Soldriven dräneringsbrunn

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
bobcat
Inlägg: 41
Blev medlem: 11 mars 2017, 08:25:07

Soldriven dräneringsbrunn

Inlägg av bobcat »

Min åker behöver dräneras, men höjdkurvornas utseende gör detta projekt besvärligt. Jag tänkte lösa problemet på så vis att jag gräver en dräneringsbrunn längst nere i en svacka och leder fram vatten till brunnen via ett dike, och sedan pumpar jag bort vattnet ur brunnen.

Nu funderar jag på om det går att hitta en off-grid-lösning på detta, i det här fallet att alltså driva systemet med solceller och att använda lågspänningskomponenter när det gäller batteri, pump och flottörbrytare. Är detta görbart?
Nerre
Inlägg: 26695
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Soldriven dräneringsbrunn

Inlägg av Nerre »

Det är väl bara att börja räkna?

Hur många liter vatten kommer behöva pumpas bort? Vilken kapacitet har pumpen? Från det kan du räkna fram gångtiden på pumpen.

Vad har pumpen för effekt? Med den och gångtiden så kan du räkna fram hur många watt-timmar energi som kommer att behövas.

Du lär ju behöva nån form av batteribank för solen lär ju inte skina när pumpen som mest behövs. Så då får du räkna ut hur många watt-timmar som batteribanken behöver vara på och sen hur stora solpaneler som behövs för att kunna ladda upp den igen på rimlig tid.
bobcat
Inlägg: 41
Blev medlem: 11 mars 2017, 08:25:07

Re: Soldriven dräneringsbrunn

Inlägg av bobcat »

Vilken spänning ska det vara på grejorna?

En annan sak som jag undrar över är om det duger med en klarvattenpump i ett sådant här sammanhang. Hur mycket partiklar klarar en sådan?

Och var är bästa stället/ställena att köpa det man behöver till ett sådant här projekt?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26136
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Soldriven dräneringsbrunn

Inlägg av Icecap »

Det hela måste ju börja med att definiera mängden av vatten som ska pumpas bort.

Spänningen är såklart viktig också - men den beror ganska mycket på vilken pump som ska användas och vilken motor som behövs.
Men högre spänning ger mindre förlust i ledningar - men även problem med styrningen av laddning, switchning av motorspänning osv.
Nerre
Inlägg: 26695
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Soldriven dräneringsbrunn

Inlägg av Nerre »

Ja spänningen är ju inte det man ska börja med, första steget är att få fram vilken kapacitet pumpen måste ha.

Sen får man se vad det finns för pumpar med den kapaciteten.

Kollade t.ex. lite snabbt på Jula, en dränkbar pump med 6 m lyfthöjd som klarar 150 liter per minut (9 kubik i timmen) är på 400 W. På 230 V blir det knappt 2 A, men ska du ha en liknande pump på 12 V blir det 33 A (vilket ju ställer helt andra krav på ledningarna).

Ska den pumpa bort 9 kubik om dygnet blir det alltså en gångtid på 1 timme per dygn, eller 400 Wh per dygn.

På 12 V blir det då 33 Ah, vilket väl ett större bilbatteri klarar.

Om du har solpanel på 100 W så tar det typ 5-6 timmar solsken att återladda förbrukningen för ett dygn (man räknar väl med typ 80% verkningsgrad på laddning har jag för mig). Men om du har regn och mulet i en vecka kommer ju batteriet troligen ta slut innan det blir sol igen, och då tar det sen flera dagar att ladda det fullt.

Men, den stora frågan här är ju om det räcker med 9 kubik per dygn? Det var ju bara en siffra jag drog till med baserat på pumpens kapacitet.

Med reservation för räknefel.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Soldriven dräneringsbrunn

Inlägg av grym »

man kan ibland göra väldigt mycket för energisparande saker, ex, kan slangen ut göras så att den får utlopp lägre än inloppet så kan pumpen räcka med att starta förloppet

att dimensionera slangen ut för minskat motstånd är vettigt

men som alla säger, fakta på vad som behövs är det man ska börja med

ett allternativ med är att byta batterier när det varit för dåligt med sol om det behövs, ta hem och ladda dom
ristomemo
Inlägg: 1028
Blev medlem: 29 mars 2004, 14:12:18

Re: Soldriven dräneringsbrunn

Inlägg av ristomemo »

Nerre skrev: en dränkbar pump med 6 m lyfthöjd som klarar 150 liter per minut.[/i]
Att tänka på när man läser specn på pumpar, o framförallt billigare pumpar är att maxvolymen (i detta exempel 150l/m) oftast är specad vid när 0 meters lyfthöjd. Har ingen aning om vad det är för pump i Nerres exempel, kanske just den klarar 150 l/m vis 6m lyfthöjd. Men var uppmärksam på det när du väljer pump.

Såg att Julas lite dyrare sortiment av dränkpumpar av märket Elpumps har detta specat i sina manualer.
En pump som i snabbinfon är specad till 180l/m och 8meters lyfthöjd klarar bara ca 33l/m vid 8meter.
Senast redigerad av ristomemo 3 november 2018, 19:22:51, redigerad totalt 1 gång.
bobcat
Inlägg: 41
Blev medlem: 11 mars 2017, 08:25:07

Re: Soldriven dräneringsbrunn

Inlägg av bobcat »

Aha, då måste jag alltså gräva diket först och mäta flödet, och låta det bestämma vilken pump som behövs.

Spänningsförluster i ledningar kan jag ingenting om, eller vilka krav som ställs på ledningar vid olika strömstyrkor. Några långa ledningar blir det i alla fall inte fråga om här, eftersom solcellen ska sitta direkt på brunnen eller möjligen någon dryg meter upp för bättre ljus. Batteriet hade jag tänkt ordna ett regnskydd för.

Några våldsamma mängder vatten är detta inte fråga om. Spontant tycker jag att 150 liter/minut borde räcka, utom vid riktiga skyfall möjligen.

Lyfthöjden är låg, inte mer än en halvmeter ungefär, tror jag.
Mateo_swe
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 mars 2010, 14:06:28
Ort: Huddinge

Re: Soldriven dräneringsbrunn

Inlägg av Mateo_swe »

Måste instämma med ristomemo´s inlägg.
Pumparna brukar ange hur mycket de klarar pumpa vid 0 meters lyfthöjd, även om de klarar pumpa upp till 6 meter så har pumpen säkert en mycket mindre kapacitet i det driftfallet.
Det brukar finnas med ett kurv-diagram där man kan se max pumpförmåga som en funktion av lyfthöjden.

Det låter nästan lite för bra att en 400W pump klarar 150 L/minut med en lyfthöjd på 6 meter.
Men det kanske är en riktigt bra pump och siffrorna stämmer.

Jag har en liten vattenpump som jag eventuellt ska använda till vattenkylningen av min spindel på fräsen jag bygger.
Den är specad att klara 1000 Liter/timme men läser man på diagrammet ser man att vid 1,25 meters lyfthöjd klarar den pumpa 240 L/timme, en avsevärd skillnad.
Så kolla dokumentationen på pumparna du överväger och kolla också om de klarar kontinuerlig drift eller hur lång tid de klarar köras.
Om det är mycket vatten undrar jag om en solcellslösning inte kommer bli väldans dyr, men jag har ingen aning om vad ev. alternativ kan kosta heller.
Jag såg en bonde nära oss hade satt upp en liten vindsnurra för att pumpa vatten.
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: Soldriven dräneringsbrunn

Inlägg av taimanov »

Vart ska du leda bort vattnet någonstans?
Tänkte på vad Grym sade att använda sig av hävert-tekniken. Dvs kan du ha slangens utlopp längre ned än än inloppet så startar du en hävert, det gör ingenting då att slangen går någon meter upp i luften påvägen.
bobcat
Inlägg: 41
Blev medlem: 11 mars 2017, 08:25:07

Re: Soldriven dräneringsbrunn

Inlägg av bobcat »

Har varit ute och kollat nivåskillnader och det är faktiskt så att jag med en 70 meter lång slang når ett utlopp som ligger något lägre än brunnen. Lite svårt att avgöra hur mycket lägre med bara ögonmått, men kanske en knapp meter eller så. Har inte alls tänkt på denna lösning måste jag erkänna. Så suveränt det hade varit om man hade kunnat ordna det hela med att bara åstadkomma en hävert!

Jag undrar hur stor höjdskillnad det måste till för att få en sådan hävert att fungera?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Soldriven dräneringsbrunn

Inlägg av Micke_s »

Kanske en vindbaserad pump..
bobcat
Inlägg: 41
Blev medlem: 11 mars 2017, 08:25:07

Re: Soldriven dräneringsbrunn

Inlägg av bobcat »

Jag har funderat på vindkraft också, men tror att jag har lite för dåliga vindhållanden här, med skog runtom och så.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Soldriven dräneringsbrunn

Inlägg av grym »

bobcat skrev:
Jag undrar hur stor höjdskillnad det måste till för att få en sådan hävert att fungera?

några centimeter, men praktiskt sätt om du inte ska ha väldigt grova slangar så 20-50 cm är bra, det hjälper pumpens arbete hur som om du får fall på det
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26383
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Soldriven dräneringsbrunn

Inlägg av danei »

Stora delar av Holland har det dränerat med vindkraft.
Skriv svar