Filtrera usb laddare

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
perjar
Inlägg: 15
Blev medlem: 16 maj 2018, 16:01:54
Ort: Nacka

Filtrera usb laddare

Inlägg av perjar »

Hejsan,

En förfrågan om tips på hur man filtrerar spänningen från en USB-laddare på bästa sätt.

Mitt case: Jag driver en Z-Uno (en variant på Arduino med inbygt z-wave stöd) med USB-laddare och märker att den fungera som den skall när jag strömförsörjer den med Sony-laddare men inte med en iPhone-laddare.

Z-Unon kan strömförsörjas antingen via Micro-USB porten eller direkt via separata strömpinnar för 5V på kortet.
Strömförsörjer jag via USB-porten så fungerar det bra, men om jag istället kopplar laddaren direkt till strömmatningspinnarna på kortet så fungerar det inte med iPhone-laddaren.

Tillverkaren av IR-sensorn rekommenderar en kondensator på 4,7 uF för att stabilisera spänningen och den behövs faktiskt. Utan denna så ger IR-sensorn en massa skräpsignaler.
Kopplingschemat.PNG
Varför iPhone-laddare kan man ju undra. Jo för att den passar perfekt i den låda jag bygger in det hela i. :D
DSC_3172.jpg
DSC_3173.jpg
DSC_3171.jpg
Allt fungerade bra i försöksuppställningen då jag hade allt på en kopplingsbräda och matade med iPhoneladdaren via USB-porten. Sedan, när jag monterade in allt i lådan så vidare det sig att det inte funkar när jag går direkt från laddaren till strömpinnarna. Det hade jag inte testat i försöksuppställningen, då hade jag dock provat att mata med ett batteri och det fungarade ju bra.
:(
Jag vill ju helst få det att fungera i min snygga låda så om någon har något tips hur man fixar bättre spänning så är jag idel öra. Eller om det är nån annan vajsing som ligger över mitt förstånd, så kan det ju också vara... :roll:


Tack
Per
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Filtrera usb laddare

Inlägg av Icecap »

Just iFån laddare kan vara "intressanta". Vissa kan ge en hel del ström - men ger samtidig högre spänning.

Jag hade börjat med att mäta om det alls kommer spänning ur den, det finns en minimal risk att man måste fibbla lite med datapinnarna för att klämma ström ur den.

Detta är baserat på fördomar om Apple-produkter som INTE är platta och av vinyl - samt vad jag har samlat upp av kanske-vetande.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Filtrera usb laddare

Inlägg av netrunner »

Testa ett LC-filter.

Kondensator mellan 200 - 2000 uF kanske kan funka bra. Sen någon induktans ... typ. Kanske bygga en egen induktans?

Utan oscilloskop är det svårt att veta ... men lätt att testa på kopplingdäck.

Bild
perjar
Inlägg: 15
Blev medlem: 16 maj 2018, 16:01:54
Ort: Nacka

Re: Filtrera usb laddare

Inlägg av perjar »

Tack för tips!

Hittade också denna intressanta konstruktion:
http://andybrown.me.uk/2015/07/24/usb-filtering/

Men, jag antar att dimensioneringen av komponenterna är beroende av vilken sorts störningar man har. Jag har inget oscilloskop så det är svårt att veta.

En intressant detalj i Andy Browns artikel är följande: "It’s a little known fact that the USB 2.0 standard mandates a maximum of 10µF in parallel with VUSB to limit the inrush current.".

Gjorde just en liten workaround som verkar funka : Istället för att ta matningen till IR-sensorn direkt från USB-laddaren, tar jag den från en av de digitala pinnarna på Z-unon som jag helt enkelt sätter till HIGH vid start. Pinnen ger då 3V vilket är tillräckligt för att driva IR-sensorn som vill ha 2.7-5.5 V.

Så nu ser det ut som följer, med en resetknapp adderad också.
Fritzing schematic.PNG
/P
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18287
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Filtrera usb laddare

Inlägg av 4kTRB »

En sån här är effektiv. Ev. addera en kondensator eller 2.

Bild
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Filtrera usb laddare

Inlägg av Icecap »

Ööööhhh - just dessa IR-kretsar är MYCKET känsliga och SKA - enl. databladet - ha en avstört egen matning, oftast bestående av ett RC-led.

Kondensatorn ska sitta direkt över matningspinnarna på IR-kretsen och motståndet mellan VDD och +5V framgår av databladet.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18287
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Filtrera usb laddare

Inlägg av 4kTRB »

Lite overkill kan inte skada. Då finns marginal.
Skriv svar