USB3 på något i stil med RPi, BananaPi eller OrangePi?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: USB3 på något i stil med RPi, BananaPi eller OrangePi?

Inlägg av lillahuset »

Jag läste en artikel där man gissade att vi har ett "MS Linux" inom fem år men jag tvivlar.

Ett av argumenten var att MS egentligen inte vill ha "desktop Windows" eftersom supportbördan är så stor. Man vill flytta ut allt i "molnet". Gör man det finns det ingen anledning att ha ett eget OS, det räcker bra med Linux med någon typ av kompatibilitetslager, typ Wine, men utvecklat av MS. Det man har för att prata med "molnet" kan vara en tämligen stympad version av Linux eller Windows.

Jag tycker det låter ganska rimligt men tror att det kommer att dröja längre. Kommer W13 att leva i "molnet" och vara Linux med lite pynt från Redmond?
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: USB3 på något i stil med RPi, BananaPi eller OrangePi?

Inlägg av xxargs »

Det är därför som MS borde vara mer relaxad och fixa sådana här strul - alla vinner på det och marknaden växer om man inte är så benhårda på sin egen 'property'...


Det där med full beroende av molnet är lite oroande, grejorna måste fungera självständigt också då kommunikation inte är givet i alla lägen...
Senast redigerad av xxargs 12 september 2018, 18:56:49, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: USB3 på något i stil med RPi, BananaPi eller OrangePi?

Inlägg av lillahuset »

Jo men Satya Nadella verkar ju vara pragmatisk.
Skriv svar