Läsa DiscOnChip flashminne/krets

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Honnett
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 juni 2009, 20:50:09
Ort: Västervik
Kontakt:

Läsa DiscOnChip flashminne/krets

Inlägg av Honnett »

Hej.

Jag har en gammal dator för passivt ISA-plan där det sitter en DiscOnChip2000 krets. Den är från 2005.
Nu går det inte att komma åt den längre så datorn går inte att starta och det är ett specialskrivet OS på den till en maskin, så inte M$ eller ens Linux.
Förmodligen är det kretsen som gått sönder så den är väl helt utom räddning, tyvärr, men har jag en rejäl tur kan det vara controllern på kortet som gått sönder eller någon annan del just för den här kretsen. Kopplar jag in en klassisk hårddisk på den andra anslutningen (Klassisk IDE) så fungerar allt, så datorn är helt så långt.

Nu har jag ofta fått hjälp av er här på forumet och det här är lite över min nivå, dessutom har jag inga programmerare som jag kan prova med.

Frågan jag har är, finns det någon som kan prova att läsa chipet och om det svarar dumpa ut all data på det så jag kan byta till en vanlig hårddisk istället?

Mikael
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5721
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Läsa DiscOnChip flashminne/krets

Inlägg av rvl »

Ett sätt att möjligen nå datan är att försöka kopiera disken vid en annan temperatur. Jag fick en gång en fungerande kopia av ett BIOSminne, som hade börjat tjuras, genom att kyla ned kretsen till några minusgrader.
Honnett
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 juni 2009, 20:50:09
Ort: Västervik
Kontakt:

Re: Läsa DiscOnChip flashminne/krets

Inlägg av Honnett »

OK, det kan jag ju testa över helgen får vi se. :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Läsa DiscOnChip flashminne/krets

Inlägg av Glenn »

Jag har ett gäng SBC'er som har sockel för DOC om det hjälper, aldrig testat med en DOC i sockeln dock.
Honnett
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 juni 2009, 20:50:09
Ort: Västervik
Kontakt:

Re: Läsa DiscOnChip flashminne/krets

Inlägg av Honnett »

Tja, den här sitter ju i en och är det fel på annat än chipet så bör det ju fungera. Tror man ska starta på en annan disk med vettigt OS bara och göra en kopia rakt av. Spelar mig ingen roll om jag kör chipet eller en HDD, bara det fungerar. :)

Ska testa frysen först men hojtar till annars.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Läsa DiscOnChip flashminne/krets

Inlägg av säter »

Finns det ingen backup?
Honnett
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 juni 2009, 20:50:09
Ort: Västervik
Kontakt:

Re: Läsa DiscOnChip flashminne/krets

Inlägg av Honnett »

Chipet sitter i en formsprutningsmaskin för plast och är normalt inte åtkomligt för användaren, så backup är helt okänt i de kretsarna.
Ärligt så är det här den andra maskinen som strejkar mellan 2001-2018, och de går dygnet runt, 365, nästan.
Så, jag kan väl förstå om de inte bryr sig, men man kan ju tycka att tillverkaren ska ha reservdelar, men icke.
Försöker och nå den som gjort mjukvaran, men det är inte tillverkaren och inte ens deras land... Ja, du fattar. :?

Så då tänkte jag på er kunniga och alltid hjälpsamma här på forumet. :)
Skriv svar