8 bit räcker oftast... (artikel)

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: 8 bit räcker oftast... (artikel)

Inlägg av lillahuset »

Jag vet inte hur det är med PIC32 men STM32Fxxxx brukar bara ha VDD och AVDD, samma som ATMega.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: 8 bit räcker oftast... (artikel)

Inlägg av TomasL »

Jo men på större kretsar har du ofta betydligt fler matningspinnar, oavsett ett kort med en 100 pin TQFP blir mer komplicerat än en 40-pinnars krets
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: 8 bit räcker oftast... (artikel)

Inlägg av lillahuset »

Nåja, det ser jag inte som något större problem. Större STM32F brukar ha cirka fyra matningar men det blir ju bara fyra kondingar och åtta vior. Vad skulle problemet vara?

Edit: Varför jämföra äpplen och päron? Behöver du inte mer än en 40-pinnars så finns det säkert en 44-pinnars. Behöver du en 100-pinnars har jag lite svårt att tro att du hittar en 8 bittare.
Senast redigerad av lillahuset 19 mars 2017, 20:30:30, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: 8 bit räcker oftast... (artikel)

Inlägg av TomasL »

Egentligen inget.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16721
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: 8 bit räcker oftast... (artikel)

Inlägg av grym »

som jag ser det så är sannolikheten för ett program att fungera beroende på hur stort det är

en välskriven liten stump maskinkod på en sak som man har full koll på kommer inte ha problem med själva programmbiten

så för min del så ser jag hellre att ju viktigare en sak är ju enklare skall den vara om möjligt

en hel del går inte att göra det så på, men ibland så hadde jag hoppats på att man kunde gjort saker bättrem ex genom att ha det viktigaste i en processor och låta den jobba för sig, och ha resten på annat som inte gör så mycket om det kukar ur
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: 8 bit räcker oftast... (artikel)

Inlägg av lillahuset »

Jag hade en kund på fin adress i Stockholm och vi använde då PIC16F877, tror jag den hette. I vilket fall hade den 384 byte RAM om jag minns rätt.
En av deras mjukvarunissar ville ha in mer i processorn och jag var tvungen att förklara att RAMet var nästan slut. Hur kan det vara det? Jo det är bara 384 byte. Jamen du måste väl mena 384 Mbyte. Eller åtminstone 384 kbyte!? Nej, 384 byte, fördelen med lite minne är att buggarna har ganska få platser att gömma sig. Jag var redan idiotförklarad av honom men det blev inte bättre
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16721
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: 8 bit räcker oftast... (artikel)

Inlägg av grym »

:lol: :lol:

japp, hitta en felaktig instruktion när man har några få kilobyte är möjligt för hand, men när volymerna växer så är nålen i höstacken en sak man funderar på
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: 8 bit räcker oftast... (artikel)

Inlägg av lillahuset »

Jag har faktiskt hittat en del buggar i kompilatorer. Fast jag funderar rätt länge om det är jag som inte har fattat eller om det är kompilatorn det är fel på.

Den första jag hittade var i TIs kompilator för TMS320C3x. Den använde under vissa förhållanden statusregistret att anda med istf variabeln man ville testa.
Sedan hittade jag en hel hög i en USAnsk kompilator för PIC. Det visade sig ganska snart att den kompilatorn var oanvändbar. Jag köpte en från Australien istället. Mycket bra.
Det senaste var något i GCC för ARM, jag fattade nog inte riktigt hur det hängde ihop så det kan mycket väl ha varit en missuppfattning från min sida. När vi uppgraderade försvann felet iallafall.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43151
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: 8 bit räcker oftast... (artikel)

Inlägg av sodjan »

Det hade kanske varit enklare att läsa den engelska versionen, meningar som
"...när de flesta tillämpningarna är skrivna i C snarare än ihopsatta" fick mig
att tänka ett extra varv... :-)
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: 8 bit räcker oftast... (artikel)

Inlägg av lillahuset »

Jag tycker nog att budskapet gick fram trots att översättningen haltade en hel del. Och jag håller med. Men oftast inte i mina fall. Jag jublade tex när ST införde 64 bits flyttal i vissa processorer. För tillfället räcker 32 bit mer än väl, men snart är det 64 bit som gäller. Tror jag med kännedom om beställares mentalitet...

Edit: Nu läste jag ditt inlägg slarvigt. Om man håller på med signalbehandling med samplingsfrekvenser på 16384Hz eller högre och ska köra ett FIR-filter funkar inte en PIC16. Möjligen en PIC32. Vi kör STM32F407 som har en 32 bits FPU med en cykeltid på en klockcykel. ~6ns.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: 8 bit räcker oftast... (artikel)

Inlägg av Micke_s »

En av de bättre sakerna att köra arm 32bit istället för 8bit är att debug interfacet är standard mellan olika tillverkare. KL03 är rätt så billig och liten, qfn16 och kostar rund 0.5€
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: 8 bit räcker oftast... (artikel)

Inlägg av Nerre »

lillahuset skrev:Om man håller på med signalbehandling med samplingsfrekvenser på 16384Hz eller högre och ska köra ett FIR-filter funkar inte en PIC16. Möjligen en PIC32. Vi kör STM32F407 som har en 32 bits FPU med en cykeltid på en klockcykel. ~6ns.
Men artikeln handlade ju inte om såna applikationer utan typ ett kylskåp där man läser av en temperaturgivare och startar kompressorn vid behov. Och har några knappar för att ställa in önskad temperatur och en display för att visa temperaturen.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: 8 bit räcker oftast... (artikel)

Inlägg av lillahuset »

Visst, men det där var väl en reklamartiket från Microchip.

En bit räcker ofta:
https://en.wikipedia.org/wiki/1-bit_architecture
https://en.wikipedia.org/wiki/Motorola_MC14500B
Skriv svar