Soldriven dräneringsbrunn

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Soldriven dräneringsbrunn

Inlägg av mrfrenzy »

bobcat: nej inte vad jag vet. Det är bara en idé baserat på mina begränsade fysikkunskaper och inspiration från "dam siphon systems".

Om jag skulle bygga något liknande skulle det nog baseras på billiga avloppsdelar.
Höjden på tanken bestämmer diametern, kan göras av grova avloppsrör eller en blå vattentunna om det är låg höjd.
I botten sätter man en sånhär backventil: https://www.biltema.se/bygg/vvs/rorinst ... 2000034576

Sen bygger man eventuellt häverten med en ventilering på toppen (för att det inte ska starta för tidigt innan tillräckligt med vatten finns i tanken för att få igång hävertverkan).
http://www.ponddampiping.com/syphon1.html
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Soldriven dräneringsbrunn

Inlägg av Nerre »

bobcat skrev: Att gräva är tekniskt möjligt - och kul! - men då får jag ett öppet dike över åkern, och det diket blir då ett odlingshinder. Hävert är att föredra i det här fallet, eftersom jag kan dra slangen i en böj så att den inte är i vägen.
Kan du inte gräva ner ett rör? Eller går det inte att lägga tillräckligt djupt?
Mateo_swe
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 mars 2010, 14:06:28
Ort: Huddinge

Re: Soldriven dräneringsbrunn

Inlägg av Mateo_swe »

Om det går att använda hävert principen så är det nog att föredra över alla pump lösningar.
Om det inte är för lång sträcka kan du ju prova med trägårdsslangen och om det fungerar kan du tänka ut en mer permanent lösning.
bobcat
Inlägg: 41
Blev medlem: 11 mars 2017, 08:25:07

Re: Soldriven dräneringsbrunn

Inlägg av bobcat »

mrfrenzy, detta är en smart lösning som jag inte för mitt liv hade kunnat tänka ut själv. Jag lutar starkt åt att försöka få till någonting i den här vägen.

nerre, precis så är det, det röret skulle ligga alldeles för grunt.

Mateo_swe, jag har faktiskt en tillräckligt lång trädgårdsslang, så det är nog ingen dum idé att prova med den först.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Soldriven dräneringsbrunn

Inlägg av Nerre »

mrfrenzy skrev: Sen bygger man eventuellt häverten med en ventilering på toppen (för att det inte ska starta för tidigt innan tillräckligt med vatten finns i tanken för att få igång hävertverkan).
http://www.ponddampiping.com/syphon1.html
Men den där lösningen börjar väl inte transportera bort vatten förrän brunnen är full? (Eller vattennivån i alla fall är ovanför hävertens högsta punkt.)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Soldriven dräneringsbrunn

Inlägg av mrfrenzy »

Du har en låg brunn med stor area, där samlas regnvattnet från åkrarna.

Inuti den har du en hög brunn med liten area. Där samlas regnvatten från en stor "tratt" och eventuellt från högsta punkten på åkern också.

Varje gång den smala brunnen blivit full så startar häverten och båda brunnarna töms.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Soldriven dräneringsbrunn

Inlägg av lond »

Kolla denna installationen:

Tydligen är Grundfos stora i direkt-solcells-drift, dock använder man en Franklin Fhoton-pump som skall klara smutsigare vatten.

/// Marcus
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Soldriven dräneringsbrunn

Inlägg av Nerre »

mrfrenzy skrev: Inuti den har du en hög brunn med liten area. Där samlas regnvatten från en stor "tratt" och eventuellt från högsta punkten på åkern också.
Ah, du menar att den fylls från regn som faller på platsen där brunnen är. Då är jag med.

Men problemet är väl att om det regnar en dag så mättas marken med vatten som det sen tar flera dagar innan det nått brunnen? Så den där häverten kommer att tömma brunnen den dagen det regnar, men de efterföljande dagarna kommer brunnen att fyllas av vatten som dräneras från marken och då finns det inget regn som startar häverten.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Soldriven dräneringsbrunn

Inlägg av GastonDeVille »

Annars skulle det kanske funka att ha en pump i yttersta änden av systemet (avloppsänden) som hoppar igång och suger när det är dags och starta hävert-funktionen och sen sköter resten sig själv.. i den bästa av världar. Nivågivare med hysteres / långsamt stigande flank / signal till pump - pumpen måste gå tills det kommer vatten.. borde inte skilja så mycket förutom när det är fruset :roll:
Typ istället för att ställa sig och suga igång det med munnen :vissla:
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Soldriven dräneringsbrunn

Inlägg av mrfrenzy »

Nerre skrev: Men problemet är väl att om det regnar en dag så mättas marken med vatten som det sen tar flera dagar innan det nått brunnen? Så den där häverten kommer att tömma brunnen den dagen det regnar, men de efterföljande dagarna kommer brunnen att fyllas av vatten som dräneras från marken och då finns det inget regn som startar häverten.
Inga problem. Då sätter man en flottör på hävertröret som hänger ner i ytterbrunnen.

Innerbrunnen "laddas" när det regnar.
Sen står den full med vatten tills ytterbrunnen blivit full och då startar processen automatiskt.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Soldriven dräneringsbrunn

Inlägg av Nerre »

Om marken är så mättad med vatten att huvudbrunnen behöver pumpas regelbundet varje dag i en vecka så kommer lösningen inte att fungera. Det räcker alltså inte med att tömma den första gången den blivit full.

Huvudbrunnen fylls på sakta, tömningen går fort. Då kommer det av naturliga skäl bli så att tömningen kommer behöva göras flera gånger innan allt vatten i marken har försvunnit.
bobcat
Inlägg: 41
Blev medlem: 11 mars 2017, 08:25:07

Re: Soldriven dräneringsbrunn

Inlägg av bobcat »

I det här fallet kommer brunnen inte bara att fyllas av att marken omkring blir vattenmättad, utan också av flödet i det dike som leder fram till brunnen.

Jag lurar på hur det skulle bli om jag kastade upp en vall kring brunnen och på båda sidor om den sista sträckan av diket. Då fick jag en damm vars övre kant i så fall skulle vara något högre än det lilla röret. Häverten skulle då sättas igång både när regnet fyller det lilla röret, och när vattennivån i dammen är så hög att det lilla röret fylls. Det kanske skulle fungera?
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Soldriven dräneringsbrunn

Inlägg av Nerre »

Men om brunnen är fylld så kommer den väl inte att dränera marken? Om brunnen är fylld kommer väl även diket att vara fyllt med vatten?

Det normala brukar väl vara att man i princip vill att pumpbrunnen ska vara tom, så allt vatten rinner ner dit. Så fort nivån i pumpbrunnen stiger för mycket så slutar den ju fungera som den ska? Det är ju ingen mening med att ha en 2 meter djup pumpbrunn som det är 2 meter vatten i, då kan man lika gärna ha en 0,5 meter djup pumpbrunn med 0,5 m vatten i. Det är ju vattenytans högsta nivå som bestämmer hur bra brunnen dränerar, inte hur djup brunnen är.
bobcat
Inlägg: 41
Blev medlem: 11 mars 2017, 08:25:07

Re: Soldriven dräneringsbrunn

Inlägg av bobcat »

När jag tänker närmare efter så finns det egentligen inget behov av att dränera marken kring brunnen.

Det jag behöver göra är att leda ytvatten från punkt A till punkt B, men på vägen mellan dessa punkter finns en svacka. I den svackan tänkte jag då gräva en ganska grund brunn som ytvattnet rinner ner i, och sedan pumpa upp vattnet till punkt B. Men så fick jag frågan om det inte finns ett utlopp som ligger lägre än svackan, och det gör det. Så hellre än att pumpa upp vattnet till punkt B drar jag då en slang direkt från svackan till det lägre utloppet, och skapar därigenom en hävert.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Soldriven dräneringsbrunn

Inlägg av Nerre »

Ah, ja, då är ju lösningen enklare.

Men du riskerar ändå att få vatten stående i svackan om det blir så att häverten först suger torrt och sen fylls svackan inte riktigt så mycket som krävs för att starta häverten. Men om det inte är nåt problem att svackan står halvfull med vatten så gör det ju inget.
Skriv svar