Atmega 328P och H-brygga L298P funkar konstigt

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Atmega 328P och H-brygga L298P funkar konstigt

Inlägg av Glattnos »

Micke_s: Tack, klockrent tips! Dock tycks min multimeter ha lite för stor läckström och/eller låg uppdateringsfrekvens för det blir väldigt olika värden som blinkar till på displayen. Men kondensatorerna av den typ som jag satt på kortet och en annan som jag vet är 100nF(för genomgående som det står 104 på) beter sig ungefär likadant, displayen visar ett blink med ca 1/3 av spänningen som kondensatorn är laddad med och sen några lägre värden innan det blir 0. Det är för oexakt för att köra din metod men eftersom var och en beter sig ungefär lika så borde det ju vara 100nF på båda så då är det inte fel trots allt.

Jag funderar på att köpa en bättre multimeter för den jag har är ganska gammal och har inte kapacitans, frekvens och duty-cycle mätning. Funkar en sån här till elektronik:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matver ... 000024201/
Manual: http://www.biltema.se/biltemadocuments/ ... 38_man.pdf

Eller bör jag skaffa något annat mätinstrument när jag håller på med sådant här krångel? :)
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Atmega 328P och H-brygga L298P funkar konstigt

Inlägg av Micke_s »

För 52kr så hittar du LCR-T4 ESR meter.
http://www.ebay.com/itm/LCR-T4-ESR-Mete ... Swj85Zgv5G
Jag har köpt den för min fluke-187 saknar induktortestare.

Finns även laserskurna lådor..
http://www.ebay.com/itm/LCR-T4-ESR-Mete ... jDT0ddD0Yw

Den ger även pinout för mosfet/bipolär. även HFE och gate kapacitans.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Atmega 328P och H-brygga L298P funkar konstigt

Inlägg av Glattnos »

Micke_s: Tackar för det tipset också, beställde en sådan direkt :) Billig och verkar klara mycket så en sån kan man ha liggande så det finns en :)

Nu tror jag faktiskt att jag är problemen på spåret(igen). Det tycks vara mottagaren eller PPM-signalen som störs trots allt. Jag programmerade min Introbot(http://chalmersrobotics.se/wiki/Introbot09) med samma program och försökte köra den via PPM-mottagaren och den har samma störningar som på mitt kort, allt funkar tills motorn startar. Jag provade med två olika motorer och det blev samma.

Jag tänkte på detta:
Motorn(https://www.electrokit.com/dcmotor-med- ... 8rpm.54661) har ca 508rpm x 25(utväxlingen)= 12 700rpm
12 700rpm / 60sek = 212 varv/s
Om motorn har 3st lindningar(jag vet inte hur många den har, det är ju en liten borstad motor och dom brukar väll ha 3st lindningar) så blir det väll ca 212 varv/s x 3 lindningar = 636Hz

PPM-signalens pulslängd är 400us och mellan pulserna är det 1000us-2000us. Det blir väll typ 500-1000Hz(750Hz med alla signaler på "neutral").

Kan det vara det som gör att det stör så ruskigt? Motorstörningar på ca 636Hz och PPM-signal på ca 750Hz. Det har ju även en trend att funka bättre när jag sänker strömmen, möjligen för att störningarna sjunker i amplitud men kanske även för att motorerna saktar ner och därmed går ur frekvensen, halveras motor-hastigheten så blir det 318Hz istället.

Nu är jag väldigt okunnig på sådant här men kan det ligga något i detta resonemang? Är då lösningen att gå över till SBUS istället för PPM?

Jag har ingen filtrering på PPM-signalen i nuläget, varken analogt eller digitalt. Jag bara använder en timer för att mäta tiden mellan pulserna, det funkar som sagt mycket bra när inte motorn går.
Senast redigerad av Glattnos 18 augusti 2017, 20:21:55, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Atmega 328P och H-brygga L298P funkar konstigt

Inlägg av Micke_s »

s-bus har du ju i alla fall paritetsbit för upptäcka fel.
Dock så kan du fortfarande få fel in.

Du skulle också kunna ta en optokopplare typ 6N137 mellan ppm signalen och din MCU, som du inte har jordslingor igen..


Ett litet lågpassfilter in på den digital signalen är nog inte helt fel.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Atmega 328P och H-brygga L298P funkar konstigt

Inlägg av Glattnos »

Jag provade nu att köra SBUS mellan mottagaren och uC:n, då funkade allt perfekt! Förmodligen hade jag aldrig märkt något problem om jag kört SBUS från början. Därför är jag glad att jag försökte med PPM först för nu vet jag hur dålig design jag gjort på kortet :)

Jag kommer designa ett nytt kort där jag ska sköta jordning och placering av komponenter bättre samt planera för SBUS istället för PPM(för att gardera).

Dock måste man väll dra slutsatsen, som Micke_s skrev, att även SBUS-signalen kommer plocka upp fel men eftersom den skickar betydligt fler "paket" per tidsenhet och kastar bort de som innehåller felaktigheter så märks det inte att det finns fel. Det är samma mottagare och signal-kabel, man bara ändrar protokoll från PPM till SBUS så det är ju fortfarande samma 5V-signal på ett vis. Man kanske skulle kunna ha mjukvarufilter på PPM-signalen också och även där få ett gott resultat.

När det gäller jordning på PCB så hittade jag till slut denna: http://www.analog.com/media/en/training ... MT-031.pdf
Det var riktigt fin läsning och jag önskar att det fanns någon bok på svenska som avhandlade detta samt mer inom PCB-design.

En sak som jag funderar på är vad som räknas som en "Mixed signal device"? Räknas min motor-drivare L298P som det t.ex.?
Jag bifogar en bild ur dokumentet som visar separation av digitalt och analogt jordplan. Sen bifogar jag en layout som jag har gjort på en L298P ihopkopplad med en Atmega328P, det var snabbt gjort och alla prylar är inte med utan det var för att illustrera jordningen.
Är det så det är tänkt?
Drivaren har ju 4st GND som vad jag förstår är ihop-kopplade inne i chipet, blir det i så fall ett problem om man gör som jag har gjort?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Atmega 328P och H-brygga L298P funkar konstigt

Inlägg av lillahuset »

Lägg hela drivern på övre halvan av kortet. Korsa slitsen med signalerna från processorn.

Edit: Om möjligt, lägg allt som matas från 12V på samma sida om slitsen som drivaren.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Atmega 328P och H-brygga L298P funkar konstigt

Inlägg av Glattnos »

Nu har jag ritat det nya kortet, det känns som att det aldrig blir perfekt :P Det är svårt att få det bra för vissa kontakter går inte att placera var som helst, sen använder jag inga riktiga vias utan löder dit bitar från motstånds-ben, därför måste lödningarna vara på rätt sida.

Hur tycker ni att det ser ut? Är den lilla "bryggan" mellan digital och analog jord placerad bra i mitten eller ska man sätta den närmare kortets kant?
Kom gärna med kritik så jag kan fixa till det innan jag fräser :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Atmega 328P och H-brygga L298P funkar konstigt

Inlägg av Glattnos »

Jag såg att bryggan nog låg lite dumt med tanke på den närmaste vian så jag justerade lite. Justerade lite nere i höger hörn också.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Atmega 328P och H-brygga L298P funkar konstigt

Inlägg av lillahuset »

Vid en snabb koll ser det väl bra ut. Få se vad Swech säger. :)
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Atmega 328P och H-brygga L298P funkar konstigt

Inlägg av Swech »

Det är en oerhörd skillnad mot första kortet :bravo:
Bra jobbat.

Personligen brukar jag sällan dela upp jordplan eftersom strikt så skall alla ledare som går in/ut passera över
den bron som man skapar i jordplanet.
http://www.hottconsultants.com/techtips ... plane.html

I ditt fall så hade jag börjat med ett helt plan, jävlas det så ta mattkniven och skär så som du ritat.
Enklare än att "lägga till" koppar...

Men som sagt, bra mycket bättre än första försöket
Swech
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Atmega 328P och H-brygga L298P funkar konstigt

Inlägg av Glattnos »

Tack så mycket, då går det åt rätt håll i alla fall!

Jag gjorde ett kort idag så får vi se om det fungerar :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Atmega 328P och H-brygga L298P funkar konstigt

Inlägg av Swech »

En annan sak du kan kika på är
att du har onödigt låg resistans till dina transistorer som driver lysdioderna

funkar med 3-5 kohm
Swech
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Atmega 328P och H-brygga L298P funkar konstigt

Inlägg av Icecap »

Att rita mönsterkort är något man aldrig blir fullärd på.

Detta har ett antal no-no.
- Vinklar spetsigare än 90°. (IC2 & C14)
- Två eller fler ledare på "samma sida" av en lödö. (Nästsista design, nära J1, ICSP pinne 5)
- Konstiga krummelurer på ledare som kunde vara raka istället. (ICSP pinne 5 till U2, J1 pinne 2 till U2)
- Åtskilliga flytande "groundplanes" som är icke-anslutna.

Något av det viktigaste vid avkoppling är att ledarna är raka mellan kondensator och belastningspunkt.

Men ska jag vara ärlig har jag sett MYCKET värre så jag skriver detta i utbildningssyfte.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Atmega 328P och H-brygga L298P funkar konstigt

Inlägg av Glattnos »

Swech: Tackar, jag har beställt 3,3k motstånd så jag ändrar till det istället :)

Icecap: Tackar så mycket för den konstruktiva kritiken, jag är ju nybörjare på att designa PCB:er. Jag har en plan att jag ska vara ganska duktigt på det om 8 år så all kritik är välkommen :)
1. Ja det finns ganska många vinklar som är över 90 grader. Jag trodde att man undviker 90 grader bara på ledare men det gäller alltså all koppar?(verkar ganska logiskt faktiskt)
2. Jasså, varför ska man inte ha två ledare på samma sida? Är det för att dom inte ska dra för hårt i lödön vid kallt väder(vild gissning)?
3. Den som är till ISP pinne5 drog jag rakt först men drog om den av två anledningar(som kanske inte har någon relevans men det var så jag tänkte), för att inte bryta jordplanet under U2 och för att inte få de två "jord-vias" till U2 på två olika sidor om ledaren(som ju klyver jordplanet lite dumt). J1 pinne2 förstår jag inte riktigt men den är ju inte helt rak, hur borde den dras?
4. Flytande jordplan menar du då på ovansidan av kortet? Det blir ju så när man fräser, bör man jorda varje "ö" med en via?
ds77
Inlägg: 2206
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: Atmega 328P och H-brygga L298P funkar konstigt

Inlägg av ds77 »

Vad har du för lödmask?

Det ser ju väldigt trevligt ut.
Skriv svar