Nätagg förstört av motor, hur?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
fosfor
Inlägg: 453
Blev medlem: 13 februari 2013, 05:43:15
Kontakt:

Nätagg förstört av motor, hur?

Inlägg av fosfor »

Hej!

På vilket sätt yttrar sig skador från återspänning från en motor (när den rullar lite och blir som en dynamo där spänning skickas tillbaka till nätagg)?
Är det smällda trissor, eller svullna kondingar t.ex. som kan bli resultatet av denna spänning som skickas tillbaka in i nätagget?

(Vet att det ska finnas skydd för detta, men ponera att det inte gör det).
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Nätagg förstört av motor, hur?

Inlägg av 4kTRB »

Elektrolyter och tantaler är inget hållbara för negativa spänningar i vilket fall.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Nätagg förstört av motor, hur?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

fosfor skrev:Hej!

På vilket sätt yttrar sig skador från återspänning från en motor (när den rullar lite och blir som en dynamo där spänning skickas tillbaka till nätagg)?
Är det smällda trissor, eller svullna kondingar t.ex. som kan bli resultatet av denna spänning som skickas tillbaka in i nätagget?

(Vet att det ska finnas skydd för detta, men ponera att det inte gör det).
Regulatorer vill ju ha lägre spänning på "utsidan" än på "insidan". Man brukar ofta skydda dem genom en diod från "ut" till "in".

Bild
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Nätagg förstört av motor, hur?

Inlägg av Nerre »

Jag tror att det är halvledare som ryker först, kondingar brukar ta lite mer tid på sig innan de pajar. Men det beror ju mycket på hur kretsen ser ut, utan schema är det svårt att gissa sig fram.
Mateo_swe
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 mars 2010, 14:06:28
Ort: Huddinge

Re: Nätagg förstört av motor, hur?

Inlägg av Mateo_swe »

När ett magnetfält kollapsar, vilket händer i motorns lindningar när du snurrar den, ger spikar vilket kan slå ut halvledare om de inte har skydd.
Jag antar att det är något åt det hållet som hänt.
Ditt nätagg var nog inte menat för induktiva laster som motorer.
Jag är iofs inte så bra på de här sakerna och kan ha fel, men det är min gissning.
Skriv svar