Arduino DUE 32-bit - Avancerade matrisberäkningar?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Arduino DUE 32-bit - Avancerade matrisberäkningar?

Inlägg av hawkan »

Men inte ska väl Al_bundy behöva använda hmm maskinkod (vågar knappt nämna det...)
Al_bundy borde rimligen jobba med C/C++. Eller nåt annat favoritspråk med bra stöd.

Du återkommer till om det är snabbt nog. Det kan bara du svara på.
Du har en viktig parameter och det är hur ofta du behöver justera läget på pendel. Uppdateringsfrekvens? Det är väl du som vet den bäst antar jag, eller möjligen vem det nu var tidigare i tråden som redan gjort detta. Uppdateringsfrekvensen ger ju dej ramen för hur snabbt det måste gå. Och exakt vad som ska beräknas det vet nog bara du. Du har ju algoritmerna du vill testa. Kör beräkningarna med fejkade indata på en DUE och se hur lång tid det tar. Jämför med uppdateringsfrekvensen.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Arduino DUE 32-bit - Avancerade matrisberäkningar?

Inlägg av TomasL »

Nej naturligtvis inte, det var bara en kommentar om hans inlägg att "processorerna kräver C/C++"
Han skall naturligtvis skriva sitt program i den miljö som han känner till bäst, och som kan göra jobbet, sen om det är C/C++/OCCAM/V5/LISP/Fortran/BASIC eller whatever, spelar naturligtvis ingen roll, bara han har ett utvecklingssystem som stöder det för den specifika processorn.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Arduino DUE 32-bit - Avancerade matrisberäkningar?

Inlägg av Al_Bundy »

Hur som helst. Det får bli en 32-bittars AVR till att börja med.
Jag känner inte behovet att köpa lösa delar och bygga allt från grunden. Då är det lika bra att köpa ett färdigt styrkort t.ex. Arduino eller något annat styrkort. Sedan är det bara använda befintliga bibliotek.

Jag menar....jag ska bara hålla på med robotik.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Arduino DUE 32-bit - Avancerade matrisberäkningar?

Inlägg av lillahuset »

En ARM får jag hoppas. En 32 bits AVR kommer att få dig att känna dig ganska ensam. De har nog inte sålts de senaste fem åren.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Arduino DUE 32-bit - Avancerade matrisberäkningar?

Inlägg av Al_Bundy »

Ja! En ARM menar jag! Sade fel.

En nyfiken fråga! Är det värt att slänga pengar, tid och kunskap på Arduino om man ska hålla på med robotik? Eller skulle ni rekommendera att man bygger allt från grunden till att börja med, dvs man plockar fram en ARM och löder fast den på ett kretskort och sedan tar man en UART och kommunicerar med den till ARM:en. Sedan kör man C-kod så tangentbordet nöts ned?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Arduino DUE 32-bit - Avancerade matrisberäkningar?

Inlägg av TomasL »

Eller också så tar du en PIC32 och hamrar C++.

Jag använder själv i möjligaste mån färdiga demo-kort när jag skall göra en POC.
Skall du göra det från grunden, så måste du designa ett kretskort, hitta någon som kan montera ditt One-Off kort utan råna dig (vilket blir rätt svårt).
Du är naturligtvis inte låst till arduino, du kan ju dessutom använda vilket språk som helst med en arduino.

Samtliga processortillverkare tillhandahåller demokort så man kan labba med dem, dock får du naturligtvis betala för dem.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Arduino DUE 32-bit - Avancerade matrisberäkningar?

Inlägg av lillahuset »

Min personliga uppfattning som "arduinofob" är att man köper ett STM32xxxx Discovery kit från ST:
http://www.st.com/content/st_com/en/pro ... tId=LN1848

Kostar ungefär en hundring. Det finns billigare alternativ, STM32 MCU Nucleo:
http://www.st.com/content/st_com/en/pro ... tId=LN1847

Och om du känner att du vill slanta av ett par hundringar kan du få åka ordentligt (400MHz, 2M flash, 1M RAM, 64 bits FPU) :)
http://www.st.com/content/st_com/en/pro ... 743zi.html
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Arduino DUE 32-bit - Avancerade matrisberäkningar?

Inlägg av hawkan »

Beror på var du är i färdighetsfasen. Ska du hålla på och koppla och greja så är en DUE eller ZERO rätt val. När du börjar närma dej att hårdvaran är färdig så kan du göra egna kretskort.

Självklart håller du dej inom ardunio-miljön. I botten är det C++ och du har förmånen av färdiga bibliotek och ett enormt community (forum) där allehanda saker och ting avhandlats redan. Det finns inget negativt i att hålla sej i arduino - förutsatt att det är en av arduinos egna platformar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Arduino DUE 32-bit - Avancerade matrisberäkningar?

Inlägg av TomasL »

Finns ingen anledning att som student hitta på en massa avancerade saker, enbart för en labb-övning.
Visst det är rätt kul att designa ett POC-kort, pröjsa 10k+ för det och sedan konstatera att det fungerar som tänkt är, eller att det inte funkar, vilket innebär 10k+ till för nästa kort som kanske funkar eller inte.
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Arduino DUE 32-bit - Avancerade matrisberäkningar?

Inlägg av Borre »

Det behöver naturligtvis inte kosta några 10 tusen, inte ens en bråkdel.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Arduino DUE 32-bit - Avancerade matrisberäkningar?

Inlägg av TomasL »

Tja, 4-lagerskort, 0.4mm pitch i en-styck osv 3 dagars lev-tid
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Arduino DUE 32-bit - Avancerade matrisberäkningar?

Inlägg av Borre »

Jo för hemmabruk så bara måste man ju välja den dyraste tillverkaren och 3 dagar leveranstid? Öh, nä!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Arduino DUE 32-bit - Avancerade matrisberäkningar?

Inlägg av TomasL »

Tja det beror ju på hur brottom man har, men att hitta en ytmonterare som inte tar 4-6k i startavgift blir nog svårt.
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Arduino DUE 32-bit - Avancerade matrisberäkningar?

Inlägg av LHelge »

Oshpark är perfekt för sånt, $10 per kvadrattum för 3 kopior, 4-lagers med ENIG-finish minsta feature 0.127 mm. Skickas vanligtvis inom en vecka. LQFP-64/100 och 0805/0603 handlöder man utan problem för prototypändamål.

Personligen hade jag satsat på en STM32F4xx med ChibiOS för att komma igång fort. Antingen på ett discovery- elle nucleo-kort från ST Men jag gillar Olimex P405 också.

Tror iofs det är tveksamt om en Cortex-M4 fixar regulatorer baserade på minimering av (o)linjära ekvationssystem som Lyapunov och MPC, men LQG/KF och EKF fixar den galant.

.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Arduino DUE 32-bit - Avancerade matrisberäkningar?

Inlägg av TomasL »

Kortet i sig är ju den lilla kostnaden, att få det monterat är en annan sak.
Skriv svar