Kombinationer låda + protypkort?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Adoby
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 mars 2018, 19:56:03

Kombinationer låda + protypkort?

Inlägg av Adoby »

Jag har en liten sortering med prototypkort/experimentkort och en liten sortering med projektlådor. Men inget passar ihop utan sågande/borrande och/eller smältlim. Det ser taffligt ut...

För att "slutföra" ett projekt vill jag montera MCU (kanske esp8266/esp32) med lite komponenter som exempelvis relä, spänningsomvandlare, motstånd, MOSFET, kontakter och batterihållare på ett prototypkort. 2,54 mm delning typiskt. Och sedan skruva fast prototypkortet i en trevlig projektlåda. På lådan kanske jag monterar någon brytare, antenn, display eller LED samt kanske kabelgenomföring(ar) för strömmatning, sensorer eller output.

Därför skulle jag bli mycket tacksam om någon här kan föreslå färdiga kombinationer låda+kort de använder sig av.

Ändå trevligare om någon även kan föreslå en eller flera kombinationer av låda+kort+display.

Jag kan tänka mig att det vore bra med ett par tre olika storlekar för att täcka de flesta behoven. Och köpa på sig ett litet lager av varje.

Nej, jag har inte tillgång till någon 3D-printer. Sorry...
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Kombinationer låda + protypkort?

Inlägg av Teknikern »

Biltema har apparatlådor och kopplingsboxar, dom funkar, dom är billiga och dom är lättbearbetade. Tänk bort "jag har det och det måttet på kort", köp en bänkplåtsax och kapa korten så dom passar, en bänkplåtsax har man mycket glädje av till annat också.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kombinationer låda + protypkort?

Inlägg av TomasL »

Väljer alltid låda först, och konstruerar kortet efter lådan.
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor
Inlägg: 1151
Blev medlem: 11 februari 2009, 21:11:28
Ort: Stockholm

Re: Kombinationer låda + protypkort?

Inlägg av rysshack.se »

Hade en ide om vad du kanske söker
Har använt liknande inkapsling tidigare
En snabb googling på "eurocard pcb size enclosure"
PCB skjuts in i skåror på i lådan och hålls på plats av skårorna och sidorna på lådan som man skruvar dit.

Detta var första träffen på googlingen
http://www.verotl.com/en/category/extru ... rocard-pcb

du hittar säker bättre beskrivande information om du fortsätter söka.
Lådtypen är vanlig och finns vanligtvis hos de flesta större drakarna elfa, farnell rs components
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor
Inlägg: 1151
Blev medlem: 11 februari 2009, 21:11:28
Ort: Stockholm

Re: Kombinationer låda + protypkort?

Inlägg av rysshack.se »

En liknande extruderad låda från hammond hos rs
https://se.rs-online.com/web/p/hand-hel ... s/6138397/
Adoby
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 mars 2018, 19:56:03

Re: Kombinationer låda + protypkort?

Inlägg av Adoby »

Jag brukar såga/klippa/borra/limma kort. Så jag vet hur det funkar...

Men jag är alltså ute efter låda+experimentkort som passar ihop. Tänker mig att köpa ett litet lager med 2-3 olika storlekar, sedan slipper jag bry mig...

Typiskt handlar detta om one-off grejer som jag gör åt någon. Ett litet arduino-kort, kanske MOSFET/SSR och någon sensor och/eller RTC. Då vill jag att det skall vara snabbt och smidigt och se bra ut. Vattentätt är trevligt, men inte helt nödvändigt.

Jag tycker att det är lite märkligt att man inte kan hitta sådana kombos på ställen som AliExpress. Finns på eBay och Amazon, men är riktigt svindyrt.

Elektrokit verkar ha några kombinationer...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Kombinationer låda + protypkort?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har köpt en del lådor från tyska Reichelt: EUROBOX.
Lådan är väldigt simpel, helt i plast och kräver inga skruvar.
Jag har gjort så att jag fäst en plåt i lådan (fyra fästpunkter) och på plåten skruvat mina kort. Finns lite bilder på mina tråd om kinaförstärkare.
Skriv svar