Bygge av en 4:e + 5:e axel
Re: Bygge av en 4:e + 5:e axel
Körde en del med A-axeln idag, den med HDn. Den är hur stabil som helst, det är backarna i chucken som ger sej om det är nåt.
Jag fräste en del i stål, och det var inga små fistag, utan rejält, inga hämningar här inte. Det bara funkar.
Har slutat täjnka på den på nåt dumt sätt, den gör det den ska utan att krångla på nåt sätt.
Så det kommer säkert att funka hur bra som helst för dej.
Jag fräste en del i stål, och det var inga små fistag, utan rejält, inga hämningar här inte. Det bara funkar.
Har slutat täjnka på den på nåt dumt sätt, den gör det den ska utan att krångla på nåt sätt.
Så det kommer säkert att funka hur bra som helst för dej.
Re: Bygge av en 4:e + 5:e axel
Det låter riktigt bra. Jag kommer troligen ha mest användning för en 4:e axel med men det skall bli kul att lära sig lite om 5:axlig bearbetning.
Lite småjusteringar idag bara. Det börjar sitta nu.
Lite småjusteringar idag bara. Det börjar sitta nu.
Re: Bygge av en 4:e + 5:e axel
Vad är det för grejor du gör som behöver 5 axlar?
Jag har tittat i Fusion 360 vad som där finns för 5-axligt stöd och det är rätt begränsat.
Och sen ska det till en postprocessor som klarar det också.
Jag har tittat i Fusion 360 vad som där finns för 5-axligt stöd och det är rätt begränsat.
Och sen ska det till en postprocessor som klarar det också.
Re: Bygge av en 4:e + 5:e axel
5-axlig är bara för att lära mig + att det är kul att testa.
4-axlig däremot har jag klar användning för få jag gör en del detaljer som behöver bearbetas på 4 sidor. Skönt att slippa en massa uppspänningar.
Har en kompis som jobbar för autocad och som har gjort några 5-axlig postprocessor för Fusion så den delen löser sig helt säkert.
Det mest spännande blir konfigurationen i Linuxcnc
4-axlig däremot har jag klar användning för få jag gör en del detaljer som behöver bearbetas på 4 sidor. Skönt att slippa en massa uppspänningar.
Har en kompis som jobbar för autocad och som har gjort några 5-axlig postprocessor för Fusion så den delen löser sig helt säkert.
Det mest spännande blir konfigurationen i Linuxcnc
Re: Bygge av en 4:e + 5:e axel
Vad synd, jag hade hoppats du hade en bra anledning jag kunde använda själv.
Jag gör också sånt här mest för att det är kul. Och när jag väl har förmågan
att använda en fjärde axel ja då kommer den till användning.
Då kanske du kan få din polare på Autodesk att titta på det här med matningshastigheter
när man använder fjärde axeln. Det är klurigare än man först anade. Jag var inne och fipplade
i postprocessorn och har väl fått det att funka med A-axel. Men det är inte trivialt så om han
kan fixa något "officielt" så hade det varit guld värt.
Här är mina funderingar kring detta
Jag gör också sånt här mest för att det är kul. Och när jag väl har förmågan
att använda en fjärde axel ja då kommer den till användning.
Då kanske du kan få din polare på Autodesk att titta på det här med matningshastigheter
när man använder fjärde axeln. Det är klurigare än man först anade. Jag var inne och fipplade
i postprocessorn och har väl fått det att funka med A-axel. Men det är inte trivialt så om han
kan fixa något "officielt" så hade det varit guld värt.
Här är mina funderingar kring detta
Re: Bygge av en 4:e + 5:e axel
Skall kolla med honom när jag kommer ihåg
Imponerande videosamling över ditt bygge!
--Per
Imponerande videosamling över ditt bygge!
--Per
Re: Bygge av en 4:e + 5:e axel
Finns möjligheten att programmera matningen i inverterad tid?hawkan skrev:det här med matningshastigheter när man använder fjärde axeln. Det är klurigare än man först anade.
Det hade jag på på en gammal maskin.
Re: Bygge av en 4:e + 5:e axel
Ja det finns G93 som är inverted time feed mode.
"Rätt mycket" meck att räkna ut den bara.
"Rätt mycket" meck att räkna ut den bara.
Re: Bygge av en 4:e + 5:e axel
Ja du vet när man för göra om nästan allt så går tiden...perra_e skrev: Imponerande videosamling över ditt bygge!
Re: Bygge av en 4:e + 5:e axel
Det borde väl ett modernt CAM-program fixa?hawkan skrev:Ja det finns G93 som är inverted time feed mode.
"Rätt mycket" meck att räkna ut den bara.
Re: Bygge av en 4:e + 5:e axel
CAM-delen klarar det utan problem. Det är bara en fråga om om det är implementerar i den postprocessor man har. En snabb googling och det verkar vara rätt så enkelt att få till. Detta kan jag ju hävda så länge jag inte har provat själv
Här är en länk t.ex dom går igenom 4 och 5 axlar
https://forums.autodesk.com/t5/hsm-post ... -p/6488176
Här är en länk t.ex dom går igenom 4 och 5 axlar
https://forums.autodesk.com/t5/hsm-post ... -p/6488176
Re: Bygge av en 4:e + 5:e axel
När jag pratar om CAM-program inkluderar jag postprocessorn.CAM-delen klarar det utan problem. Det är bara en fråga om om det är implementerar i den postprocessor man har.
Det hänger ju liksom ihop.
Re: Bygge av en 4:e + 5:e axel
perra_e, där blev min video aktuell, för det var precis den posten jag refererade till.
Det finns stöd för inverse time feed mode i pp till en Fanus och en Haas, men resten har det inte.
Inklusive linuxcnc. Möjligt att matningshastighet hanteras annorlunda mot linuxcnc och det
inte behövs. Linuxcnc behöver det dock och det saknas. Men det kan göras och jag har gjort det.
Det finns stöd för inverse time feed mode i pp till en Fanus och en Haas, men resten har det inte.
Inklusive linuxcnc. Möjligt att matningshastighet hanteras annorlunda mot linuxcnc och det
inte behövs. Linuxcnc behöver det dock och det saknas. Men det kan göras och jag har gjort det.
Re: Bygge av en 4:e + 5:e axel
Hittade denna artikel hur man modifierar sin pp för inverse time feed. https://forums.autodesk.com/t5/hsm-post ... rue#M14311
Lite enklare att göra om man har lite guidening via en artikel. Jag har lagt in probning på motsvarande sätt genom att kopiera från Haas pp.
Lite enklare att göra om man har lite guidening via en artikel. Jag har lagt in probning på motsvarande sätt genom att kopiera från Haas pp.
Re: Bygge av en 4:e + 5:e axel
Jag har lagt en länk till den jag gjorde i videons beskrivning. Ta den.
Jag tyckte det var fel i Autodesks filer. Man summerar ihop längderna som skalärer,
men det måste göras en vektorsummering och sedan ta totala längden av rörelsen.
Dessutom struntar de i radieförändring och jag tar i alla fall medelvärdet av radierna.
Plus flera fixar, och nu fungerar den bra. Det finns dock saker jag inte förstår.
Du får gärna ta den och hittar du nåt kan du säga till. Ingen support dock.
Jag tyckte det var fel i Autodesks filer. Man summerar ihop längderna som skalärer,
men det måste göras en vektorsummering och sedan ta totala längden av rörelsen.
Dessutom struntar de i radieförändring och jag tar i alla fall medelvärdet av radierna.
Plus flera fixar, och nu fungerar den bra. Det finns dock saker jag inte förstår.
Du får gärna ta den och hittar du nåt kan du säga till. Ingen support dock.