NXP LPCXpresso

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Inlägg: 407
Blev medlem: 28 maj 2009, 12:03:43
Ort: Vidja, Huddinge, Stockholm
Kontakt:

NXP LPCXpresso

Inlägg av jadler »

Någon som testat LPCXpresso, NXP:s "Arduino-klon" baserat på ARM?

Jag beställde just en LPC1769 LPCXpresso från svenska Embedded Artists, ungefär 270 kronor med moms och frakt.

Tvådelat kort, vänstra halvan programmerare med JTAG, högra delen "target board". (Bilden är på 1768, äldre modell.)
xpr_lpc1768_600px.jpg
Målkortet har alltså en LPC1769 ARM Cortex M3 (klarar 120 MHz men här med kristall på 12 MHz) med 512 kB flash, 64 kB RAM, inbyggt stöd för Ethernet 10/100, USB 2.0 device/host/OTG, 2xCAN, 4xUART, 3xI2C, 2xSSP, 1xI2S med mera.

(Jag kan ha fel men jag tror att kortet kan klara av att köra uCLinux. Knappt 300 kr för en Linux-burk som med god marginal ryms på breadboard, det är väl inte så illa.)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14176
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: NXP LPCXpresso

Inlägg av swesysmgr »

Ej testat men tänkte köpa en att labba med i sommar, utvecklingsmiljön (Code Red variant av Eclipse) verkar bra. Bra att de går att köpa i Sverige med brevfrakt.
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: NXP LPCXpresso

Inlägg av perra_e »

Jag använder detta kort och är MYCKET nöjd. Riktigt billigt med tanke på vad man får. Breakout kort med alla pinnar utdragna och inbyggd JTAG. Funkar riktigt bra med CodeRed också. Gratisvarianten klarar ju inte så stora program, men det kostar inte hela skjortan att uppgradera om man vill. Man kan ju köra eclipse och mecka till miljön själv också, men det har jag inte testat så jag vet inte hur svårt det är att få igång den inbyggda JTAG'en då.
Jag har också testat Stellaris utvecklingskort med Eclipse innan jag gick på detta konceptet. Jag blev så sjukt trött på att försöka få igång Olimex JTAG på ett stabilt sätt så jag tröttnade där. Annars är Stellaris programmvara som följer med utvecklingskortet betydligt bättre strukturerad än NXP's.

Jag har även ett Baseboard från Embedded Artists som är riktigt trevligt med en massa olika pereferienheter som man kan testa sina program emot.

--Per
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Inlägg: 407
Blev medlem: 28 maj 2009, 12:03:43
Ort: Vidja, Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: NXP LPCXpresso

Inlägg av jadler »

Baseboard verkar smutt, men det kostade lite väl mycket extra, så jag tänkte testa det lilla kortet först. Förstår jag det rätt krävs väl i princip bara en Ethernet-kontakt med magnet för att få fysisk Ethernetanslutning att fungera.

Kan man helt enkelt byta kristallen på 12 MHz till en på 120 MHz för att få full fart på proppen?
snigelen
Inlägg: 815
Blev medlem: 8 maj 2009, 11:02:14
Ort: Lund

Re: NXP LPCXpresso

Inlägg av snigelen »

Du behöver inte byta kristall. MCU'n har en PLL som kan multiplicera upp frekvensen.
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Re: NXP LPCXpresso

Inlägg av strombom »

jadler skrev:Förstår jag det rätt krävs väl i princip bara en Ethernet-kontakt med magnet för att få fysisk Ethernetanslutning att fungera.
Nej, databladet säger att man behöver en "off-chip Ethernet PHY. En vanlig sådan är DP83848.
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Inlägg: 407
Blev medlem: 28 maj 2009, 12:03:43
Ort: Vidja, Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: NXP LPCXpresso

Inlägg av jadler »

strombom: Gäller det för själva ARM-kretsen eller för LPCXpresso-kortet?

Jag får inte tillgång till schemat för Embedded Artists base board utan att registrera mig som ägare av ett sådant, så jag kan inte se hur det är löst där. Däremot visar schemat för LPCXpresso (liksom fotografierna) att det sitter en SMSC LAN8720A på kortet. Motsvarar det den krets du nämnde?

EA:s Base Board skall gå att använda med mbed också (förutom med LPCXpresso). Jag tycker att det talar för att de två korten borde ha ganska likvärdiga gränssnitt utåt (hårdvarumässigt).

Cool Components säljer ett billigare kort gjort för mbed, mbed Development Board, och i schemat för det kortet ser man att mbed-kortets signaler kopplas direkt till en kontakt med integrerade magneter och LED. Samma signaler finns på LPCXpresso-kortet.
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: NXP LPCXpresso

Inlägg av perra_e »

Det räcker med en Ethernetkontakt. På Base board sitter bara en kontakt, inga extra kretsar (mer än ett par 100nF kondingar på pinne 2 och 5 som är kopplade till +3.3V ).

--Per
hornfeldt
Inlägg: 104
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:27:07
Ort: Örnsköldsvik

Re: NXP LPCXpresso

Inlägg av hornfeldt »

Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Inlägg: 407
Blev medlem: 28 maj 2009, 12:03:43
Ort: Vidja, Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: NXP LPCXpresso

Inlägg av jadler »

perra_e skrev:Det räcker med en Ethernetkontakt. På Base board sitter bara en kontakt, inga extra kretsar (mer än ett par 100nF kondingar på pinne 2 och 5 som är kopplade till +3.3V ).

--Per
Dito för Cool Components mbed LPC1768 Workshop Development Board (version 2) (länk till schema), där de dock nöjer sig med en kondensator på 100 nF mellan jord och +3.3V, söder om avstickarna till TXC och RXC.

Eftersom LCPXpresso-kortet använder samma pinout som mbed (med tillägg av ett gäng nya pinnar) borde man kunna använda kortet från Cool Components som en budgetvariant av Base Board om man inte behöver alla de mer esoteriska finesser som det senare erbjuder.
Skriv svar