Hoppa mellan program?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Hoppa mellan program?

Inlägg av GeekJoan »

I windows kan man ju köra ALT+TAB för att hoppa till ett annat program som är öppet. Men finns det något sätt att automatiskt hoppa till ett program i "listan"?

Varför?

Jo, för jag håller på med ett litet externt tangentbord som bara har några få av tangentbordets alla knappar. Så för att förklara enkelt.
Säg att har jag youtube/VLC på en av monitorerna och så sitter jag och jobbar/spelar på den andra skärmen. Om någon kommer in för att "störa" så vill jag kunna använda mitt egentillverkade tangentbord för att pausa YT eller filmen eller vad som nu är igång på den andra skärmen.

Så vad jag önskar göra är att med ett knapptryck så tabbar jag över till tex. chrome och pausar och sen hoppa tillbaks till det programmet jag var i.

Allt detta ska göras med en Arduino Leonardo som kan skicka tangentbordskommandon.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Hoppa mellan program?

Inlägg av Platis »

Går det inte fixa några macron som gör detta?
Användarvisningsbild
BallInPlay
Inlägg: 429
Blev medlem: 5 november 2004, 18:23:55
Ort: Julita
Kontakt:

Re: Hoppa mellan program?

Inlägg av BallInPlay »

Windows logo key + number Open the desktop and start the app pinned to the taskbar in the position indicated by the number. If the app is already running, switch to that app.

(numrena är var de ligger i snabbstartsfältet)
Maalobs
Inlägg: 1299
Blev medlem: 3 februari 2005, 14:35:15
Ort: Stockholm

Re: Hoppa mellan program?

Inlägg av Maalobs »

Om man inte vet i förväg i vilken ordning fönstrena ligger så får man trigga ett script som skickar rätt fönster till förgrunden, det kanske går att göra med Microsoft Mouse and Keyboard Center, jag har inte undersökt det men det står här hur man gör makron.
Annars verkar det här lilla freeware-programmet enkelt att hantera.

Scriptet ifråga som sedan ska startas av makrot, kan se ut så här i Powershell:

Kod: Markera allt

Add-Type -AssemblyName Microsoft.VisualBasic
$proc = Get-Process | Where-Object {$_.ProcessName -match "^mpc" }
[Microsoft.VisualBasic.Interaction]::AppActivate($proc.MainWindowTitle)
Observera att -match accepterar regular expressions och är case insensitive.
Jag använder inte VLC så i de här exemplena söker jag på "mpc" för Media Player Classic.

Om syftet är specifikt att pausa en film så kan du dessutom skicka in ett mellanslag-tecken direkt, för att automatiskt pausa VLC:

Kod: Markera allt

Add-Type -AssemblyName Microsoft.VisualBasic
Add-Type -AssemblyName System.Windows.Forms
$proc = Get-Process | Where-Object {$_.ProcessName -match "^mpc" }
[Microsoft.VisualBasic.Interaction]::AppActivate($proc.MainWindowTitle)
[System.Windows.Forms.SendKeys]::SendWait(" ")
Kör Get-Process först i Powershell och se vad VLC har för ProcessName, så att du kan använda rätt söksträng till -match.
Och glöm inte att köra Set-ExecutionPolicy RemoteSigned i en elevated Powershell prompt om det här är första gången du gör ett script, annars måste scripten på din lokala dator vara signerade med certifikat.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Hoppa mellan program?

Inlägg av GeekJoan »

Autohotkey kör jag redan för ett par saker.

Tänkte göra nått åt det här hållet:
Skriv svar