Kompilator till en Infineon CX2200 CPU

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Kompilator till en Infineon CX2200 CPU

Inlägg av Al_Bundy »

Jag tycker AVR är dyrare än ARM och ARM ÄR bättre än AVR. Rätta mig om jag har fel!
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Kompilator till en Infineon CX2200 CPU

Inlägg av lillahuset »

Bättre och bättre, det beror ju på vad man är ute efter. Till de flesta projekt är troligen en ARM Cortex-M bättre idag.
Men om du bara ska blinka ett visst mönster på en pinne är nog en liten AVR eller PIC bättre.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Kompilator till en Infineon CX2200 CPU

Inlägg av Al_Bundy »

Varför är det bättre? Förklara för en som inte begriper något.

Vi säger att vi har två projekt. Första projektet ska ha CAN bus styrning, andra projektet ska styra en LCD.

Vad passar bäst till då?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Kompilator till en Infineon CX2200 CPU

Inlägg av lillahuset »

Jag skulle välja en ARM.
En kompis som behövde en viss blinksekvens på en pinne valde en AVR, fem pinnar eller så. En eller ett par handfull rader kod så var det klart. Betydligt mindre än att sätta upp systemklockan i en ARM Cortex-M.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Kompilator till en Infineon CX2200 CPU

Inlägg av Al_Bundy »

Så kan man säga att det är mer jobb/kod att programmera en ARM än en AVR?
Jag har kollat lite på filmer på youtube och uppfattat att AVR så krävs det inte många rader C-kod för att pinka med en lampa med med ARM krävs det mer. Men vad vet jag. Det är bara som jag såg.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17116
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Kompilator till en Infineon CX2200 CPU

Inlägg av AndLi »

Ja, jag skulle säga att det är betydligt fler register som måste konfigureras i en ARM än i en AVR.
Mer avancerade klocksystem som ska sättas upp osv, allt är lite mer komplext på en ARM..

Så då blir det ju mer kod (som tillverkare försöker gömma i mer eller mindre smidiga HALs)
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Kompilator till en Infineon CX2200 CPU

Inlägg av lillahuset »

Om man skriver allt själv skulle jag säga att det är minst tio gånger så mycket kod innan du blinkar med en LED på en STM32Fxxx än på en enklare AVR. Jag har ingen erfarenhet bortom ATmega32 därav reservationen.
Men när man väl har skrivit allt som "behövs" för att sätta upp en STM32Fxxx har man ju gjort det och då är det ungefär lika komplicerat. Lägg på några procent för att det brukar vara lite mer komplicerad hårdvara i ARM.
Nästa gång du vill blinka med en LED har du förhoppningsvis sparat alla lågnivårutiner i "hal.c" och då är det minst lika enkelt med en ARM.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Kompilator till en Infineon CX2200 CPU

Inlägg av Al_Bundy »

Orsaken varför jag frågar är för att jag har fått förfrågningar på skräddarsydda system som kräver prestanda. Då kan jag varken använda PLC eller Java. Det är C som gäller.

Men jag måste då välja plattform. CAN bus är det som efterfrågas. Joystick -> CPU -> Stegmotor
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Kompilator till en Infineon CX2200 CPU

Inlägg av lillahuset »

Välj en STM32Fxxx med inbyggd CAN. Jag har varit med i tre projekt med STM32F103 (lite osäker) och CAN och det har funkat utmärkt. Om möjligt, se till att det blir en isolerad CAN-transceiver.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Kompilator till en Infineon CX2200 CPU

Inlägg av Al_Bundy »

Det är det jag misstänkte. Tror också att STM32 är rätt för mig. Dels för att ST ger ut gratis utbildning samt att deras mjukvaror passar för Linux. AVR känns lite omodernt för mig.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11328
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Kompilator till en Infineon CX2200 CPU

Inlägg av Klas-Kenny »

Andra ARM med CAN fungerar ju också utmärkt, har använt en del Freescale MKxxx.

Även PIC32 fungerar finfint som alternativ till ARM, använde en PIC32MK0512MCF100 i en av mina senaste konstruktioner med CAN och realtidskrav, gick utomordentligt bra.
Enda tråkiga med PIC32 är att kompilatorn kostar pengar om man vill ha full optimering, tex. Interrupts är väldigt ineffektiva i gratisvarianten. Men den är ganska billig i form av abonnemang så inte hela världen, och har man inte hemskt mycket interrupt (jag behövde kunna hantera interrupt i flera hundra kHz) klarar man sig långt på gratisvarianten.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Kompilator till en Infineon CX2200 CPU

Inlägg av Al_Bundy »

En fråga! Om jag väljer att använda ST, måste jag då betala för en licens om jag använder det för kommersiellt bruk?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Kompilator till en Infineon CX2200 CPU

Inlägg av lillahuset »

Om du använder Atollic eller a6 med processorer från ST är det ingen risk. Det är liksom affärsidén.

En PIC32 är väl i grunden en MIPS och då är det väl rätt stor chans att man kan använda vanlig GCC och få tillgång till full optimering.
En liten sökning på nätet bekräftar: http://blog.flyingpic24.com/2014/01/19/ ... the-pic32/
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Kompilator till en Infineon CX2200 CPU

Inlägg av Al_Bundy »

Okej!

Det är viktigt att det är gratis. Mina kunder är så kallade "snålkunder". Dem kräver mycket, men har en liten budget. Då gäller det verkligen att hitta specialanpassade lösningar som ej kostar mycket. Raspberry Pi har gått åt mest till mina kunder. Även PLC system så som Siemens och Beijer har gått åt mycket också. Mest Paj och Beijer.

Kunder som inte bryr sig vad det är, utan bara att det ska vara billigt, brukar få en Paj.
Kunder som vet vad dem vill ha, får antingen en Siemens eller Beijer. Har hänt att jag har utvecklat eget PC program också.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kompilator till en Infineon CX2200 CPU

Inlägg av TomasL »

lillahuset skrev:Om du använder Atollic eller a6 med processorer från ST är det ingen risk. Det är liksom affärsidén.

En PIC32 är väl i grunden en MIPS och då är det väl rätt stor chans att man kan använda vanlig GCC och få tillgång till full optimering.
En liten sökning på nätet bekräftar: http://blog.flyingpic24.com/2014/01/19/ ... the-pic32/
Jo, men du kan då inte använda Microchipspecialiteter, eller deras headers/bibliotek, utan du få göra allt sådant själv.
Skriv svar