Bygga CNC, en RAW1.5

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Bygga CNC, kanske en RAW

Inlägg av Perkla »

Ja du köpte på exakt samma ställe som mig... fästet fästet har jag inte fått än men såg det var lite längre leveranstid på det så tror det dyker upp här i veckan.. :D
Mateo_swe
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 mars 2010, 14:06:28
Ort: Huddinge

Re: Bygga CNC, kanske en RAW

Inlägg av Mateo_swe »

Jo jag läste din tråd och märkte att spindeln som ni diskuterade där var billigare än den hos Janne.
Dessutom hade den mer effekt (2,2kW gämfört med 1,5kW) samt var vattenkyld.
Så jag ser ingen direkt anledning att välja 1,5kW spindeln.

Nu måste jag titta runt efter ett stadigt bord att ha fräsen på.
Ska först se efter om det finns några beg. verksstadsbord nånstans, eller annat stabilt bord.
I värsta fall får jag snickra ihop ett stadigt bord, det ska nog lösa sig.
Måste fundera på lämplig dator samt skärm också, vill nog ha en dedikerad fräsdator.
Jag såg datorlösningen i en annan CNC byggtråd här, den var fin med en liten box-dator samt touch skärm.
Men nya touch skärmar är ganska dyra, ska fundera ett tag hur jag skall göra.
Jag har en äldre maskin pc som är monterad i en låda med pekskärm som har suttit som HMI på en produktionslina.
Ska kolla vad skärmen har för upplösning samt om jag kan uppgradera PC delen i den.
Skulle faktiskt vara perfekt i en sån här tillämpning.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Bygga CNC, kanske en RAW

Inlägg av Perkla »

I början av min Raw tråd ser du har jag byggde bord, blev stabilt och har inga problem, tror det kan vara bra att ha ena sidan fastsatt i en vägg för att minimera att det blir ostabilt...
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Bygga CNC, kanske en RAW

Inlägg av Glenn »

största anledningen till touch är ju att slippa tangentbord och mus på arbetsbänken typ, annars är det väl egentligen smidigare med mus+tb separat än touch.
Mateo_swe
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 mars 2010, 14:06:28
Ort: Huddinge

Re: Bygga CNC, kanske en RAW

Inlägg av Mateo_swe »

Att förankra bordet i en betongvägg borde öka stabiliteten avsevärt, det var en bra ide.

Touch på skärmen är mer en fin bekvämlighetsgrej om man t.ex. vill köra undan spindeln.
Tangentbord och mus måste jag ha ändå.
Om jag kan få touch genom att använda min gamla panel pc så vore det kul men jag tänker nog inte spendera 4 tusen för en ny touch skärm.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Bygga CNC, kanske en RAW

Inlägg av Glenn »

aha du tänkte ha den som komplement, jag ville mest ha touch för att slippa tangentbord, jag kör ju linuxcnc och då finns det ju interface anpassade för touch, inkl onscreentangentbord så man behöver ju inte tb/mus..

Men jag kör nog vidare med tb/mus ändå, i alla fall tills vidare.

Jag har ju även en handhållen MPG/jog som har en massa "shortcuts" på sej, den har jag dock inte fått igång, men jag har inte lagt speciellt mycket tid på det heller då det är rätt mycket annat som ska igång först.

..en sån alltså: https://www.aliexpress.com/item/Wireles ... 49382.html
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Bygga CNC, kanske en RAW

Inlägg av Perkla »

..en sån alltså: https://www.aliexpress.com/item/Wireles ... 49382.html
En sån skulle jag också vilja ha till min maskin... skulle ju förenkla ganska mycket tror jag... :tumupp:
Mateo_swe
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 mars 2010, 14:06:28
Ort: Huddinge

Re: Bygga CNC, kanske en RAW

Inlägg av Mateo_swe »

Jo en sån pendant är nog bra att ha, kanske nåt att fundera på i framtiden om det blir mycket fräsande.

Det är tydligen något fel på min gamla panel-pc så det kanske blir att köra från en annan dator.
Håller på att felsöka den nu, lite märkligt för den bootade i alla fall upp förut och startade windows.
Verkar som den inte har någon hårddisk utan kör operativet från ett 2GB compactflash kort.
När jag startar den står det "No sync" sedan syns inget mer på skärmen.
Kanske fungerar inte flashkortet längre.
Ska ge den lite mer felsökning innan jag ger upp i alla fall.
Eventuellt kanske jag kan använda skärmen och pek matrisen på nåt sätt.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Bygga CNC, kanske en RAW

Inlägg av Perkla »

Tråkigt när grejerna inte fungerar som man tänkt, jag kör med bärbar dator med dockningsstation, en gammal HP från typ 2005 eller nåt sånt, och så Linux CNC som jag nämnde tidigare, den här datorn är inte 100% optimal för LCNC men den duger, den förra datorn ställde till riktiga problem så jag fick en massa bra hjälp av folk här med tips och trix osv... bytte dator och nästan alla problem jag hade var ur världen... :tumupp: :tumupp:
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6971
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Bygga CNC, kanske en RAW

Inlägg av lgrfbs »

Mateo_swe eftersom du skriver att det är en panle-pc kolla att skärm anslutningen sitter där den ska och som den ska sitta.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Bygga CNC, kanske en RAW

Inlägg av hawkan »

Tänkte bara rekommendera pekskärm, typ jättemycket. Asus vt168 är väl en av de minsta som klarar gmoccapy fullt ut.
Och en mpg, en sån som Glenn har.
Då kan man t ex hänga upp skärmen på en arm, och lägga undan tangentbord och mus. Man kan iofs ha tangentbord och mus paralellt och det kan behövas om man behöver in i linux och mecka med konfigurationsfiler osv i början. Men sånt blir ju klart med tiden och behovet av t+m i stort sett försvinner.
Och ytan man måste ha för t+m försvinner. Och att hålla på att sikta med musen på grejor på skärmen kan man vara utan när kroppen är inställd på grovarbete. För att inte tala om spånor och annat som olja som stänker och gör brännmärken i ytan på tangentbordet och spånor som landar och får tangenter och fastna. Går ju iofs att vända upp och ner och skaka ur skiten men tja.
Mus har jag för övrigt inte alls längre. Jag har ett tangentbord med en yta som man kan peta på med fingret som mus. Hade en riktig mus i början med 3040-an men fann att den och jag inte passade ihop.
Med mpgn sköter jag all joggning, start/paus/stopp av program och override av matning och varvtal. Stirrar på fräsverktyget och håller tummen på start/paus-knappen om det är något kritiskt. Man kan inte hålla på att leta efter knappar på en skärm i ett sånt läge. Funkar också med riktiga knappar men det har jag inte (än).
Mpg har små magneter baktill så förutom att samla upp en del spånor kan man fästa den på en flat yta.
Ska man köra svarv tycker jag en spelkontroll+pekskärm funkar bra. En spelkontroll låter kanske udda, men det har visat sej funka väldigt bra. Behövs bara 2D så mpg är lite overkill.
Bara mina 5 cent som man säger.
Mateo_swe
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 mars 2010, 14:06:28
Ort: Huddinge

Re: Bygga CNC, kanske en RAW

Inlägg av Mateo_swe »

Skärmanslutningen verkar vara ok, både monitorkabeln och touch kabeln.
Jag ska prova koppla in en extern monitor då det finns en vga kontakt.
Jag misstänker att det är något fel på moderkortet eller så fungerar inte flash kortet så det inte går att starta operativsystemet.
Jag borde kunna hitta felet eftersom den fungerade förut så felet borde vara något enkelt.
Ska kolla att nätagget ger alla spänningar korrekt, vore ju fint om det bara är en säkring nånstans.

Ligger alla nya touch skärmar på prisnivåer runt 4 - 5 tusen eller finns det billigare skärmar att köpa nånstans?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Bygga CNC, kanske en RAW

Inlägg av tecno »

https://hainatouch.aliexpress.com/store ... c71aBR7uT8

Tunnfilms touch som du monterar på vilken skärm som helst! OBS!!! se till att välja RESISTIV touch ej kapacitiv!
Mateo_swe
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 mars 2010, 14:06:28
Ort: Huddinge

Re: Bygga CNC, kanske en RAW

Inlägg av Mateo_swe »

Kan nog vara lite besvärligt att montera en sån touch matris på en skärm kan jag tro.
Ska fundera på om jag vill lägga pengar på en ny touch skärm.
Tror jag börjar med vanlig skärm + mus, jag kan alltid uppgradera senare om det behövs.

Och jag har hämtat kabeln till spindeln nu.
Köpte av en vänlig forummedlem, tackar så mycket för det :tumupp:
I morgon ska det komma en DHL leverans från CNC Maskiner, det ska bli spännande.
Jag måste hitta eller bygga ett stadigt bord också, mycket att fixa nu.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Bygga CNC, kanske en RAW

Inlägg av tecno »

Baggis, har monterat två.
Skriv svar