Arduino ATtiny45 servoproblem

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
KLset
Inlägg: 207
Blev medlem: 31 augusti 2014, 17:36:19
Ort: Uppsala

Re: Arduino ATtiny45 servoproblem

Inlägg av KLset »

Tror du det är buck-omvandlaren det är fel på? Jag tänker att det är servot som drar en del och att omvandlaren säkert funkar bra med mindre last.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Arduino ATtiny45 servoproblem

Inlägg av Magnus_K »

Jo precis. Nej själva ICn är det nog inget tok med. Bara att jag inte är kapabel att designa kretsen runt omkring, eller välja rätt switchare...
Användarvisningsbild
KLset
Inlägg: 207
Blev medlem: 31 augusti 2014, 17:36:19
Ort: Uppsala

Re: Arduino ATtiny45 servoproblem

Inlägg av KLset »

Aha, jag trodde att det gick att kalla hela kretsen för buck-omvandlare. Den funkar säkert bra med laster med mindre strömförbrukning än servot. Min okvalificerade gissning...

Edit: Switchar din buck-converter-krets från 1.5V till 5V om jag minns rätt? Mät strömförbrukningen på servot när det rör sig; kanske blir du blir förvånad. Jag har haft problem med brownouts på grund av servon i ett av mina projekt.

Edit igen: Nej, vänta nu, en buck-omvandlare tar ju ned spänningen... :doh: Var det en LMR14020 du använde? Hittade denna tråd som jag misstänker handlar om kretsen ifråga. I databladet för LMR14020 står det "2A Continuous Output Current", och jag misstänker att servot är mer krävande än så.
Senast redigerad av KLset 24 februari 2018, 10:07:20, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: Arduino ATtiny45 servoproblem

Inlägg av Xyzzy »

Jag var också inne på ffredriks tanke med volatile, men kom inte på vad det hette förrän jag såg inlägget.

Är det kraften så kan vi väl titta på det magnus, tyckte det såg okay ut när vi kollade på layouten, kanske bara behövs lämpligare avkoppling, eller ett litet filter i värsta fall. Det där ordnar vi upp, bara kraften i sig orkar med.
Om du har något mindre servo, testa gärna med det så länge!
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Arduino ATtiny45 servoproblem

Inlägg av Magnus_K »

@Xyzzy: När jag mäter strömmen så drar inte servot mer än 0,5-0,6A när det ställer om. Enligt databladet så borde inte spänningen på utgången sjunka så mycket. På bilden dippar det 200mV när dom lastar max (2A).
Sitter och funderar på sleep-mode och annat.
Ett mindre servo fungerar bättre, men absolut inte bra. Även provat att hänga på 330µF och 470µF på matningen till servot utan någon direkt skillnad.

@KLset: Det här med terminologin :)
Själva ICn kallas för "step down regulator" eller "buck regulator", eller jag vet inte. Switch-IC kanske?
Det här är en annan krets än du tänker på. Den här kretsen switchar ner 12V till 6V, dvs en "buck" eller "step down". 1,5 -> 5V är en "Step up" eller "boost".

Även bifogat schema om någon skulle se något generalknas.
Skärmklipp.JPG
buck.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: Arduino ATtiny45 servoproblem

Inlägg av Xyzzy »

Är D1 och L1 samma modell som rekommenderas i datablad ett för ICn (eller med liknande data)?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Arduino ATtiny45 servoproblem

Inlägg av Magnus_K »

Som L1 sitter det en 5,4µH 2,5A induktor. Enligt deras exempel på en 5V2A-supply så meckar dom dit en 5,5µH 3A ferrit.
D1 rekommenderar dom en schottky med breakdown voltage 25% högre än matningsspänningen och den ska klara max utström. Jag har meckat dit en 30V2A schottky.

Datablad för switch-krets -> LMR14020

EDIT: Kan jag ha valt fel typ av induktor :humm:
Borre
Inlägg: 4565
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Arduino ATtiny45 servoproblem

Inlägg av Borre »

Är det skrivfel på R1 eller är värdet 23.7ohm?

Är C7 den enda ingångskondensatorn som sitter där?
Du bör ha iaf minst några uF och gärna en större låg-ESR-elektrolyt på ingången efter som ingången i en buckregulator switchar hårt och ger hög rippleström och det kan ge rätt fina transienter och störningar pga induktansen i kablarna/ledare från strömförsörjningen.
De keramiska bör vara av hög kvalité med tillräckligt tilltagen spänningstålighet eftersom dessa tappar kapacitans vid högre pålagd likspänning, detsamma gäller C3.
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: Arduino ATtiny45 servoproblem

Inlägg av Xyzzy »

Jag kan kolla vad som finns i skrotlådorna på jobbet, men den bore funka tycker jag.

Strömmätningen du gjort med scopet, förstår jag rätt att det är strömmen till servot, efter dc-dc-omvandlaren?
Nääe, du skrev 500-600mA, hur mätte du det? DMM hinner sällan med spikarna.
Det behövs nog mätas lite mer på.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Arduino ATtiny45 servoproblem

Inlägg av Magnus_K »

@Borre: Det sitter en del kapacitans i matningen till switch-kretsen. Bifogat schema nedan.
Aneldningen till mitt "hets" är att jag tror du fann ett VÄLDIGT stort fel i kretsen. RT (R1 i mitt schema) ska ju vara 23k7, inte 23R7 som jag både skrivit i schemat, beställt och installerat :D
Undra vad den switchar med för frekvens då, finns bara ner till 10k5 i databladet, och då switchar den med drygt 2Mhz. Ska byta till lämpligare motstånd och återkomma! Tack som fasen!

@Xyzzy: Min ström-mätning är gjord efter DC-DCn (matningen till servot) och är absolut inte exakt. Kör med en analog mätare och den hinner nog inte heller visa transienterna. Ska se om jag få dit något shunt-motstånd och se spikarna med skopet istället :tumupp:
Skärmklipp.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Borre
Inlägg: 4565
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Arduino ATtiny45 servoproblem

Inlägg av Borre »

Ja där har du garanterat ett fel iaf. :)
Specifikationerna säger max 2.5MHz, men nästan mer förvånande att den går alls med så lågt motstånd. Övriga komponentval är åtminstone inte alls anpassade för så hög switchfrekvens. :)

Så nog är inte valet av RT utan ta närmaste standardvärde du har, och vill du labba och lära dig mer hur det påverkar så prova lite olika och mät ripplet på utgången, hur effektiv regulatorn är vid olika switchfrekvenser osv.
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: Arduino ATtiny45 servoproblem

Inlägg av Xyzzy »

Ja då är det absolut det, prova något runt 20-30k, funkar det ändå så hyfsat med 1000ggr mindre motstånd så funkar det säkert perfekt med ovan.
Användarvisningsbild
KLset
Inlägg: 207
Blev medlem: 31 augusti 2014, 17:36:19
Ort: Uppsala

Re: Arduino ATtiny45 servoproblem

Inlägg av KLset »

För att hinna se de där spikarna; på min multimeter (Brymen) finns det ett läge "Instantaneous Peak-Hold" som kan känna av snabba förändringar ned till 1ms och mäta min/max. Finns förmodligen liknande funktion på andra mätare och märken tänker jag.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Arduino ATtiny45 servoproblem

Inlägg av Magnus_K »

Brymen är ju kvalitetsgrejer, tror du jag sitter med sånt :wink:

Tyvärr blev det inte alls bättre. Jättefin 6V-spänning ut från omvandlaren när den är obelastad men så fort jag hänger på mitt lilla servo så sjunker utspänningen till 2V och med ett rippel på ca 0,4V.
Kan undra varför den "inte orkar med"...

EDIT: Oj, räcker att belasta med 100mA rent resistivt på utgången för att få ut 1V med 1Vpp rippel....
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: Arduino ATtiny45 servoproblem

Inlägg av Xyzzy »

Ja då är det helt klart något fel med buckkopplingen. Ska kolla lite...
Skriv svar