Dahlanderkopplare, blir inte klok

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Dahlanderkopplare, blir inte klok

Inlägg av X-IL »

Jag fick hem en switch med rätt nock-konfiguration för Dahlanderkoppling, men tyvärr inte med samma pinout som någon av de som finns med kopplingsschema på nätet. Enkelt tänkte jag, jag tar ett av de scheman jag hittat och byter ut terminalnumren så borde jag vara hemma, men inte lyckades det heller. Så nu funderar jag på hur den jag köpt ska kopplas. Nedan följer en bild på en annan brytares schema för Dahlanderkoppling, och sen min brytares konfiguration.
dahlander1.PNG
Dahlander2.jpg
Om jag nu applicerar schemat på min brytare borde det bli så här tycker jag:
dahlander3.png
Men när jag kopplat enligt detta så fick jag kortis mellan L3 och L1 (tror jag det var) när jag vred på brytaren.

Så, är det någon som ser vad jag gjort för fel?

Sen har jag uppmärkt ut ur motorn de olika anslutningarna (alltså motsv 1UVW och 2UVW i bilden), men inte deras inbördes ordning, och jag hade lite bråttom när jag plockade bort den gamla brytaren så jag glömde givetvis att ta ett foto, men det blir nästa problem att få rätt konfiguration där med rotationshastighet osv.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Dahlanderkopplare, blir inte klok

Inlägg av X-IL »

Gjorde lite pappersexercis med materialet ovan, och jag får dem till att ha ekvivalent funktion. Då återstår att jag antagligen patchat fel nånstans, jag får återkomma om ingen annan hittar nåt jag tänkt galet.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Dahlanderkopplare, blir inte klok

Inlägg av X-IL »

Jag hittade anledningen, och insåg att man ska mäta upp allt som inte ska ha kontakt också... det fanns interna byglingar som inte var dokumenterade i annonsen. Men efter en massa pill så har jag nu fixat brytaren och pelarborren snurrar i två hastigheter igen!
Bild
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Dahlanderkopplare, blir inte klok

Inlägg av tecno »

Skönt att du löste detta och fått fart på maskinen.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Dahlanderkopplare, blir inte klok

Inlägg av säter »

Usch för att ta isär sådana där.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Dahlanderkopplare, blir inte klok

Inlägg av X-IL »

Ja det var ett litet helsike när fjädrar, nockar och bleck flög kors och tvärs. Men till slut så. Fick dock ta isär en gång efter att jag trodde jag var färdig, kammen i nedersta brytaren hade indexerat ett snäpp fel.
Men nu snurrar maskinen i två hastigheter och åt rätt håll :)
Tyst och fin är den också, jämför man med julafräsen jag hade fattar jag inte hur den kunde låta så mycket, samma uppbyggnad, iofs med ett mellanhjul på Julan.
Skriv svar