Rotade runt i mina lådor och hittade 6 stycken piratkort som man hade på 90 talet för att avkoda tv kanaler..om jag inte minns fel innehåller dom en krets som heter 16F84 eller nåt liknande.. hittade två programmerare åxå.. en Infinity USB och en Infinity USB Phoenix men smartmouse eller vad det nu heter.. (kommer inte ihåg)... dessa grejer har jag inte använt på... jaa.. 8-10 år kanske.
Nu undrar jag.. kan jag använda dessa grejer till nåt annat.. ? köpa nån grej som man kan styra med korten eller nåt liknande.. i rent utbildningssyfte såklart..
Skulle vara coolt att göra typ access kort eller liknande.. så man måste stoppa in kortet i nån grej som är programmerad att känna av en viss typ av data som man i förväg programmerat in i kortet.. på så sätt skulle man ju kunna tex göra så man måste använda kortet för att komma in igenom en dörr eller liknande..
Man skulle åxå kunna göra så om man inte vill använda kortet så ska man kunna så en kod så kan man endå komma in...
Skulle vara hur coolt som helst.. undrar vart man kan köpa sånna grejer.. ?
Jag byggde mig för många år sedan en datalagringsapparatur till bilen, den lagrade på ett sk "Funcard", en AT90s8515 med ett eeprom på samma kort. (minns inte storleken)
Sedan tog man med sig kortet och kopplade in i en annan enhet som satt på serieporten och kunde tömma ur allt i datorn.
Lite overkill såklart men jag tyckte att det var coolt med ett kort som databärare...
Nu kanske man skulle kunna bygga något till barnen med kortet, de är i rätt ålder för att gilla såna saker. Kortläsare (kontakterna alltså) kan man köpa på Elfa...
Förövrigt säljs väl de här "piratkorten" fortfarande?