag inte, men det handlar alltid i alla lägen om att välja de effektivaste verktygen för jobbet i fråga.
Det jag menar är att C är ett litet verktyg och det duger för inbyggda system då det kostar lite att skapa en kompilator samt språket är enkelt att lära sig. C++ och allt över är bara allt för mycket och ses som en kostnad bara. Jag kör TTC control på jobbet nu och jag har gjort två små program på min PLC. Jag har använt 94% utav minnet. Jag kör Codesys på min mikrokontroller. Det verkar suga upp minnet rätt hårt. Men jag kan iallafall göra det jag vill göra.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av Al_Bundy »

Icecap skrev:Jag har kompilerat SAMMA .C-fil in i ett antal olika projekt som baserades på ett antal olika tillverkares µC. Alltså samma kod till PIC, 8051, FFMC-16LX, RX210 - utan ändring.

Jag har programmerat säkerhetskritiska system (explosionsrisk) och rent faktisk haft två olika µC på två versioner kretskort där enda skillnad var HAL - men den resterande delen (~97%) körde exakt samma .C-fil. En uppdatering av funktionen i en session gav två kompileringar och funktionen var identisk i de två system.

Men OK, det är ju alltså inte lika produktivt som Java kan jag förstå.

Ja ja, "lite vetande är farligt" som man ju säger.
Men det krävs att hårvaran är identisk så den passar koden. Java bygger på att så fort du har installerat Java så ska du ha stöd för alla javaprogram.
Så installerar du Java på Arduino, vilket låter inte troligt, men om du gjorde. Så ska du kunna köra vilket program som helst som är skapat i Java.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av Al_Bundy »

Rick81 skrev:
När ska det ta slut med alla dessa fjuttiga programmeringsspråk? Säkert tjuriga hipsters som vägrar gå efter de vanliga språken t.ex. PHP, Java, Python, C, C++. 
Det är ett "litet" företag kallat Google som skapat golang men de kan nog inte så mycket om mjukvara :)

Kan tilläga att trådhantering är överlägsen övriga språk.
Jo. Golang kan lika mycket som C då det är samma utvecklare. Men jag tycker att det produceras så onödigt många språk så det blir bara en enda röra. Valfrihet är bra, men när det kommer till språk så tycker jag att det försämrar supporten och stödet för språken.

Det går bara 10 år, sedan är Python helt döende, trots att det är ett utav världen populäraste språk just nu.

- Vad använder du?
- Jag använder Hocus Pocus!
- Jaha? Vad kan du göra med det?
- Programmering utav ARM och PIC.

Tänk när ett språk som tar över C och totalt konkurrerar ut C? Vad gör ni då?
Skriv svar