X-ILs Boley 5LZ - Gängningen testad.

X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-IL köper ännu en gammal maskin... (Boley 5LZ)

Inlägg av X-IL »

Visst är det så tecno, ska nog köpa lite nipplar och grejer därifrån också, kanske nån spak och lite allmänt småplock.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: X-IL köper ännu en gammal maskin... (Boley 5LZ)

Inlägg av säter »

X-IL skrev:Jag har fått tag i en kille från Tjeckien
Du kan väl lite tjeckiska också?
Var det inte du som hade bott i Trutnov?
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-IL köper ännu en gammal maskin... (Boley 5LZ)

Inlägg av X-IL »

Ingen Tjeckiska tyvärr, jag har bott i Trutnov tre veckor under en utlandspraktik så inte direkt nåt som gett mig djupa kunskaper i språket :)
Imponerande att du kom ihåg det dock, knappt att jag gör det själv :)
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-IL köper ännu en gammal maskin... (Boley 5LZ)

Inlägg av X-IL »

En fråga, till mitt tänkta tumblerbygge till svarven kommer jag att behöva ett antal lagringar. Ska jag designa med inpressade glidlager som originalet eller byta ut dessa mot kullager? Jag har en känsla av att glidlager kommer att funka alldeles tillräckligt bra, speciellt om jag är lika noggrann som de var från fabrik med oljenipplar överallt som smörjer dem? Det känns också lättare att få till toleranserna med ett glidlager som jag kan hona/brotscha efter att jag fått det på plats i kugghjul och hus. Var får jag tag på oljesintrade eller vanliga rödmetallager som privatperson? Eller skall man köra med nåt annat modernare?

Nästa fråga, vad är lämpligt material och källa för att få till axlarna, jag tror att det original är 22 resp 15mm axlar. Det bör vara nåt som jag själv klarar av att bearbeta för plattkilar och låsringar osv.

Sista frågan är om det finns färdiga härdade "rör" med kilspår? Tänk "trä på två kugghjul på en hylsa som sen kan rotera på en axel", detta alltså till att sätta de frihjulande kugghjulsparet på lyran på.

Jag har lite idéer och har ju min gamla svarv att kolla på lösningarna på, men vore spännande att höra om det finns några andra idéer jag borde kolla på?

EDIT: Ändrade storlek
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

X-IL köper ännu en gammal maskin... (Boley 5LZ)

Inlägg av X-IL »

Ingen som har några idéer?
Tänkte jag skulle rita upp hela tumblern i Fusion 360, satt och försökte lära mig det i natt. Kommer man från solidworks så skiljer det en del trots allt.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: X-IL köper ännu en gammal maskin... (Boley 5LZ)

Inlägg av tecno »

"rör" med kilspår
Vad är det för mått på kilspåren? Har en del brotschar så det kan du få till hos mig och sedan härda.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: X-IL köper ännu en gammal maskin... (Boley 5LZ)

Inlägg av CPMS »

Utvändiga kilspår? Dreven ska vara ihopkopplade på hylsan?

Du får modellera upp det så är det lättare att förstå. :)

Silverstål är väl inte helt fel att använda, lätt att bearbeta och härda. Motsvarar väl Amerikanarnas O1 toolsteel?
Kan nog fixa fram lite småbitar Arne eller Rigor om du behöver.

Finns det plats skulle jag använda 2RS kullager men annars fungerar ju mässing också. Har förresten köpt några sintrade glidlager från Ebay och dom var billigare än jag trodde.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

X-IL köper ännu en gammal maskin... (Boley 5LZ)

Inlägg av X-IL »

Hej på er! Julstök så såg inte svaren förrän nu. Ja utvändiga kilspår, men jag kommer behöva göra nåt invändigt också.
Jag har tillgång till ganska mkt skrotaxlar från industrirobotar, men en del av dem är grönjävligt hårda, och det är ju redan axlar med diverse lagerlägen, hålmönster och grejer. Till en del saker kommer det säkert att lira att bearbeta ner till önskade mått.

Angående lager, för de små axlarna (original 15mm) så kanske jag kan få in kullager i dreven, men det blir mycket att skrota bort och man vill inte direkt ta för mkt för då är man rökt. Den stora axeln (utgående ur tumblern) måste vara 22mm i änden, kan vara mindre i diameter på resten dock, men jag har bara 40mm ”rör” som den kan lagras i, detta begränsas av svarvens förberedda läge för tumblern. Att få in kullager som tar 20mm i ett rör med utvändig dia 40, det låter som att det kan bli lite trångt. Ett glidlager bygger ju däremot inte många mm på diametern. Ska kolla lite efter glidlager på eBay, jag trodde Wiberger hade, men icke. Annars antar jag att jag kan gå in hos nån lagernasare men då kanske jag blir onödigt fattig.

CPMS, om du har nåt spill i närheten av 15 respektive 22mm så kan det givetvis vara intressant. Stort tack för nyckeln förresten! Fint arbete!

Edit : så här ser hylsan jag pratade om ut på min nuvarande svarv
Bild
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: X-IL köper ännu en gammal maskin... (Boley 5LZ)

Inlägg av CPMS »

Ska kolla efter jul, vilka längder behöver du?

Sök på Ebay efter "Sintered Bronze Bushing Bearing Sleeve" så brukar det finnas, oftast från Kina men beställer man många så blir det billigt ändå.

Utvändiga spår kan du ju fräsa om du har tillgång till fräs eller ännu hellre en horisontalfräs.

Du kan sätta lite LocTite på M4:an så sitter den bättre, visserligen fräste jag en ansats på vridpinnen så den lär inte ramla lös om skruven lossar lite.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-IL köper ännu en gammal maskin... (Boley 5LZ)

Inlägg av X-IL »

Den största axeln lär behöva vara ca 200, de andra två knappast längre än 100.

Fräs har jag en Aciera F3 så kan köra horisontellt om jag vill, även om de kilar som sitter i övrigt är runda i ändarna så vertikalt blir mer ”rätt”

Jo jag funderade på att Loctite:a den.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: X-IL köper ännu en gammal maskin... (Boley 5LZ)

Inlägg av CPMS »

Visste väl att jag hittat någon som sålde glidlager i Sverige. :)
Och även lite andra saker du kanske behöver till svarven.
http://www.kullager.se/category.html/glidlager
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-IL köper ännu en gammal maskin... (Boley 5LZ)

Inlägg av X-IL »

Ja se där, där fanns ju axlar och annat bra att ha också! Blev lite förvånad att oljesintrat var så billigt och lagermetall så ”dyrt”, men oljesintrat lär funka. Då kanske jag inte ens behöver bygga in smörjpunkter, skadar väl inte i och för sig.
Ja där kanske det blir en liten beställning snart då.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-IL köper ännu en gammal maskin... (Boley 5LZ)

Inlägg av X-IL »

Har nu under senaste veckan tillverkat lite delar till svarven. Kortfattat är det låset till dubbdockan samt bultarna för att hålla fast dragstångens lagring i spaken.
IMG_7126.JPG
IMG_7128.JPG
IMG_7137.jpg
IMG_7140.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: X-IL köper ännu en gammal maskin... (Boley 5LZ)

Inlägg av arvidb »

X-IL skrev:Mycket udda gänga, nånstans mellan 12-13mm med stigning 1,25.
Kan det vara 1/2"-20 (dia 12,7 mm och stigning 1,27 mm/varv)?
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

X-IL köper ännu en gammal maskin... (Boley 5LZ)

Inlägg av X-IL »

Visst skulle det kunna vara det, men jag vill tro att det är metriskt. Jag har haft fel förr dock.
Edit: Kollade innerdia på 1/2-20, det är 11,3 men jag mätte typ 11,9. Får se om jag hittar nån 1/2UNF att testa med nån gång.
Skriv svar