En LED gav mig huvudbry

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
MGL
Inlägg: 131
Blev medlem: 1 oktober 2008, 19:38:16
Ort: Åland

En LED gav mig huvudbry

Inlägg av MGL »

Hej!
Jag har hållit på med en enkel radiokontroll med 4 knappar.
Radiomodulen är en sån där billig kina nRF24L01+ och µControllern är en kinetis mkl05.
Har så att den ska gå i STOP VLLS-mode och då nästan inte ta någon ström alls.
Dock så varierade strömförbrukningen lite som jag tyckte slumpmässigt mellan 30 och 150µA. :(
Jag laborerade med oanvända portpinnar med olika inställningar, pullup, utgång osv men ingen skillnad.
Sen stängde jag lampan över skrivbordet och råkade se på amperemätaren: den gick ner till 1µA stabilt! :o

Jag hade en LED ansluten för att indikera att radion hade kontakt. Denna var ansluten via ett 3,3k motstånd till 0V.
Utgången som den var ansluten till var låg.
Sen provade jag att belysa dioden med en pannlampa fokuserat på längre avstånd och då går strömmen upp ännu mer (tänkte annars kanske skrivbordslampan störde via el o magnetfält).

Så jag förstår att LED:en fungerar som en solcell, men det var lite otippat att den skulle dra ur batteriet. :shock:
Nåja det är inget problem, LED:en behövs inte mera och är ju inget problem när den sitter inne i lådans mörker heller. :)

/Magnus
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
XorXaX
Inlägg: 409
Blev medlem: 27 maj 2004, 09:44:16

Re: En LED gav mig huvudbry

Inlägg av XorXaX »

Visst är det så att LED kan fungera som fotodiod! Här är ett häftigt projekt som använder den lilla egenheten. https://youtu.be/uS-OfDobOAc
MGL
Inlägg: 131
Blev medlem: 1 oktober 2008, 19:38:16
Ort: Åland

Re: En LED gav mig huvudbry

Inlägg av MGL »

Spänningen över LED:en är ca +30mV, spänningen över seriemotståndet(3k3) är 0,01mV.
Konstigt tycker jag som sagt att det kan påverka strömförbrukningen så pass..
Skriv svar