Z80 problem

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Z80 problem

Inlägg av Icecap »

Det kan ju rent faktisk vara så att oscillatorn startar för långsamt.

EDIT: Eller nej, efter att ha sett timingen igen är det klart att -RESET är på tok för kort.
Senast redigerad av Icecap 16 mars 2018, 10:36:12, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Z80 problem

Inlägg av TomasL »

Det var ju en bit upp, hade du bott här i närheten, så har jag en TEK1241 48-kanaler logikanalysator.
guckrum
Inlägg: 1669
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Z80 problem

Inlägg av guckrum »

Är detta mätt vid power on (så det är därför klockan hickar lite inledningsvis)?
Har du ingen möjlighet att reseta en stund efter att du anslutit matningen?

Man undrar ju också hur den faktiska klocksignalen och dess flanker ser fin ut direkt efter startup.
En reset vid power on bör ligga på i många millisekunder (hundratals kanske) tycker jag,
för säkerhets skull. Man undrar också hur den faktiska resetsignalen ser ut.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Z80 problem

Inlägg av Jan Almqvist »

Om jag ser rätt är det 47 k och 22 uF vilket ger en tidskonstant på c:a 1s. Står det 74HCT14? Den slår väl om ganska tidigt men nog borde väl reset bli längre än 100 ms. En felvänd (eller kortsluten) D3 skulle kunna ge väldigt kort reset.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Z80 problem

Inlägg av Icecap »

Det är nog osannolikt att en diod plötsligt - efter en del tids tjänst - löder av sig och vänder på sig.

Men C11 är en elektrolytkondensator enl. ritningen. Den kan ha torkat ut varvid tidskonstanten långsamt har blivit kortare - och nu är den för kort.

Jag hade bytt den först och främst.
pjuke
Inlägg: 9
Blev medlem: 13 mars 2018, 10:19:21

Re: Z80 problem

Inlägg av pjuke »

Jag bytte C11 nu, och RESET-signalen ser mycket bättre ut, dock samma problem fortarande.
DÄREMOT, upptäckte jag att någon har tidigare varit och ersatt två resistorer, och det verkar som att det är FEL värden på dem....

Titta på denna bild på R15 och R16 (ursäkta för dålig bild):
FullSizeRender.jpg
Jag räknar och får dessa till 470 Ohm (gul, lila, brun, röd), även multimetern mätte upp 470.

Enligt kretsschemat ska det vara ".1K" - 1000 Ohm.... rätta mig om jag har fel.
Dessa sitter i oscillator-kretsen, jag kollade i Sigrok och den tickar på i 6 MHz som den ska dock.

EDIT:
Jag mätte också HALT-signalen som är konstant low (active).
BUSREQ är konstant hög (in-active).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Z80 problem

Inlägg av kodar-holger »

Om klockan går är motstånden inte något problem. Dessutom står det .1k som du sa och det borde vara 100 Ohm. Googlade snabbt TTL Oscillator och första bildträffen var en med just 470 Ohm över inverterarna.

HALT är en output som visar att cpun kört en halt-instruktion. Verkar märkligt. Nu när reset fungerar bättre, ser du någon aktivitet på adress-bussen? Även om CPUn är i halt skall refresh-cycler gå så där borde finnas aktivitet ibland ändå.

Är CPUn socklad? Dags att prova en annan kanske.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Z80 problem

Inlägg av Janson1 »

Är det något som belastar ner busen? Det går ju att ohmmäta alla enskilda bus-pinnar och jämföra olikheter... Ta ur epromet och prova utan för att se om det sprattlar mer i busen kan man ju också göra.
Däremot, skall man bygga om nåt som verkar fel, då skall man vara säker på att så är fallet innan ombyggnad.
pjuke
Inlägg: 9
Blev medlem: 13 mars 2018, 10:19:21

Re: Z80 problem

Inlägg av pjuke »

kodar-holger skrev:HALT är en output som visar att cpun kört en halt-instruktion. Verkar märkligt. Nu när reset fungerar bättre, ser du någon aktivitet på adress-bussen? Även om CPUn är i halt skall refresh-cycler gå så där borde finnas aktivitet ibland ändå.
Adress-bussen är likadan som tidigare; alla pinnar är HIGH, ingen aktivitet alls. Det står still.

janson1, det verkar som så ja. Det blev ingen skillnad med eller utan EPROM:et tyvärr, adressbussen var alla pinnar HIGH fortfarande och det står still.
Du menar ohm-mäta mellan eprom/ram och CPU:n alltså?

Tack snälla för all er hjälp, jag är fast bestämd att gå till botten med det här!

EDIT:
Här är en bild på nya RESET i körtid och adress-busen:
Skärmavbild 2018-03-24 kl. 15.44.07.png
Det är ca 400ms reset nu, som ni kan se så ändras dock inte adress-busen varken innan eller efter reset.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Z80 problem

Inlägg av Icecap »

Jeps, -BUSREQ är ett signal som begär full kontroll över busserna vilket kan ge den effekt som mäts.

Den ska normalt vara '1' medan en DMA-funktion kan begära kontrollen av bussen vid att sänka den till '0'. Det ska då komma en -BUSACK som bevis på att Z80'an är klar med sin senaste operation och DMA-grunkan kan leka bäst den vill med bussarna.
pjuke
Inlägg: 9
Blev medlem: 13 mars 2018, 10:19:21

Re: Z80 problem

Inlägg av pjuke »

Uppdatering!

Jag byggde en Z80-testare (http://www.z80.info/z80test0.htm) och konstaterade att processorn var stendöd.
Beställde en ny, annan modell men 6MHz, och nu jävlar händer det saker på data/adress-bussen!

Det var dock inte lösningen på hela problemet, det är någonting mer som spökar......
Det finns en LED-display kopplad till processorn som flimrar och ger konstiga värden, vilket betyder att processorn inte bootat helt korrekt ändå.

EPROM och RAM ger och tar emot data ser jag.
M1, RD och MREQ beter sig som de ska när en opcode ska läsas (jag kollar mot manualen).
Jag ser massa data på data-bussen, och adress-bussen sprattlar hej vilt.

Hur tusan går man vidare här ifrån?

Min logic-analyzer är lite opålitlig har jag märkt.
Försöker jag mäta alla datasignaler så dör allting; kan bara mäta 3st samtidigt.

Skulle det hjälpa om jag ger er exakt vad för data och adresser som körs?
guckrum
Inlägg: 1669
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Z80 problem

Inlägg av guckrum »

Kul att det går framåt!

Jag har inget klart svar på din fråga, men jag har en generell
kommentar i all välmening.

Har du möjlighet att titta med oscilloscope också? En logikanalysator
kvantiserar ju en kontinuerlig signal ner till EN bit (med begränsad
tidsupplösning), och det är mycket information som försvinner i den
processen: flanker, ringningar, toppvärden med mera. Saker som kan
få digital elektronik att bete sig märkligt. Så speciellt om det finns
misstankar om att något är knas, bör man komplettera med
oscilloscopemätningar om möjligt! Hittar man inget har man
åtminstone uteslutit massor av möjliga problemkällor!
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Z80 problem

Inlägg av Janson1 »

pjuke: Vet du till 110% att den nya processorn är likadan i allt förutom att den ev. klarar högre klockfrekvens?
pjuke
Inlägg: 9
Blev medlem: 13 mars 2018, 10:19:21

Re: Z80 problem

Inlägg av pjuke »

guckrum skrev:Kul att det går framåt!

Jag har inget klart svar på din fråga, men jag har en generell
kommentar i all välmening.

Har du möjlighet att titta med oscilloscope också?
Ja jag önskar jag hade tillgång till ett oscilloskop, men har tyvärr inte. Jag köpte en billig sån logic analyzer för att i alla fall kunna se några signaler...
Jag kan försöka få tag på ett i framtiden, men väldigt få i min krets pysslar med elektronik. :(

Janson1; nej, det vet jag faktiskt inte. Jag köpte faktiskt först en likadan processor, men den var också stendöd. Därför tog jag en nyare modell och den var det mer liv i. Jag ska försöka beställa en gammal vintage Z80 igen och testa. Men folk på nätet verkar ha liknande problem med de gamla gjorda 84-89, där de verkar självdö.
pjuke
Inlägg: 9
Blev medlem: 13 mars 2018, 10:19:21

Re: Z80 problem

Inlägg av pjuke »

Okej jag har nu köpt en likadan processor och även nytt RAM.
Fortfarande död....

Är nästa steg alltså att kolla vågorna med oscilloskop så att jag ser riktiga square waves? Finns det inget annat man kan kolla kvar? Det är tufft att spendera flera tusen på ett oscilloskop så jag vill ha testat allt annat innan :-)

Tack för all er hjälp!
Skriv svar