Använder du Java för inbyggda system?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Använder du Java för inbyggda system?

Inlägg av xxargs »

Kulla skrev:
Det här med SD kort är dålig disk är lite skitsnack.

Jag kör i produktion routrar och servrar som har bara SD (och CF) kort som disk i dem och det var väldigt få som krånglat alls, mycket mindre än vanlig disk.

Cisco brandvägar kommer med CF kort, körs flera år från dem, en av de som körde som längst som jag har är över 10 år gammal och den är fortfarande i bruk på samma kortet. Sen har tiotals Vmware ESXi servrar som bootar från SD kortet och kör så i flera år.
Beror nog ganska mycket på vilken generation SD du kör på - 5-10 år gamla SD kör på SCL-minne och är något helt annat än MLC och TLC-minnen man hittar i dagens konsument-SD i närmaste gubbdagis

industriversioner av SD med garanterad retension och skrivuthållighet kostar idag ganska stor slant och i löjligt liten storlek - dessa var 'standard konsumentklass' en gång i tiden...
Findecanor
Inlägg: 982
Blev medlem: 2 juli 2010, 23:04:07

Re: Använder du Java för inbyggda system?

Inlägg av Findecanor »

När jag hör termen "inbyggda system" så tänker jag först på mikrocontroller med lite RAM, kanske 256 KB på sin höjd men mer vanligt är att man kanske har 8 kB.
Då är dynamisk minneshantering nästan uteslutet. Om man behöver det så allockerar man minnesobjekt av en bestämd storlek från en minnespool där man bestämt maxstorleken på förhand.
Man länkar kanske inte med något från C-biblioteket heller. Det enda man kanske behöver är memcpy() och det brukar kompilatorn erbjuda i form av en intrinsic.

Java å andra sidan, har bara dynamisk minnehantering: fullkomligt slösar minne och sen "stoppar den världen" när minnet blir fullt. Det finns visserligen algoritmer för skräphämtning som inte stoppar världen och t.om klarar realtidskrav, men som har oerhörd overhead under vanlig exekvering istället. Sen kräver detta en hel del kod och RAM för skräphämtaren och annat som inte går att välja bort.

Förresten, häromdagen kom jag över den här föredragshandlingen som går lite mer på djupet om varför C fortfarande används för systemprogrammering och varför många andra språk inte duger. Fokus ligger på operativsystem och drivers på kontors- och server-datorer men jag tycker det är applicerbart på inbyggda system också.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Använder du Java för inbyggda system?

Inlägg av sodjan »

Låter intressant, men http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/su ... 1.560.8751 ger:
"We are sorry ! The URL does not match any resource in our repository."
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Använder du Java för inbyggda system?

Inlägg av SeniorLemuren »

Inga problem här. Chrome Version 68.0.3440.106
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Använder du Java för inbyggda system?

Inlägg av sodjan »

Ja *nu* ja, men inte då jag skrev inlägget... :-)

Även om slutledningarna kan vara relevanta idag så är det lite vanskligt att
säga vad som "fortfarande" gäller utifrån ett 12 år gammalt dokument.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Använder du Java för inbyggda system?

Inlägg av hummel »

Al_Bundy skrev:
hummel skrev:Det beror på vilka resurser du har att tillgå i systemet.
Vilka hjälpbibliotek har du att tillgå?
Enligt Oracle så kan man programmera ARM processorer med Java utan att gå ned på en sådan låg nivå som C är på.
Tror inte jag förstår vad du försöker säga.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Använder du Java för inbyggda system?

Inlägg av lillahuset »

Hehehe, upptäckte nyss att BCM2835 som används i första generationen RPi bygger på ARM1176JZF-S som innehåller en Jazelle Java bytecode interpretator.
Användarvisningsbild
Oltronix
Inlägg: 408
Blev medlem: 10 december 2011, 21:24:38
Ort: Nynäs

Re: Använder du Java för inbyggda system?

Inlägg av Oltronix »

Kul! Hur kommer man åt den?
Användarvisningsbild
Oltronix
Inlägg: 408
Blev medlem: 10 december 2011, 21:24:38
Ort: Nynäs

Re: Använder du Java för inbyggda system?

Inlägg av Oltronix »

Al_Bundy skrev: Python är ett leksaksspråk. Python fungerar bra för enkla script t.ex beräkningar.
Mja så är det nog inte. Jag får smaken av en "språkfilterbubbla" här. Kolla in vilken mängd av Pythonbibliotek det finns. Stora datamängder som går att hantera. Hur många som använder Python. Vilken littratur som finns. Vilken support man kan få över nätet. Etc
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Använder du Java för inbyggda system?

Inlägg av lillahuset »

Dokumentationen för Jazelle är enligt ARM "restricted". Jag har för mig att de skrev att man kunde kontakta dem för mer info. Chansen att du får ut den tror jag är rätt liten.
Användarvisningsbild
Oltronix
Inlägg: 408
Blev medlem: 10 december 2011, 21:24:38
Ort: Nynäs

Re: Använder du Java för inbyggda system?

Inlägg av Oltronix »

Trist :(
Användarvisningsbild
Oltronix
Inlägg: 408
Blev medlem: 10 december 2011, 21:24:38
Ort: Nynäs

Re: Använder du Java för inbyggda system?

Inlägg av Oltronix »

Al_Bundy skrev: https://www.firstcontrol.se
Adaptiv regulator för industrin där Professor Karl Johan Åström är kopplad till. Gissa om det är en Paj eller en PIC? ;
Oj att han fortfarande är aktiv! Han borde vara 100år vid det här laget. (Ok jag har kollat 84. Strongt i alla fall!)
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Använder du Java för inbyggda system?

Inlägg av Krille Krokodil »

Nu verkar Åström ha gått i halvpension men det var inte så många år sedan han höll i grundkursen på LTH.

En legend, det går f*n knappt att hitta en bok eller artikel inom styr & regler som inte citerar honom.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Använder du Java för inbyggda system?

Inlägg av Al_Bundy »

För att Åström är mästaren.

Det finns två kända reglertekniker i Sverige och det är Lennart Ljung (Linköpings Universitet) och Karl Johan Åström(Lund Unversitet). Lennart Ljung doktorerade åt Karl Johan Åström om ni inte visste. Hur som helst. Herr Ljung är en renodlad teoretiker och speciallist inom systemidentifiering och Herr Åström är en verklighetspraktiker inom adaptiv/stokastisk reglering som kan ändå bevisa teorin.

Själv har jag boken "Adaptive Control" av Åström och "Modellbygge och simulering" av Ljung. "Adaptive Control" nog vara den smartaste reglertekniksboken någonsin. Varför ställa in regulatorer för stokastiska processer manuellt när en dator/inbyggt system kan göra det åt dig?

Ljung är typ si så där....väldigt opedagogiska böcker som kräver en hel del teori och matematik. Åströms bok kräver att man endast förstår matematik och en grundkurs inom reglerteknik.

:)
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Använder du Java för inbyggda system?

Inlägg av Al_Bundy »

Oltronix skrev:
Al_Bundy skrev: https://www.firstcontrol.se
Adaptiv regulator för industrin där Professor Karl Johan Åström är kopplad till. Gissa om det är en Paj eller en PIC? ;
Oj att han fortfarande är aktiv! Han borde vara 100år vid det här laget. (Ok jag har kollat 84. Strongt i alla fall!)
Jupp. Byggt på en Raspberry Pi misstänker jag. :mrgreen: Inge fel med det, men jag har hört att Paj är en leksak.
Skriv svar