Esp32

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
ronnylov
Inlägg: 987
Blev medlem: 23 februari 2012, 12:06:19
Ort: Borås

Re: Esp32

Inlägg av ronnylov »

Nej jag har inte använt Mongoose ännu. Kanske såg lättare ut i youtube-demo än i verkligheten. Men ska testa. Mongoose OS har uppdaterats nyligen vad jag förstod så några av de tidigare buggarna kanske är fixade. Kommer nog mestadels köra kommandoverktygen då jag gillar att jobba från terminalen men ska även prova via webbinterfacet. Jag använder Linux mestadels och har blivit van med terminalen.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Esp32

Inlägg av lillahuset »

Här har vi en riktig goding i ESP32-familjen:
https://www.aliexpress.com/wholesale?ca ... p32+wrover

Dubbla kärnor, 448kB internt ROM, 520k intern RAM, 4M externt Flash, 4M extern PSRAM. 8)
http://espressif.com/sites/default/file ... eet_en.pdf
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Esp32

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag, som trodde att detta med datorkraft skulle plana ut när jag gick i pension, för snart 18 år sedan!
Tog (ut vid 61) tidigt för nu kunde det inte bli häftigare!
Men ack så fel jag hade. Denna logaritmiska utvecklingskurva!
Vad skall det månne sluta? Jo ta hem fler av dessa Esp och kör Visuino.
Mr Andersson
Inlägg: 1394
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Esp32

Inlägg av Mr Andersson »

Den såg ju rolig ut. Men 1,27mm pin pitch? Då går det inte labba på breadboard. Inte lika roligt längre :(
Finns det breakout-adapter?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Esp32

Inlägg av lillahuset »

Jag gissar att de kommer på kort typ Arduino snart eftersom det mesta i ESP-väg verkar finnas med den formfaktorn.
Virr3
Inlägg: 840
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:05:59
Ort: Göteborg

Re: Esp32

Inlägg av Virr3 »

@MrAndersson: Håller med, den kommer göra en bitter om man vill ha ner den i en breadboard. Men, lösning finns! Jag har själv två som är liknande denna:
https://www.aliexpress.com/item/Officia ... 54012.html
Passar utmärkt i breadboarden.
Enda problemet är att den är ganska bred, så har man en sånhär breadboard: https://www.aliexpress.com/item/MB102-P ... 63981.html så täcker den alla rader förutom en. det funkar med helst så vill du nog ha två sånna rader eller en bredare breadboared då :)

För att bidra lite i den tidigare konversationen, tycker faktiskt att jag haft ganska trevligt med esp-idf. Håller med att det är lite bökigare med FreeRTOS än vad Arduino är, men det är samtidigt ganska roligt. Finns en hel del resurser och dom har själva exempel för det mesta.


@lillahuset Det går redan nu att koda arduino med hjälp av Arduino ide:n etc mot den som den är nu (dessutom ganska smidigt att sätta upp). Och kortet ovan är nog så nära arduino som det kommer att bli i denna serien (tror jag personligen)
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Esp32

Inlägg av E Kafeman »

Finns även med lite mera minne och är då standard klockad till 240 MHz.
Det är bonus att den har en mängd sensor-funktioner, stöd för en hög med kommuikations-protokoll i hårdvaran, BT och WiFi. Antenn ingår.
Kostar $4.69 med 16Mbyte flash här: https://www.analoglamb.com/product/esp-32s-alb/
32Mbyte flash och 32Mbyte PSRAM ryms på 20*25 mm och kostar lite mer,$9.99
Totalt kan den internt adressera 2*64MB. Sen kan man säkert vippa lite på en pinne för chip-selekt och switcha minnesbanker om minnet inte räcker.

Att utvecklingen skulle stagnera är inte troligt. Kretsen togs fram på kort tid som uppföljare till ESP8266, och nästa uppföljare ligger nog inte långt bort.
På min önskelista finns t.ex. hdmi-port. Emulera vanlig PAL-TV eller DVB på en utpinne klarar redan föregångaren ESP8266.
En integrerad SDR mottagare med i/q-demodulering på en pinne skulle inte heller vara fel. Finns snarlika chip som har det. Då kan användaren själv konfigurera önskad mottagar-typ, såsom 433 MHz eller GPS.
Nuvarande ADC är lite för slö för att agera radio-mottagare eller realtids oscilloscop-ingång med nämnvärd bandbredd.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Esp32

Inlägg av lillahuset »

Virr3: Nej, det där är en ESP32-WROOM, det jag länkade till var en ESP32-WROVER som har 4 MEGABYTE Flash och 4 MEGABYTE RAM. Varför skulle jag vilja använda Arduino IDE? :shock:

E Kafeman: Bit inte byte. Tyvärr. Den jag länkade till var en sådan modul men hos Ali. Bilden visar en WROOM. Var får de namnen från?
Virr3
Inlägg: 840
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:05:59
Ort: Göteborg

Re: Esp32

Inlägg av Virr3 »

@lillahuset: oj jäklar! läste för snabbt och missförstod. Vad ska man med allt det till dock känner jag spontant, men damn!
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Esp32

Inlägg av lillahuset »

Om man pysslar med digital signalbehandling brukar det gå åt mycket RAM. Senaste konstruktionen jag gjorde har 192kByte internt i processorn och 2MByte externt och det hade gärna fått varit mer. Processorn har 1MByte Flash och av det använder jag mindre än 10%. :)
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Esp32

Inlägg av E Kafeman »

E Kafeman: Bit inte byte.
För valet $4.69 anger annonsen 128Mb => 16 MByte med 8 bit i varje minnesposition.
4MB använder jag alltid på ESP8266 då det av minneshanteringskäl gör det behändigt att byta firmware OTA. Bra vid debugging eller vid uppdaterad firmware, då man slipper använda kablar.
Vanligen använder jag för ESP8266 minnet W25Q32FV som är på 32M-bit eller 4MB.
ESP8266 med 16MB (128Mbit) finns att köpa här t.ex.
Senast redigerad av E Kafeman 18 oktober 2017, 00:53:11, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Esp32

Inlägg av lillahuset »

Aaah, jag var så inställd på modulen för USD9,99 så jag missade den andra helt. :oops: Så kan det gå om man är enkelspårig.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Esp32

Inlägg av lillahuset »

En liten undran. Om man skulle vilja göra en kommersiell produkt av en ESP32-WROVER eller WROOM, vad kan CE-märkningen på skärmburken vara värd?
Räcker det att man kollar vanlig EMC eller behöver man göra något radiorelaterat också?
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Esp32

Inlägg av E Kafeman »

För tillfället håller ja mej till ESP8266 då den finns med FCC-certifiering. ESP32 gör inte det ännu såvitt jag vet.
Det man missar på ESP8266 är färre antal pinnar och ingen BT.
Det mest intressanta för mej är dock WiFi med inbyggd webbserver då det gör det så enkelt att skapa ett html-GUI som sedan fungerar på allt som har en webbläsare utan att behöva kladda med appar för olika telefoner, separata displayer eller fixa till frontplåtar med knappar och annat.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Esp32

Inlägg av lillahuset »

Har FCC-certifieringen betydelse inom EU? Jag frågar för jag vet inte ett smack om sådant.
Hursomhelst finns det en FCC ID på ESP32-WROVER. Vad det nu är värt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar