Vilka är era favoritkort för att mäta och styra och varför?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Vilka är era favoritkort för att mäta och styra och varför?

Inlägg av hanpa »

Små bruna kuvert från asien är de roligaste leksakerna, fick en laddning till idag med 5 Wemos D1 mini, ESP8266, plus lika många relay shields.
Jag gillar dessa för att de är små och smidiga, billiga, fin kvalitet och lätt att programmera via USB-porten som sen också fungerar som strömförsörjning via en billig USB-laddare från Kina.

Wemos D1 mini kostar mindre än $4 och $2 för relay shield. Nästan gratis! Finns andra shields också men annars går det ju att koppla in lite vad som helst.

Jag vet att en vanlig enkel ESP8266 är billigare men den är aningen för enkel för min smak angående hantering av programmering och strömförsörjning.

Ibland skulle jag vilja ha något motsvarande men med fast ethernet inbyggt på kortet. Har inte hittat något jag riktigt fastnat för på samma sätt som ESP8266-varianterna med WiFi.

Vilka är era favoritkort och varför?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Vilka är era favoritkort för att mäta och styra och varf

Inlägg av lillahuset »

Lite lite RAM tycker jag. Mindre än 36k. Går det att ha ett filsystem på flashminnet?

Vad använder man för utvecklingsmiljö? Om man är allergisk mot Arduino och liknande.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1107
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Vilka är era favoritkort för att mäta och styra och varf

Inlägg av ecenier »

Köpte 2 Wemos D1 mini efter att ha läst din post. Betalade 74kr för båda med frakt. Jag har många ESP sedan tidigare, men den här kunde jag inte motstå :)
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Vilka är era favoritkort för att mäta och styra och varf

Inlägg av hanpa »

Tänkte väl det. För "färdiga" byggen är den oerhört liten och smidig. Det följer med kopplingslister som man kan löda på om man vill, jag har bara orka löda på de pinnar jag använt, men det går ju löda dit sladdar direkt på kortet också om man vill.

Jag har använd USB-laddare från kina för ström och följande "låda" från Biltema för 19:90 för att snygga till det något och få lite mekaniskt skydd så man inte trampar sönder den eller kortsluter av misstag eller liknande.

Bild
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Vilka är era favoritkort för att mäta och styra och varf

Inlägg av hanpa »

lillahuset skrev:Lite lite RAM tycker jag. Mindre än 36k. Går det att ha ett filsystem på flashminnet?

Vad använder man för utvecklingsmiljö? Om man är allergisk mot Arduino och liknande.
Visst är det lite RAM kvar, runt 40k om man kör webbserver på den. Ja du kan ha filsystem på den.

För enkla tillämpningar räcker detta mer än väl. Jag föredrar att göra så mycket som möjligt på servern, annars skulle jag använda något annat kort. Om jag vill ha några sensorer någonstans i huset så finns det ingen större anledning att köra något kraftigare. Har några med relämodul. Mycket smidigt för att fjärrstyra saker. Några lödningar och Wemos och relä blir en mycket liten och smidig modul som man styr via exempelvis http.

Det finns olika utvecklingsmiljöer men jag använder Arduino IDE, funkar bra tycker jag. Varför är du allergisk mot den?

Flera av korten går ju programmera i LUA också vilket jag tänkte först men sen blev det inte så av olika skäl eftersom jag efter några provskott med Arduino IDE tyckte att den gjorde jobbet och på ett smidigt sätt.

Fast min fråga var mer vilka favoriter ni andra har och varför. Det var lite av en slump att jag föll för just denna, locka mig gärna med något annat!
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Vilka är era favoritkort för att mäta och styra och varf

Inlägg av lillahuset »

40k är ganska lite om man vill signalbehandla.

Om man jobbar professionellt och har gjort det drygt ett kvartssekel känns Arduino som en leksak. LUA känns som ett möjligt alternativ.

Och som svar på din fråga: BBB och RPi. Eller för prototyper, STs Discovery.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Vilka är era favoritkort för att mäta och styra och varf

Inlägg av hanpa »

Vet inte exakt vad du avser med BBB och STs Discovery? Länkar?

Har inte haft behov av signalbehandling men enklare mät och styr funkar Arduino IDE alldeles utmärkt.
Användarvisningsbild
Berrabongo
Inlägg: 601
Blev medlem: 3 oktober 2006, 15:17:12
Ort: Solna

Re: Vilka är era favoritkort för att mäta och styra och varf

Inlägg av Berrabongo »

BBB= Beagle bone black
ST discovery är små utvecklings kort för ARM
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Vilka är era favoritkort för att mäta och styra och varf

Inlägg av Lennart Aspenryd »

BBB är väldigt kraftfullt! http://beagleboard.org/black
Men jag håller med om att inte löda alla pinnar utan bara löda tråd på de enkla in och u som man vill ha.
Och det är ju viktigt vad det finns för "läromedel" ikring en produkt!
Det skall vara enkelt att komma till skott! Så kan man ändra riktning när man vet hur det tar!
Därför har jag en flock Arduino Appar i mina handhållna enheter. Vem har löst problemet tidigare!
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Vilka är era favoritkort för att mäta och styra och varf

Inlägg av lillahuset »

Vilket av problemen? Att utan att veta något om programmering programmera en AVR? Att inse begränsningen med en AVR?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Vilka är era favoritkort för att mäta och styra och varf

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Med problem menar jag Blinka med en lampa (diod) eller styra en robot. När man har kommit en bit på väg kan man sedan backa och göra det på riktigt!
Det tar för lång tid annars och benägenheten att skifta inriktning är lägre om man satsar på de svåra (och kanske) rätta vägen!
Förstås det!
Ta de där härliga böckerna som Anders försöker att bli av med! Efter 30 års erfarenhet borde det vara möjligt att göra saker annorlunda. Och med enklare medel.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Vilka är era favoritkort för att mäta och styra och varf

Inlägg av lillahuset »

Ärligt talat är jag lite förvånad att det inte (så vitt jag vet) finns grafiska verktyg för dessa IoT-tillämpningar. Arduino tycker jag är en bastard värre än C++ och C#.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Vilka är era favoritkort för att mäta och styra och varf

Inlägg av hanpa »

Jag förstår ärligt talat inte problemet med Arduino IDE:n. Ett normalt programmeringsspråk med tillgång till nödvändiga datatyper. Lätt att sätta upp portar och hantera in/ut. Lätt att koppla in olika sensorer via färdiga bibliotek. Lätt att ansluta till Wifi för http, mqtt m.m. Sen är det givetvis så att om man inte förstår sig på realtidsprogrammering med begränsningar mot i hårdvaran etc. så kan det bli hur tokigt som helst. Men det blir det även om man programmerar något som går på en större dator, med nästan alla programmeringsspråk.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Vilka är era favoritkort för att mäta och styra och varf

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Arduino är en hårdvara C plus och C sharp är mjukvara väl!
Men oavsett, så har Arduino och deras likagörandes fysiska grejor en mycken liten tröskel för att det skall hända något.
Och det är resultat som räknas. Det är nästan aldrig som den bästa lösningen vinner, andra tar täten genom att vara enkla och billiga!
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Vilka är era favoritkort för att mäta och styra och varf

Inlägg av lillahuset »

Jag kanske vet för lite om Arduino men min bild av det är att det är ett "hittepå" som förenklar användningen av processorer så till den milda grad att användarna inte förstår komplexiteten hos tom en vanlig simpel AVR.
Skriv svar