Prata blåtand med smartfån. Hur stökigt?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Prata blåtand med smartfån. Hur stökigt?

Inlägg av lillahuset »

Jag pratade just med en gammal kompis (uppfinnarjocke) som funderade på ett projekt där en I/O-enhet ska prata blåtand med en smartfån. Det skulle i princip handla om att läsa av status och statistik samt att sätta parametrar och kanske något mer.
Han frågade om jag visste hur det gick till och jag svarade sanningsenligt att jag inte hade någon aning. Inte heller någon aning om hur man skriver en app som fixar det.

Efter lite anksökning (DuckDuckGo) kan jag konstatera att många som gör det använder någon typ av kinesmodul. Det finns dessutom tydligen gott om SoC med processor och radio och tom blåtandsstack.

Eftersom han räknar med att sälja tiotusentals :humm: och den ska vara batteridriven och sitta illa till måste den vara både strömsnål och billig, kinesmoduler går alltså troligen bort.

Min enda erfarenhet av blåtand är från andra halvan av nittiotalet och det var ett snarlikt upplägg bara det att blåtanden bara emulerade en serieport. Fungerade bra med rätt blåtandsmodul.

Några tankar om det här? Pekare till bra information?
Mr Andersson
Inlägg: 1394
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Prata blåtand med smartfån. Hur stökigt?

Inlägg av Mr Andersson »

Jag har inte använt den själv men har fått tipsat om att nRF52832 ska vara bra. Kombinerad cortex M4F och blåtand.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Prata blåtand med smartfån. Hur stökigt?

Inlägg av lillahuset »

Ja den ser ju trevlig ut men jag tror den hamnar lite över budget. Tack iallafall.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Prata blåtand med smartfån. Hur stökigt?

Inlägg av hummel »

3€ fördes chipet. Vad är din budget?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Prata blåtand med smartfån. Hur stökigt?

Inlägg av Klas-Kenny »

Kollar just nu på att använda (en modul med) nRF82840 till en konstruktion, verkar riktigt trevlig.

Ungefär som 832 som nämndes, men med BT 5.0 vilket säkert kan vara intressant i en knappcellsdriven applikation.

Har en Cortex M4-cpu som kör blåtandsstack plus övrig egen applikation. För någonting enklare så kan det duga gott att ha den som enda CPU i produkten.
Dessutom har Nordic gott om bra exempelkod, inklusive öppen kod för alla deras appar som används ihop med BT-exemplen.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Prata blåtand med smartfån. Hur stökigt?

Inlägg av Jan Almqvist »

I Android är det en baggis eftersom man kan använda SPP (Serial Port Profile). Apple tillåter inte att SPP används, istället måste man använda BLE och någon service till t.ex. ISSC proprietary service.

Jag labbade lite med BLE för några år sedan och iOS-versionen av min HMI-app ("Odrid HMI") kan köra seriell kommunikation via Microchip BM77 och BM78 dock med ganska dålig hastighet. Försöker man kommunicera "för ofta" är det som om en broms slår till. Andra utvecklare skriver om liknande erfarenheter i något forum, kanske var det på stackoverflow.com jag läste om det.

Här finns hur som helst en lite demo med en iPhone 5s som kör Modbus RTU över BLE via en BM-77-PICTAIL mot en Modbus simulator.



Egentligen är WiFi ett mycket bättre val, flera kunder som använder HMI Droid och har varit inne på Bluetooth från början har bytt till WiFi och använder moduler typ ESP8266 istället.

Edit: "Dålig hastighet" avser BM77, det är möjligt att det går fortare med BM78 som har Bluetooth 4.2 istället för 4.0 som BM77 har.
Senast redigerad av Jan Almqvist 3 oktober 2018, 12:52:50, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Prata blåtand med smartfån. Hur stökigt?

Inlägg av Micke_s »

Köp en ikea Trådfri lampa och ta isär. Får du en silabs efm32 med några gpio pinnar och tillgång till swd för 69kr. Sitter även ett spi flashminne på modulen.

Någon slags jtag probe behöver du också...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Prata blåtand med smartfån. Hur stökigt?

Inlägg av lillahuset »

Tack för svar allihop.

hummel: Jag vet inte vad budgeten kan vara men med tanke på att det snackas om tiotusentals och det finns chips som är betydligt billigare men naturligtvis mycket lägre prestanda.
http://www.dialog-semiconductor.com/bluetoothlowenergy

Jan Almqvist: Ja Apple ska ju alltid vara lite märkvärdiga. 8)
Jag inser att WiFi är bättre om det gäller avstånd och överföringshastighet. Här gäller det väl under fem meter och några hundra byte per gång om jag fattade rätt.
Skriv svar