Drönare För Medicin

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Drönare För Medicin

Inlägg av 4kTRB »

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... ed-dronare

Kanske inte så dumt men hur ska den landa eller kommer man
släppa ned medicinburken i en fallskärm?
tingo
Inlägg: 285
Blev medlem: 17 maj 2017, 17:55:40
Ort: Oslo, Norge

Re: Drönare För Medicin

Inlägg av tingo »

Eller bare krasjlande den i et nett :-)
Mateo_swe
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 mars 2010, 14:06:28
Ort: Huddinge

Re: Drönare För Medicin

Inlägg av Mateo_swe »

Det är nog bara att förpacka medicinen väl med lite bubbelplast och släppa den från relativt låg höjd.

Jag undrar om det är så bra att använda drönare till leveranser.
Vad ska stoppa kriminella att sno själva drönaren när den levererar en pizza?
Däremot kan de nog vara superbra typ vid eftersökningar efter saknade personer i vildmark och en del andra användningsområden.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Drönare För Medicin

Inlägg av 4kTRB »

Älgjakt med drönare. Eller istället för lerduvor.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Drönare För Medicin

Inlägg av Swech »

Är det inte knepigt att så fort det är någon ny teknik, gärna drönare / självkörande,
så släpps alla spärrar som normalt gäller och påhejandet finner inga gränser.

Alltså medicin :humm:
Stöldbegärligt
Livsfarligt om det blir fel

Vem tar ansvar för det?
Swech
farskost
Inlägg: 454
Blev medlem: 17 april 2006, 19:55:21
Ort: Mölndal

Re: Drönare För Medicin

Inlägg av farskost »

Vissa leveranser med drönare tycker jag kan vara riktigt vettigt, tillexempel de tester med hjärtstartare på drönare de håller på med.

https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2 ... tstartare/
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Drönare För Medicin

Inlägg av Nerre »

4kTRB skrev: Kanske inte så dumt men hur ska den landa eller kommer man släppa ned medicinburken i en fallskärm?
Den klarar väl att starta och landa vertikalt? Och den ska användas för att transportera enklare läkemedel och prover till och från nåt som de kallar "samhällsrum", så dessa platser kommer väl att ha en särskild landningsplattform.

Den ska ju alltså inte användas för att leverera medicin till vilken adress som helst, utan det är ett sätt att "decentralisera" vårdcentraler som det verkar handla om. Idag är det ju enkelt att snacka med en läkare vid videolänk, men hur skickar man urinprovet till läkaren?

Så för det specifika användningsområdet så verkar det väl ganska vettigt, istället för att köra prover och medicin med taxi eller bud (vilket jag gissar att man gör idag).
Användarvisningsbild
Jonyverse
Inlägg: 1058
Blev medlem: 2 augusti 2005, 22:17:51
Ort: Hässelby, Stockholm

Re: Drönare För Medicin

Inlägg av Jonyverse »

En del saker är inte menade att bli riktiga lösningar
utan är mer för att visa upp att företaget är innovativ och
har framtidsplaner.
Användarvisningsbild
abcabc
Inlägg: 188
Blev medlem: 13 september 2014, 21:59:16

Re: Drönare För Medicin

Inlägg av abcabc »

Nerre skrev:...
Den klarar väl att starta och landa vertikalt? Och den ska användas för att transportera enklare läkemedel och prover till och från nåt som de kallar "samhällsrum", så dessa platser kommer väl att ha en särskild landningsplattform.

Den ska ju alltså inte användas för att leverera medicin till vilken adress som helst, utan det är ett sätt att "decentralisera" vårdcentraler som det verkar handla om. Idag är det ju enkelt att snacka med en läkare vid videolänk, men hur skickar man urinprovet till läkaren?

Så för det specifika användningsområdet så verkar det väl ganska vettigt, istället för att köra prover och medicin med taxi eller bud (vilket jag gissar att man gör idag).
Ute i villaområden och på landet så är det enklare, som att de som är intresserade har en landningsplats i trädgården som är optiskt utmärkt så att dronen kan se den, inne i en stad så kanske är det är dags att man har landningsplatser på en skyddad innergård eller en liten utmärkt plattform på taket, sedan får man lita på att grannarna inte knycker av varandra, eller att varan levereras i ett liten låst burk.

En annan möjlighet skulle vara att mottagaren får väldigt exakt information från dronen när den närmar sig, och att dronen släpper lasten först mottagaren har "optisk kontakt" och är beredd att ta emot lasten. Om mottagaren inte finns på plats så behöver det inte vara någon större uppoffring för dronen att ligga och hovra i några timmar när den väntar.

Jag kan tänka mig hur det kommer att bli om 10-20 år, när man kommer hem från jobbet så ligger 5-10 droner och hovar ovanför porten eller ovanför gräsmattan på gården och man funderar på om någon är till en själv.

Men liknande problem finns för vanliga transportfirmor med lastbilar. En möjlighet i flerfamiljshus skulle vara att ha ett större låsbart skåp i trappen eller utanför porten som transportfirma kan sätta in matkassar i och sms koden till skåpet till den som är mottagare till kassen. Jag har sett liknande lösningar i USA men aldrig i Sverige.

Detta med en hjärtdefibrillator levererad med dron låter som något borde kunna gå från försök till vardag ganska snabbt. Dock skall man veta att hjärtkompressioner nog i sig är viktigare hjärtdefibrillator, även om båda tillsammans är det bästa. Jag vet inte om en helt okunnig och otränad person får instruktioner idag att göra hjärtkompressioner via telefon från SOS vid hjärtstopp, det borde fungera för så svårt är det inte, och det är bättre än alternativet som kan vara en i stort sett säker död. Jag var på övning för några dagar sedan för hjärtkompressioner och hjärtdefibrillator, inte så svårt, kan nog direktinstrueras.

En fördel med droner för hjärtdefibrillator är ju att operatör på SOS kan ha kamera i dronen och mycket mer precis hitta mottagaren för att lämna över hjärtdefibrillator personligt med högtalare, mikrofon och kamera i dronen, och även då lämpligen ha fortsatt direktkontakt med operatör med att en enhet mer kamera / skärm / högatalare / mikrofon släpps ner för att ge personliga instruktioner av SOS-operatör med stöttning, det kan behövas i en sådan situation. Om utomhus kan dronen fortsätta att hovra med kamera, högtalare och mikrofon.
Mateo_swe
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 mars 2010, 14:06:28
Ort: Huddinge

Re: Drönare För Medicin

Inlägg av Mateo_swe »

En del hjärtstartare har ljudinstruktioner inte bara till hur man använder hjärtstartaren utan också hur man gör hela proceduren med kompressioner.

Jag tycker att läkare via video/internet/telefon är nåt som borde användas mycket mer än vad som görs idag.
Om det fanns här skulle jag verkligen använda det.
På våran vårdcentral är det konstant 5-6 veckors väntetid för ett bokat läkarbesök.
Ett läkarbesök via nätet/telefon fungerar i 80% av fallen och det skulle avlasta vårdcentralerna.
Vad jag vet är det inga vårdcentraler som erbjuder läkare via nätet bara dyra vinstdrivande aktörer.

Vad det gäller drönare så tror jag att de bästa användningsområdena ligger i vad drönare gör bäst, filma och övervaka där det är svårt/farligt för människor att göra det.
Till exempel räddningsaktioner där drönare kan genomsöka områden snabbt och effektivt, både i vildmark och till havs.
Övervakning/inspektion av ledningar och antenner på farliga, svåråtkomliga ställen.
Användarvisningsbild
abcabc
Inlägg: 188
Blev medlem: 13 september 2014, 21:59:16

Re: Drönare För Medicin

Inlägg av abcabc »

Jag jobbar på vårdcentral, jobbade tidigare som ingenjör.

Vårdcentralen drivs av landstinget och vi har faktiskt videobesök via en app på mobilen, precis som Kry. Jag tror att besök kan bokas via 1177.

Jag tror att videosamtal kan vara bra främst för återbesök för det som idag sköts av telefonsamtal, men när det gäller nybesök så tror jag normalt att det inte är bra. Det kommer säker bli en normal del av utbudet. Video är inte en revolution, bara en evolution.

Kry:s affärsidé är inte teknik och innovation i vanlig mening, utan innovation i att lyckas få skattepengar.

De hittade en lucka i ersättningssystemet, så de registrerade sig i tror jag Örebro landsting och marknadsförde sig mot kunder i Stockholm, och befintliga avtal var att de blev utomlandstings-kunder och kunde betalt med upp till 5 gånger mer än vad vårdcentraler kunde ta betalt när patient var på plats. Man har nu sänkt ersättningen något, men de får fortsatt mer än vi får för ett fysiskt besök.

Det här nya företagen som Kry och liknande lever helt och hållet på att landstingen ger dem galet mycket pengar för att bedriva sin verksamhet, de får mer för ett 5-minuters videosamtal än vad vi får för ett 20-minuters fysiskt besök. Men det ymnighetshornet kommer nog ganska snabbt att strypas när landstingen själva startar upp, och Kry kommer att gå i konkurs samma sekund de inte får skattepengar.

Så satsa inte för guds skull alla era pengar i Kry-aktier.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Drönare För Medicin

Inlägg av Nerre »

abcabc skrev:Ute i villaområden och på landet så är det enklare, som att de som är intresserade har en landningsplats i trädgården som är optiskt utmärkt så att dronen kan se den, inne i en stad så kanske är det är dags att man har landningsplatser på en skyddad innergård eller en liten utmärkt plattform på taket, sedan får man lita på att grannarna inte knycker av varandra, eller att varan levereras i ett liten låst burk.
Som sagt var, det står klart och tydligt i artikeln att detta handlar om att i glesbygd kunna ha nån slags "obemannade vårdcentraler" (de kallas samhällsrum) där de som bor i området kan få lättare vårdhjälp utan att man behöver transportera dit vårdpersonal.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... i-fredrika
Samhällsrummet är på väg till Fredrika. Med hjälp av ny teknik och medicinsk utrustning ska initiativet bidra till att färre behöver åka till en centralord för vård och hjälp.

- Huvudsyftet är ju att använda den digitala tekniken för att göra det lättare att bo på glesbygden, säger Eva-Lena Johansson, socialchef på Åsele Kommun.
Så det är alltså inte så att det är nåt företag som tänkt "Wow, här har vi kommit på ett nytt användningsområde för drönare" utan det handlar snarare om folk som haf5t ett transportproblem och kommit fram till att det kan lösas billigt och smidigt med drönare.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Drönare För Medicin

Inlägg av lillahuset »

Leverans av läkemedel och blod med drönare till sjukhus på landsbygden har visst kommit ganska långt i Rwanda.
Användarvisningsbild
abcabc
Inlägg: 188
Blev medlem: 13 september 2014, 21:59:16

Re: Drönare För Medicin

Inlägg av abcabc »

Coolt!

Det var på gång att jag skulle åka till Rwanda nu i vår för att kolla in gorillor, men det strulade lite och blev osäkert om jag kunde åka, och då det skulle ha blivit mycket dyrt utan att åka så ville jag inte förlora allt. Men jag tror att jag kommer att åka kanske nästa år, och då vore det roligt att besöka deras sjukvårdssystem för att kolla detta, och annat i sjukvårdssystemet så klart.

Jag har besökt sjukvårdssystemet i Tanzania, det var mycket intressant.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Drönare För Medicin

Inlägg av lillahuset »

Tyvärr verkar Tanzania ha något av en mörkerman som president: https://www.independent.co.uk/news/worl ... 34316.html
Skriv svar