Esp32

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Esp32

Inlägg av hawkan »

Har sålt min själ till platformio och går den vägen. Det är med arduinos framework.
Går fram och tillbaka fortfarande mellan arduinos "IDE" och PlatformIO, speciellt när det gäller att snabbt testa av ett exempel eller installera ett library. Men all programmering osv gör jag i platformio och Atom är en mycket bättre editor än den i arduinos IDE. Fortfarande lite kantigt att jobba med men jag googlar upp den lösningar på den ena issuen efter den andra, så snart så hittar jag var grejorna finns och det löper smidigare.

Hade en esp8266 liggande och medan jag väntar på esp32 som är på ingång portade jag koden, det var iofs inte mycket av portning.
Tja, det fungerar väldigt bra att gå från en atmega 328p till esp8266. Speciellt uppskattas att det finns såååå mycket mera ram. esp8266an jag använder har får få pinnar för mej, men det finns andra och den esp32 jag ska ha har tillräckligt. I platformio har jag satt upp två plattformar så den bygger kod för både esp32 och esp8266 så det går enkelt att kolla av att funktionerna jag använder finns.

Det lilla projektet som handlar om motorstyrning, flöde och några temperaturer, där har koden växt från 100? rader till nästan 400 rader och i tillägg till en oled finns numera en Blynk-app. Ok första gången räcker det kanske inte med "en kvart" men andra gången man gör en app tar det inte längre tid än "en kvart". Otroligt smidigt och vad många detaljer de lyckats dölja. Samtidigt kanske lite begränsande.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Esp32

Inlägg av lillahuset »

Andax: Jag kollade PlatformIO och det verkade lovande. Men det finns ju ingen debugger i "Community edition".
En prenumeration för ~100kr/månad är inte aktuellt för mig med tanke på hur lite jag programmerar embedded numera.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Esp32

Inlägg av E Kafeman »

Bara som ett tips, ESP8266 medger upp till 8 GPIO's utan allt för stort krångel.
Det är pinnarna 1,3,9,10,12,13,14,15.
Pinnarna 9,10 som är dedicerade chip select och write protect för externa minnet på många av dessa kit-PCB är rätt meningslösa såvida man inte behöver skifta in fler minneskapslar så de är direkt tillgängliga bara man bryter bort dess och lägger minneskapselns motsvarande ben till Vcc.
Tror det är pinne 15 som bör förses med ett seriemotstånd på 220 Ohm för att det inte ska bli konflikt vid uppstart men kan sen användas som vilken GPIO som helst.
Detta står i mer detalj i SDK'n från Espressif.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Esp32

Inlägg av hawkan »

Ja jag har lärt mej en del sånt under de senaste dagarna. Jag hade en esp-12-e liggande hemma som jag fräste ett kretskort till och labbade med.
Bild

Ja som du skrev så är pinnarna på kortändan tämligen värdelösa. Jag satte oled-displayen med SPI där och la ett par dagar att lära mej varför det inte fungerar. Pinne 0 och 2 och 15 har speciella uppgifter vid bootning och det visste jag från början, nästan. Flashning mha dtr på FTDI fick jag aldrig att funka men jag har en liten knapp att trycka på. 8 pinnar, en ADC och WIFI såklart! det duger till rätt mycket. Men det var aldrig mer än ett test för mej, och att se hur mycket krångel det var att porta koden från 328p till esp32, via esp8266. Arduino-miljön är väldigt tacksam där för det mesta fungerade, bara ett par snabba smågrejor med bilbiotek och sen gick det. Portning är inget skäl att inte gå till esp-plattform (hmm.. dubbla negationer där.) Tycker det var svårt att hitta info om pinnarna, vad de kan och vad de heter. Men jag förstår att de är mycket mer generella, alla pinnar kan "allt" och inte som 328 där vissa pinnar kan pwm, vissa kan interrupt osv.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Esp32

Inlägg av Micke_s »

Pinnarna på kortänden går att använda för externt SPI SRAM t.ex.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Esp32

Inlägg av E Kafeman »

Att man använder olika namn och numrering på pinnarna i olika miljöer är ytterst irriterande.
Har också ett par ESP-12 som jag provkört. Kan vara värt att nämna att kvaliteten på dessa kit-PCB varierar.
Köpte från två olika källor. PCB'na skiljer obetydligt i utseende, men den ena gav bara 5% av sin uppgivna RF uteffekt och den andra ca 50%.
Fann att 5%-procentaren hade helt fel matchningsvärden på RF-pinnen, något man måste lyfta på skärmplåten för att hitta och 50%-aren hade felgjord PCB-antenn.
Korrigerade bägge samt matchade dessa mot 30 mm kopplingstråd, då det passade mitt behov bättre, en skärmbox där endast antennen sticker ut.
För den sämsta rapporterade routern 15 dB högre nivå efter modifieringen.
Nu har jag möjlighet att mäta sådana saker, men många sitter nog med dessa kines-PCB och tycker att ESP8266 har dålig räckvidd.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Esp32

Inlägg av Micke_s »

Pin numreringen är arduino:s fel...
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Esp32

Inlägg av hawkan »

Jaha så det är därifrån det kommer. Man undrar ju. Nu när jag beställde esp32 köpte jag först två st från UK och två st från Kina.

Bild Bild

De har olika antal pinnar 38 vs 30 och då såklart olika pinn-layout.
De heter till synes samma sak ESP32S development board, men där fick man lära sej att det inte var entydigt.
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Esp32

Inlägg av Andax »

lillahuset skrev:Andax: Jag kollade PlatformIO och det verkade lovande. Men det finns ju ingen debugger i "Community edition".
En prenumeration för ~100kr/månad är inte aktuellt för mig med tanke på hur lite jag programmerar embedded numera.
Jag föreslog mer PlatformIO som ett bättre alternativ till Arduinos IDE. I Arduinos IDE har du heller inte en debugger...
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Esp32

Inlägg av lillahuset »

OK, då förstår jag.
ronnylov
Inlägg: 987
Blev medlem: 23 februari 2012, 12:06:19
Ort: Borås

Re: Esp32

Inlägg av ronnylov »

Råkade läsa om Mongoose OS som man kan använda med Esp32 (supported microcontrollers ESP32, ESP8266, STM32, TI CC3200). Tycker det verkar vara ett intressant koncept.

https://mongoose-os.com/

Fattar det som att man kan anropa API-funktioner skrivna i C från mJS JavaScript och på så sätt hyfsat enkelt bygga prototyper. Ska också gå att använda via ett Arduino-bibliotek om man föredrar detta. Man kan testa sig fram först med JavaScript och optimerar det sedan med egna funktioner i C.

"Prototype in JavaScript, code for production in C/C++ "

Exempel:
https://github.com/mongoose-os-apps/door-bell
https://github.com/mongoose-os-apps/door-sensor

Gillar att det enkelt går att integrera med mqtt då det finns inbyggda funktioner för detta. Programmet för dörrsensorn var bara 40 rader långt JavaScript så det känns relativt enkelt att komma igång. Fast man får väl sätta sig in i Mongoose OS API först för att fatta vad man kan göra med det. Tyvärr kan jag inte JavaScript så bra men detta ger ju mig anledning att lära mig det.

Edit: Här testar Scargill's Tech Blog hur det funkar:
https://tech.scargill.net/mongoose-os/
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Esp32

Inlägg av hawkan »

Har tittat på mongoose-os i ett par omgångar, ytligt bara. Hade varit kul om nån kunde visa upp ett riktigt bra, enkelt exempel. Jag sitter fast i gamla tankebanor och har inte lyckats ta åt mej hur det funkar.

Jag har till slut fått ett par esp32-kort och kommit vidare med mitt första projekt. Så här gjorde jag denna gången. Pinsamt medveten om placeringen av 3.3V-enheten.

Bild

Verkar fungera som det ska. Har lagt en hel del tid på Web-interfacet.
Har lagt undan Blynk och gör en traditionell webserver-javascript websida med jquery mobile.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Esp32

Inlägg av Andy »

Julian Illet meckar lite med Mongoose lite här: https://www.youtube.com/watch?v=Y6CZePh5uIA&t=730s
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Esp32

Inlägg av hawkan »

Kör du Mongoose på esp32 själv? Jag gick igenom exemplet i videon och det gick inte jättebra. Saker såg lite annorlunda ut, inga exempel följde med så jag klarade inte av att göra mer än det som följde med. Web-interfacet var kool men trögade ner hela datorn. Ser ändå att teknik som mqtt tar det till en ny nivå. Får hitta på ett projekt där det behövs.

Men problemen slutade inte där. När jag skulle flasha tillbaka mitt vanliga Arduino-program så hade något blivit inställt så att det inte gick. Fick laddat ner esp-idf (igen) och lärt mej lite om "make flash" och "make erase-flash", OTA_1 och OTA_2 och när jag fått flashat in en Hello world den vägen så gick det bra att flasha med Arduino igen.

Det har inte riktigt gått som på räls hela esp32-upplevelsen. Först var leveransen försenad, fick iofs pengarna tillbaka, och när jag väl fick de så vill den ena av de två inte ansluta till mitt WiFi och den andra har en temperaturkänslig usb. Den tredje esp32 jag fick härmodan är ok. Började med PlatformIO men det var några småproblem som att jag inte lyckades ställa in pathen som gjorde att jag gick tillbaka till Arduino. Lade ett par dagar på att konstatera att jag inte får FreeRTOS software timers att fungera. Det senaste problemet var att ESP32WebServer kan leverera max ca 5 kb stora sidor från en char*, sedan trunkeras de. Så det är en del smågrejor som krånglar känns det som. Funktionen av esp32 är annars helt okej och jag fortsätter med den.
Senast redigerad av hawkan 1 augusti 2017, 12:31:14, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Esp32

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Tack för att Ni delar med er även av det negativa! Det är så lätt att ryckas med i det nya. Så sitter man där och känner sig bara dum när det inte blir som man har tänkt eller går som tåget!
Jag hade (har) funderingar på Esp ombord på LGB så de borde ju gå!
Skriv svar