Göra laserpekare svagare

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
unknown12
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 mars 2017, 11:59:33

Göra laserpekare svagare

Inlägg av unknown12 »

Hej
Beställde en laserpekare från ebay. Var nogrann med att alla beskrivningar, texter m.m. skulle säga att det var en 1mw laser. Nu när jag fick den så stod det 5mw på den men eftersom den smälter plast så tror jag att den är starkare.
Finns det något enkelt sätt att göra den svagare och säkrare? Jag ska bara ha den för presentationer innomhus på vit duk så 1mw är mer än tillräckligt.

Jag funderade på om ett motstånd mellan batterierna skulle vara tillräckligt. Finns det platta motstånd?

Förstår att det är svårt att veta styrkan utan att mäta men om den ser och verkar svag är det tillräckligt. Vill bara se till att man inte kan skada sig på den.

Tack på förhand
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Göra laserpekare svagare

Inlägg av metric »

Du ska nog skaffa en som är avsedd för ändamålet för att det ska vara säkert.
unknown12
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 mars 2017, 11:59:33

Re: Göra laserpekare svagare

Inlägg av unknown12 »

Testade att lysa igenom ett gitter med den och kollade på punkterna med en modifierad kamera som fångar ir ljus och synligt ljus. De gröna prickarna var ganska starka men de "vita" prickarna nästan bländade kameran. Sjukt mycket ir ljus. Man fick med ett "star cap" plockade ur linserna ur den och limmade i en lins som tar bort ir ljus. Testade med kameran igen. Inga vita prickar alls. Lasern upplevs nu mer fokuserad och pricken är mindre men behagligare på något sätt. Jag kan inte heller smälta plast längre. Detta har alltså fixat det akuta problemet med att den smälter plast och gjort den mer säker då ljuset man ser är det ljuset som finns.
Jag får testa om jag kan hitta någon liten platt motstånd för att ge den mindre ström så att den blir ytterligare lite svagare sedan får detta räknas som säkert för normalt bruk.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6887
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Göra laserpekare svagare

Inlägg av Marta »

Är Du rädd om Dina och andras ögon skall Du ha en RÖD klass-2 laserpekare köpt från en seriös säljare. Det bara är så.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Göra laserpekare svagare

Inlägg av danei »

En grön borde i teorin vara lite säkrare. Efter som det syns bättre reagerar man på det snabbare.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6887
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Göra laserpekare svagare

Inlägg av Marta »

Finns inga gröna laserdioder. Där sitter alltid en dubblarkristall om utgående ljus är grönt. Röd är direktemitterande diod.

Finns där IR så finns risken att detta ljus slipper ut av någon anledning. Olyckor händer när det som inte skall kunna ske ändå inträffar.... Detta IR är betydligt kraftigare än det tilltänkta gröna ljuset. Osynligt så den som får IR i ögonen inte reagerar förän det är för sent. Säkerheten i klass-2 förutsätter synligt ljus och att den som råkar belysas omedelbart skyddar ögonen.
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Göra laserpekare svagare

Inlägg av Nerre »

IR och UV ur en laser är skitläskigt, man ser det inte men det kan orsaka rejäla synskador.

Vill minnas att UV-laser även har egenskapen att kunna reflekteras mot ytor som vi ser som mattsvarta. Jag var på väg att få prova (alltså elsäkerhetsprova den) en sån laser en gång och kraven var helt enkelt att rummet som man skulle prova i skulle vara helt avlyst (uppskyltat med att man måste ha skyddsglasögon för rätt våglängd för att öht få gå in i rummet).
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Göra laserpekare svagare

Inlägg av Gizmo »

danei skrev:En grön borde i teorin vara lite säkrare. Efter som det syns bättre reagerar man på det snabbare.
Nja, nej.
För det första, om man kan smälta plast med lasern är den inte på 5mW. Snarare på 500 mW.
För det andra, precis som påpekats tidigare är det farligaste inte det färgade laserljuset utan IR-laserljuset pga att det inte triggar ögats blinkreflex. När man gör grönt laserljus, eller rött så har man infraröd laser från början som man låter studsa på ett material som i sin tur gör om till laserljus inom det synliga området. Men mängder av IR laser läcker ut! och det syns inte för ögat. Mycket farligt.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Göra laserpekare svagare

Inlägg av Henry »

Inte rött laserljus det genereras direkt av laserdioden likaså IR, grönt får man enkelt förklarat genom att exitera en KTP kristall med rätt frekvens som frekvensdubblar till tex 532 nm.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Göra laserpekare svagare

Inlägg av LaRdA »

När det gäller just IR ljuset så verkar TS redan ha tagit hand om det:
unknown12 skrev:Testade att lysa igenom ett gitter med den och kollade på punkterna med en modifierad kamera som fångar ir ljus och synligt ljus. De gröna prickarna var ganska starka men de "vita" prickarna nästan bländade kameran. Sjukt mycket ir ljus. Man fick med ett "star cap" plockade ur linserna ur den och limmade i en lins som tar bort ir ljus. Testade med kameran igen. Inga vita prickar alls. Lasern upplevs nu mer fokuserad och pricken är mindre men behagligare på något sätt. Jag kan inte heller smälta plast längre. Detta har alltså fixat det akuta problemet med att den smälter plast och gjort den mer säker då ljuset man ser är det ljuset som finns.
Jag får testa om jag kan hitta någon liten platt motstånd för att ge den mindre ström så att den blir ytterligare lite svagare sedan får detta räknas som säkert för normalt bruk.
Skriv svar