UV LED

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

UV LED

Inlägg av Bjaellerud »

Här finner man en bunt UV LED: https://www.tradera.com/item/302386/331 ... uv-led-5mm

Själv har jag för en tid sedan gjort en platta med et antal sådana LED. Ljuset UV är väl lite närma blått, något synligt med rätt starkt i det osynliga området ändå.
Den var väl en 25 LED jag satt ihop i grupper om 3 plus motstånd för rätt ström vid 12 V matning.
Lite avsikt var att sätta den ute i sommarnatten för att se om det kom intressanta insekter. Har inte blivit av ännu.
En annan kul effekt är att vissa papperssorter och vita ytor lyser upp mycket kraftig med UV belysning.
Man kan lysa på minst 5 m avstånd på ett vitt papper och få en närmast magisk effekt.
Andra vita ytor reagerar inte. Varför? en bra fråga.
Självlysande färg, som man kan köpa hos PANDURO lyser väldigt fint på åtskilliga meters av avstånd.
Så man kan göra magiskt upplysta saker på väggar etc utan att man direkt kan se varifrån ljuset kommer.

Ett tips för att uppmuntra till roliga experiment...

Förmodligen är det inte riktigt nyttigt att titta in i dess LED, de ser ut att lysa svagt, men den osynliga UV delen av ljuset är starkt för ögonen.
Ehuru man kan bli solbränd, får väl nån prova sig fram med, sola en tumme och se.....

Roy
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: UV LED

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har några UV-led för att trigga min kamera. Den kan fjärrstyras med en (aningen dyr) fjärrkontroll (Canon) eller en billig kinaplupp.

För att styra en diaprojektor och en kamera med tanke att fotografera av alla mina DIA-bilder tog jag ner ett script som gav rätt signal till kameran via UV-leden. Funkar klockrent. Det finns en tråd om mitt experimenterande. Dock blir man nog inte solbränd.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: UV LED

Inlägg av netrunner »

Någon påstod att man kunde ha UV-leds i brödburken för att minska risken för mögel.

Någon annan påstod att brödet då skulle förändras genetiskt och vara olämpligt att äta.

... vet inte vad som är sant där.

Ska man döda bakterier på riktigt så köper man glödlampor på 254nm från Ebay. Sådana sitter i min luftfuktare.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: UV LED

Inlägg av Gizmo »

Det är skillnad på olika frekvenser för UV-ljus. Vet inte om lysdioder kan komma så högt upp i frekvens att de ger solbränna, tror inte det.
När det gäller insekter så brukar man använda en gammal kvicksilverlampa, den ger bredbandig strålning ända upp i UV området, vet faktiskt inte om det skulle funka med UV-lysdioder som ger bara en frekvens, men det är ju bara att testa.
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: UV LED

Inlägg av Bjaellerud »

Jo visst är det så Gizmo, riktig varför man kallar dessa LED för UV är en bra fråga, UV syns ju vanligen inte.
Men då effekten på långt håll är betydligt starkare än det direkta ljus man ser så har LED:en dock en stor del kortare våglängder.
Men dess hela spektra är ospecat. Ja borde kanske gå att få fram....... det tråkiga är att LED saknar beteckning, så man kan inte se fabrikat eller typbeteckning, och därmed är det svårt att söka specifikationer.

Vad gäller insekterna så får vi se om jag får tummen ur och testa nästa sommar. För det blir väl en sommar sen efter vintern va?

Men jag har set på TV naturprogram där man använder vanligt vitt ljus, mot ett lakan.
Förmodligen behövs det mer och starkare ljus är de små LED:arna.

För övrigt fick jag tag på rosa LED en gång, de lyser ungefär som elektronstrålar i ett eleketronrör, rätt häftigt om man vill göra kul effekter.

Andra experiment är att fotografera saker om lyser upp av just UV-ljuset.

Experimentera mera

Roy
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: UV LED

Inlägg av Hobbyisten »

Ett annat användningsområde för dom är väl att framkalla mönstret på kretskort.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: UV LED

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Elektor hade nåt projekt med en belysningsapparatur för länge sedan 10-15 år kanske.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: UV LED

Inlägg av opampen »

Allt om Elektronik hade ett liknande projekt för ett antal år sedan, Avsett för 100*160 kort.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: UV LED

Inlägg av Henry »

Någon annan påstod att brödet då skulle förändras genetiskt och vara olämpligt att äta.

Ja jösses, bröd innehåller inget annat levande än bakterier, några mögelsporer och dylikt. Bröd direkt ut från ugn är 100 % sterilt och det finns förstås givetvis inget levande alls i det som jäst eller liknade överhuvudtaget som måste till. Någon får annars mer än gärna förklara för mig hur något skulle kunna ändras genetiskt i totalt dött materiell.

--

Det finns UV lysdioder långt ned i UV området, har en gång sett en ända ner ner till 190 nm vilket var en överraskning men ja den kostade också typ ett lyxhus.

Är det tillräcklig effekt och inom rätt frekvensområde så kan man säkerligen bli bränd men då behövs nog lite effekt och UV dioder brukar inte ha så värst hög effekt men digikey har tex 280 nm och 5W, hade nog inte velat vara i samma rum som en sådan.

--

Att vissa material lyser upp medan andra inte gör det har och göra med materialets förmåga att ändra om strålningen den får på sig till en annan med lägre frekvens och detta kallas fluorescens. De som gör detta i det synliga spektra ser man medan andra kanske gör det i IR området vilket man inte ser och andra fluorescerar inte alls.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: UV LED

Inlägg av hcb »

netrunner>Någon annan påstod att brödet då skulle förändras genetiskt och vara olämpligt att äta.
netrunner>... vet inte vad som är sant där.

Troligen inget alls :) Visst kan man förändra brödet _kemiskt_ med UV-ljus, men jag betvivlar att några mW från lysdioder skulle ge nämnvärda förändringar.

netrunner>Ska man döda bakterier på riktigt så köper man glödlampor på 254nm från Ebay.
Knappast _glöd_lampor, men annars helt rätt.


Gizmo>kvicksilverlampa, den ger bredbandig strålning ända upp i UV området
Inte bredbandig. Beroende på trycket i lampan får man antingen ut linjer (vid lågt tryck som i lysrör) eller linjer och ett mycket svagt kontinuum (mellantryckslampor som gatlyktor). I de senare har man för belysningsändamål också en fosfor på insidan av ytterhöljet för att få upp den röda delen av spektrumet. Ett kontinuum värt namnet får man först vid högt tryck, som i lampor för fluorescensmikroskopi. Även data/TV-projektorer tror jag använde denna typ av lampor.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: UV LED

Inlägg av netrunner »

Asså jag vet inte men ... när man tittar på bilden så det ut som en glödlampa. Sen är brinntiden lite som en glödlampa?

Jag gillar namnet "UV Sanitizer Bulb lamp" det låter så brutalt.

Bild

https://www.ebay.com/itm/222755272617
Senast redigerad av netrunner 5 december 2018, 10:21:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: UV LED

Inlägg av Henry »

Den kan kanske någon kan bli lurad av men det går oavsett vad inte att få djup UV från en glödtråd utan bara vid en gasurladdning. Det är alltså inte en glödlampa som så utan den fungerar på ett rätt udda vis men är ändå en urladdnings historia som ett lysrör. Enkelt förklarat skapar glödtrådens motstånd en spänningsdifferential i toppen vilket skapar en urladdning där då spänningen är tillräckligt hög för detta, så väldigt likt ett lysrör men med en högst annorlunda uppbyggnad som jag tvivlar på skulle vara bättre något vis.

Att den sedan bara behöver 10V säger mig att det med stor sannolikhet är något alfa strålande material involverat för att kunna tända den vid sådan låg spänning.
Senast redigerad av Henry 5 december 2018, 10:24:28, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: UV LED

Inlägg av netrunner »

Ja, så kan det vara ... fast spänningen är ju ganska låg. Bara 10V.

Jag har skaffat ett par att ha i lager ... för EU kommer säkert att förbjuda dom i framtiden.

Planerar att bygga en förbättrad luftfuktare... då med både UV-lampa och kalkfilter för att inte sprida bakterier / kalk i luften.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: UV LED

Inlägg av Henry »

Går att få urladdning även då fast som sagt med lite hjälp.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: UV LED

Inlägg av opampen »

Vad gäller den här lampan ovan skulle den var lämplig för UV-belysning av kretskort. Är det rätt våglängd?

Är det liknande lysrör med tillhörande komponenter?
Skriv svar