X-ILs Boley 5LZ - Gängningen testad.

X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-IL köper ännu en gammal maskin... (Boley 5LZ)

Inlägg av X-IL »

Fortsätter att slita på med rengöring och småpill med de delar jag tagit hem. Lite roligt är att fast stöddocka och toppslid faktiskt passar på min nuvarande svarv också, den är åtminstone konstruerad 20 år tidigare, eller ännu längre. Jag har nog lagt minst ett par timmar varje dag och det märks, grejer på listan tickas av efter hand. En del småproblem dyker upp, men överlag var grejer mer smutsiga än slitna/trasiga.
Det verkar som att vissa delar är omskavda, kilarna är dock inte nyskavda, men verkar helt OK ändå.
Lite problem som dykt upp är väl 14 skruvar som vägrar röra sig, till och med kraftmejseln gick bet (biten gick sönder???) har sprutat med penetrantolja men tror inte på det, och vill inte värma då jag verkligen inte vill att tvärsliden ska slå sig. De får väl sitta, så får jag borra ur dem om jag nånsin vill fästa nåt på tvärslidens bakre del.
Bild

Skruvar och muttrar verkar vara i mycket gott skick, jag har tydligen optionen med 2mm stigning(0,02mm på diametern för varje delstreck), lite mer vevande, men trevligt! Muttrarna verkar vara i härdat stål eller liknande, inte gulmetall iaf.

Lite delar har jag tillverkat också, bland annat en klämlåsning till den medlöpande stöddockan.
Bild
Originalet är till höger, tyvärr verkar jag ha gett bort mitt raka lettringsverktyg.

Gjorde även en t-spårsmutter till den fasta stöddockan:
Bild

Har också konstaterat att revolverstoppet inte är till denna svarv, men lite fräsning så passar det.

Så på det stora hela går det bra, har dock inte fått arslet ur och designat hela tumblern ännu. Måste nog ta lite mer mått först.

Lådan med delar som är ”färdiga” fylls på, en del har redan flyttat tillbaka till containern där svarven står också. Bild
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: X-IL köper ännu en gammal maskin... (Boley 5LZ)

Inlägg av CPMS »

Om du har en ställbar mutterknackare kan du prova att ta hållare och bits från en 1/2" slagmejsel och ställa in knackaren så den slår ganska löst.
Dom upprepade slagen brukar kunna lossa skruvar som sitter fast men det gäller att inte ställa slaget för kraftigt så det blir skrot av skruv/bits.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-IL köper ännu en gammal maskin... (Boley 5LZ)

Inlägg av X-IL »

Mutterknacken jag har ville inte ställas tillräckligt svagt, har även en mindre äldre Atlas Copco eller liknande, vinklad 90 grader, mer av en montagedragare, men den hade visst 3/8-tapp, och till den har jag tydligen inga hylsor längre. Får köpa en 3/8 till 1/2 adapter.
Var ner till svarven häromdagen och lämnade av lite grejer och monterade en del prylar, nu sitter halvmuttrar och förkläde på plats igen.
Bild
Ursäkta ljuset, pannlampa är det som gäller för att se nåt där svarven står. På bilden sitter även stöddockor och dubbdockan monterade.
Igår på nyårsafton inhandlades en sån här också för att underlätta flyttandet lite:
Bild
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: X-IL köper ännu en gammal maskin... (Boley 5LZ)

Inlägg av CPMS »

Du kan prova att ställa ner lufttrycket också om inte justeringen på knackaren räcker till.

Vilken gäng har du på spindelinfästningen? Har en planskiva som jag fick med Grazianon som jag inte har någon användning för.
Se denna tråd: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=92766

Va kort pallyften var, synvilla eller special? En sådan vill jag också ha.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

X-IL köper ännu en gammal maskin... (Boley 5LZ)

Inlägg av X-IL »

Den är kort, halvpallslyft, smidigt i trånga utrymmen.

Spindelgängan är M40x3,5 med 55 graders gängprofil, varför göra nåt standard? Spännhylsorna har för övrigt M21,1x1

Ja jag får testa att ställa ner trycket så får vi se. Men har inte direkt ett behov att få bort dem, bara irriterande att de sitter som berget.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-IL köper ännu en gammal maskin... (Boley 5LZ)

Inlägg av X-IL »

Fick lov att göra en avdragare för handtaget på toppsliden, eller ja för att trycka ut koniska pinnen.

Bild

Sen satt ratten som sjutton också, men kilar för att lossa borrchuckar från dorn kom till undsättning. Det verkade vara shimsat, ser ut som att sista biten av skruven är lite skev så de har nog försökt rätta till det med shims runt halva axeln. Testar att montera utan, vobblar det för mkt får jag göra samma sak.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-IL köper ännu en gammal maskin... (Boley 5LZ)

Inlägg av X-IL »

Ikväll har jag bytt ut garaget mot köksbordet, har börjat modellera upp skölden som tumblern är lagrad i. Onödigt komplex, men bara några mått är intressanta. Jag har haft lite svårt att mäta exakta avståndet och vinkeln, mellan tumblerns lagringscentrum och spindeln. Jag tänker att jag kommer att se om det är vettigt när jag konstruerat, sen kör jag nog på en prototyp i plast eller trä för att kunna kontrollera på plats på svarven. Lyran måste också modelleras så småningom, den känns dock väldigt mycket simplare och inte lika noggrann.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-IL köper ännu en gammal maskin... (Boley 5LZ)

Inlägg av X-IL »

Fortfarande inte alls kompis med Fusion 360, men det går framåt i alla fall. det ser ut som att det inte ska vara nåt problem att få till en design som ska kunna passa, det gäller bara att tänka till så att det läggs dit allting vad det gäller excentern som vrider den fram och tillbaka samt stoppklackar och främre hållare.
Just nu är det bara en basplatta och kugghjul, inga axlar eller nåt annat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
betelgueze
Inlägg: 46
Blev medlem: 20 juni 2011, 22:25:17
Ort: Karlstad

Re: X-IL köper ännu en gammal maskin... (Boley 5LZ)

Inlägg av betelgueze »

Om du förstår engelska bra, så kan jag tipsa om Lars Christensen på Youtube. Han har massor av bra videos om Fusion 360. Riktade till nybörjare. Finns säkert en massa andra också. Kanske även på svenska.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-IL köper ännu en gammal maskin... (Boley 5LZ)

Inlägg av X-IL »

Tack för tipset, skall kolla upp det! Det är mest joints som ställer till det just nu, men även tidslinjen gör mig lite konfys, samt att jag inte lärt mig alla indikeringar osv för vilket läge jag är i (sketch eller inte osv). Men att följa med i engelska YouTubes är inget problem, så det skall kollas upp. Har även börjat gå igenom autodesks lektioner, men det går så sjukt långsamt fram(men man år antagligen rätt insatt efteråt).
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: X-IL köper ännu en gammal maskin... (Boley 5LZ)

Inlägg av Glenn »

Lars Christensen jobbar afaik på autodesk, dom länkar hans lektioner iaf.

Jag är ju nybörjare på 3d-CAD och Fusion360 men har lärt mej grymt mycket av hans lektioner, exempelvis om hur tidslinjen fungerar och lägen.

Angående pallyften så hade vi en halvpalllyft på ett tidigare jobb, man försökte alltid ta den då det var så otroligt mycket smidigare än dom full-långa, jag flyttade ju i princip alltid kopiatorer och dom kom på korta pallar.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-IL köper ännu en gammal maskin... (Boley 5LZ)

Inlägg av X-IL »

betelgueze skrev:Om du förstår engelska bra, så kan jag tipsa om Lars Christensen på Youtube. Han har massor av bra videos om Fusion 360. Riktade till nybörjare. Finns säkert en massa andra också. Kanske även på svenska.
Kollat lite snabbt på ett par klipp av honom nu, verkar vara mer i det tempot jag vill lära mig. Så stort tack!
Dr. Rob
Inlägg: 115
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:30:52

Re: X-IL köper ännu en gammal maskin... (Boley 5LZ)

Inlägg av Dr. Rob »

Kan tillföra, helt apropå, att tumbler gear eller tumbler reverse, kallas för vändhjärta i manualen till min Lorch från sextiotalet.
Vändhjärta... fint namn på en mekanisk manick.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-IL köper ännu en gammal maskin... (Boley 5LZ)

Inlägg av X-IL »

Vändhjärta, ja det var ett fint namn men kommer nog att ha svårt att få in det i mitt vokabulär, jag har svårt att hitta de svenska orden överhuvudtaget till många prylar eftersom man mest läser och ser engelska texter och klipp.

Jag fortsätter i sakta mak att tillverka delar, har inte hänt nåt mer med tumblern ännu, jag har förberett för att kunna starta upp CNC:n igen för att kunna göra lite prototyper för att se att jag fått måtten rätt. Nedan kommer ett par bilder på bitar jag snidat fram i övrigt:
31dcde5f-97b9-4b76-8498-c8cd1a8ab332.jpg
42af6d53-85af-4843-a227-2cf0858227ff.jpg
709eaba0-d3e2-4f71-ac15-b7c0ca090fc1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: X-IL köper ännu en gammal maskin... (Boley 5LZ)

Inlägg av X-IL »

Har fått hem lite grejer från Wiberger nu, så när det blir lite mindre kallt ska jag åka ner och prova att montera synglas samt den spaken jag tillverkat och säkert nåt mer. I övrigt har jag fortsatt rita lite på tumblern, än så länge är det egentligen bara mått i två dimensioner som är satta, men det räcker för att få ihop en prototyp att montera på maskinen för att se att de viktiga måtten är rätt. Jag har också klurat ut hur valet av riktning funkar, det är en spak med en pinne off center som går in i en axel med tvärhål i tumblern, denna axel kan flyta (och rotera, men det ska inte behövas) och därmed blir det en rörelse när man vrider spaken med off-centertapp som går in i tvärhålet. Eventuellt förstår man lite mer av bilden nedan. Rotationscentrum för tumblern är så klart i centrum av 57-kugget.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar