Hittar inte PIC33EP256GP

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45169
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hittar inte PIC33EP256GP

Inlägg av TomasL »

Och jo, du behöver ett lämpligt motstånd mellan MCLR och Vdd, typ 50-100 k eller nått sånt.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Hittar inte PIC33EP256GP

Inlägg av Magnus_K »

GeekJoan skrev:Humm, inte säker på att jag kan ändra i koden, eller rättare sagt JAG kan inte även om det går. Tror jag förstår varför jag aldrig började med PIC.
Förhoppningsvis kan någon av dom mer "ruttade" dubbelkolla/verifiera det jag skriver nedan.

Jag tror tex att denna hos ELFA -> PIC24EP512GP202 kan vara en bra kandidat. Utöver att sakna CAN-modulen så har den lite större Flash och större RAM, annars identisk med din krets.

Ska du bara programmera en enda IC så tryck ner den i ett breadboard, dra lösa tåtar mellan Pickit3:ans näsa till rätt Vss, Vdd, /MCLR, PGED1 och PGEC1. Ska du fjäska så kanske ett pullup mellan /MCLR och Vdd kan vara bra. Dock aldrig behövt det själv då Pickit:en tenderar att lösa det själv.

Kollar du i databladet på sidan 2-4 så kan man se att en av de stora skillnaderna mellan dsPIC33EP och dsPIC24EP är att 24:an saknar en CAN-modul, och det borde inte behövas till klockan.
Utan egen erfarenhet så tror jag dsPIC24 är både billigare och enklare att få tag i.
I och med att dom delar datablad så skulle i alla fall jag våga säga att dom är helt pin-kompatibla, sen blir det kanske på vinst eller förlust om registren sätt rätt i programmet du har, och att minnesstorleken inte påverkar...

Ps. Vad är det för fil du har? Är det bara HEX-filen? Ds
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Hittar inte PIC33EP256GP

Inlägg av GeekJoan »

Jepp, bara hex filer.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Hittar inte PIC33EP256GP

Inlägg av Magnus_K »

Nja, då är den ju ganska svårmanipulerad.
Får hoppas någon kan bekräfta/dementera det jag skrivit ovan om ersättningskrets och tillvägagångssätt.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Hittar inte PIC33EP256GP

Inlägg av GeekJoan »

37:- kan jag prova.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Hittar inte PIC33EP256GP

Inlägg av Magnus_K »

Är det ingen annan med PIC erfarenhet som kan svara på om det kommer bli programmeringsproblem om man nyttjar en krets i samma familj men med större minne? Kommer man köra någon slags minnescheck innan programmeringen initieras?
Kanske ger Device ID error eller nått?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hittar inte PIC33EP256GP

Inlägg av Glenn »

pickit-mjukvaran kommer att gnälla iaf, vet inte om man bara kan göra override och köra, jag har bara sett fenomenet när jag gjort fel av misstag och aldrig velat faktiskt skriva då.

Men om du har en eprombrännare så kan den väl antagligen programmera PIC'en i fråga också ? jag gjorde så innan jag skaffade min Pickit.
geekjoan skrev: Tror jag förstår varför jag aldrig började med PIC.
Fast när man skriver programmet själv har man ju koll på både källkoden och kan ändra, kompileringen mot rätt krets, och framförallt, man väljer ju krets själv, problemet nu är ju för att du vill använda någon annans hexfil, du hade fått samma problem oavsett vilken MCU du använder.

Dessutom designar man ju "alltid" in en ICSP-kontakt i konstruktionen så man kan programmera den i kretsen på ett oerhört smidigt sätt.
Skriv svar