Kompilator till en Infineon CX2200 CPU

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Kompilator till en Infineon CX2200 CPU

Inlägg av Al_Bundy »

Jag vet, men nu har jag verkligen en motivering + projekt att få igång denna med C. Normalt sett har jag aldrig känt behovet utav att koda i C, förutom Arduino's hemmagjorda C++ språk, som har faktiskt löst mina enkla problem. Nu har jag slutat med Arduino då jag tycker AVR verkar vara föråldrat. Nej, ni får inte slå mig på fingrarna för det. Finns en orsak varför många har gått över från AVR till ARM.

Hur som helst!
Programmerar annars i Java när det kommer till saker som ska kopplas upp på internet. Men i detta fall har jag inget annat val än att ta mig i kragen och använda C för jag har länge tänkt att jag ska hitta kort som är robusta, stabila och snabba. Så till att börja med.

1. Jag har en Hydac TTcontroller 30 som ska programmeras med C.
2. Jag har ett kablage till den + elschema på kabalaget.
3. Keil uVision stödjer C166, vilket betyder att den fungerar att programmera en Hydac TTcontroller 30.
4. Nu behöver jag en ULINK programmerare. Som vanligt är jag ekonomisk så jag väljer att köpa från England..

Men kan ni avgöra vilken programmerare jag ska ha. Fungerar alla ULINK? Enligt denna artikel så ska man använda ULINK. Men är det någon speciell ULINK man ska ha?
http://www.keil.com/pr/article/1120.htm

Vad tror ni om denna?
https://www.ebay.com/itm/1x-Logifind-UL ... rk:14:pf:0
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Kompilator till en Infineon CX2200 CPU

Inlägg av Al_Bundy »

bobobo skrev:Exakt vad är artikelnummer på din enhet?

Enligt ditt tidigare länkade datablad:
HY-TTC 30 – H – XX – XX – 000
Där första xx är cp om den är för c-programming. Utan cp är den för codesys som jag förstår det. Och codesys med rätt target-files skulle man kunna få från hydacs service-avdelning free-of-charge vad jag kunde se i ett annat dokument.
32:erna är för Codesys 2.3. Detta kör jag på jobbet. Fint litet program, än fast det ser ut som skit.

Övriga kör C programmering. C99 om man ska vara exakt.

Jag behöver inte gå och tala med Hydac service-avdelning, om ni förstår vad jag menar ;)
milsson
Inlägg: 138
Blev medlem: 15 juli 2013, 13:09:03
Ort: Umeå

Re: Kompilator till en Infineon CX2200 CPU

Inlägg av milsson »

Vad bra att allt är löst.
Jag antar att "jobbet" har dokumentation över hårdvaran också?
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Kompilator till en Infineon CX2200 CPU

Inlägg av Al_Bundy »

Jag vet inte vad du menar med "jobbet". Jobbar inte där.

Men jag har fått dokumentation, men den hänvisar till någon annan programmeraradapter.
Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

Re: Kompilator till en Infineon CX2200 CPU

Inlägg av Rick81 »

Har hållt på lite med Infineon ADM5120 och den var inte smidig varken programmera eller debugga men kan ju vara bättre på denna. Den processor du speccar är ju rätt klen så du bör nog överväga om det inte finns lämpligare processorer. Ska du styra några reläer över CAN är stm32, pic32, avr eller pic bättre alternativ. Köpa en ipklassad lådaplus nån av dessa processorern är billigare än denna...

Få igång gratiskompilator till udda processor kan också bli en utmaning då google hjälp brujar vara begränsad
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Kompilator till en Infineon CX2200 CPU

Inlägg av Al_Bundy »

Hej!

Nu var det så att jag fick denna och ska undersöka om det är värt att lägga ned tid på den. Än så länge har jag inte hittat någon "plugin" hål för att programmera denna. Vilket är konstigt med tanke på att JTAG nämns här:

http://www.hydac-na.com/sites/hydac-na/ ... 30%20H.pdf

Keil har stöd för denna och Keil är ett välkänt märke när det kommer till kompilatorer och IDE så som uVision.

Det kanske är så att man måste programmera över via CAN bus.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kompilator till en Infineon CX2200 CPU

Inlägg av TomasL »

Öh, nej du programmerar via standard-portarna, dvs antingen med en dedicerad programmerare eller via jtag.
Dock, eftersom det är en färdig enhet är det inte säkert att den går att programmera om.
Du får kolla med supporten.

Som e kommentar, det är rätt ointressant vilken processor det är, eftersom i dit fall så har de sannolikt redan bestämt vad den skall göra, och låst hela hårdvaran till detta.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Kompilator till en Infineon CX2200 CPU

Inlägg av mrfrenzy »

På blockschemat i databladet finns bara två anslutningar till processorn: CAN och JTAG. JTAG har en streckad linje så inte säkert att den är möjlig att komma åt.

För det första måste du ha tag på ett kopplingsschema och en manual för enheten.
Sedan behöver du något som dom kallar för "configuration tool" för att kunna ställa in enheten hur den ska fungera.
Ska du programmera med Codesys eller någon annan kompilator behövs troligen något plugin för att skapa rätt typ av maskinkod.

Enda sättet att få tag på allt detta är att prata med Hydac eller en av deras återförsäljare.
Såvida du inte har ett företag och kan övertyga dom att du ska köpa hundratals enheter kommer dom förmodligen inte lägga någon tid på att hjälpa dig.
If you would like to become a system integrator for us, please feel free to contact us. We expect all partners to fulfill a number of criteria concerning technical capabilities and commercial set-up, as well as to take part in annual training classes required for continued certification as partner.
Svaret är förmodligen: Nej, det är inte värt att lägga tid på denna om du inte ska satsa på kommersiell massproduktion av maskiner där den ska användas.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Kompilator till en Infineon CX2200 CPU

Inlägg av Al_Bundy »

Jag har talat med Hydac lite nu och dem säger att man måste ha en utvecklingslåda med när man programmerar. Det är ett kablage från TTcontrollern 30 till ett kretskort. Från kretskortet så ska man dra en kabel till ett annat kretskort och från det kretskortet så ska man dra en TTL omvandlare till USB porten.

Annars fungerar det inte. Utvecklingskitet kostar flera tusen kronor. Synd.

Nästan som att TTcontroller inte vill sälja sina produkter.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Kompilator till en Infineon CX2200 CPU

Inlägg av Klas-Kenny »

De vill sälja sina produkter. Men inte i enstyck till vem som helst, utan till någon som vill (minst) bygga en serie med maskiner. Och då är ett utvecklingskit för några tusen, inga pengar.

Att sälja enstyck ger bara en massa supportarbete till ingen vinst.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Kompilator till en Infineon CX2200 CPU

Inlägg av säter »

Al_Bundy skrev:Nu har jag slutat med Arduino då jag tycker AVR verkar vara föråldrat.
Det var ju inte så länge sedan du påstod att Arduino var framtidens industristandard. :)
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Kompilator till en Infineon CX2200 CPU

Inlägg av Al_Bundy »

Hmm. Kan ha sagt att Arduino fungerar industriellt. Det tror jag fortfarande, så länge den är inkapslad.

Eller är det koden som är fel på?
Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

Re: Kompilator till en Infineon CX2200 CPU

Inlägg av Rick81 »

Om det är fel på koden så är det ju personen som skrivit den och inte Arduino. Eller hur menar du nu?
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Kompilator till en Infineon CX2200 CPU

Inlägg av Al_Bundy »

De flesta jag har pratat med brukar oftast rata enkla produkter så som Arduino, bara för att det är en Arduino. Jag säger att Arduino fungerar, men den är inte inkapslad. Nu programmerar jag inte i Arduino längre då jag kör Java och enkortsdatorer med webbserver. Kuligare :)
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Kompilator till en Infineon CX2200 CPU

Inlägg av lillahuset »

Hårdvaran Arduino är fantastisk. Svårt att hitta något billigare med liknande prestanda för småpyssel och korta serier.
Mjukvaran däremot har jag inget till övers för. Det verkar vara många som gillar den så det kanske bara är så att jag är en GGG. :)
Skriv svar