fundering utväxling

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

fundering utväxling

Inlägg av grym »

funderar hur man ska göra en utväxling

jag har ett fyrkantsrör ner i backen, en arm som ska sticka ut och ett hantag uppåt

behöver en utväxling på minst 8, 8 varv på hantaget ska få armen att gå ett varv, tänk klocka där man snurrar minutvisaren och timvisaren är en tolftedel av hastigheten

problemet är kraft, som det är nu behäver jag hyggligt med kraft, så det går inte med klena saker
veven räknar jag med full handkraft och 30 cm längd på veven

planetväxel började jag fundera, men har ingen jag kan prova med, och det känns som om jag gör en tankevurpa, mothållet är axlen i mitten som är nedanför allt, den ska inte behöva sitta fast merän kraften på vevandet

seg i skallen, har ingen planetväxel att leka med för att känna hur man kan göra

förslag?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32513
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: fundering utväxling

Inlägg av säter »

Går det att använda en handvevad släpvagns-winch på något sätt?
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: fundering utväxling

Inlägg av GFEF »

Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: fundering utväxling

Inlägg av arvidb »

grym skrev:planetväxel började jag fundera, men har ingen jag kan prova med, och det känns som om jag gör en tankevurpa, mothållet är axlen i mitten som är nedanför allt, den ska inte behöva sitta fast merän kraften på vevandet
Med reservation för att jag kanske inte riktigt förstår vad du vill göra: Någonting måste ta upp momentet från "armen". Om "axeln i mitten som är nedanför allt" är lika med "fyrkantsröret ner i backen", och detta inte ska behöva sitta fast mer än kraften från vevandet, vad ska du då ha som mothåll för armen?
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: fundering utväxling

Inlägg av Krille Krokodil »

Segelbåtar har vinschar med ungefär den utväxlingen och vevstorleken, kanske går att finna något lämpligt på en båtskrot att bygga vidare från.

https://www.hjertmans.se/produkter/segl ... -aluminium
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: fundering utväxling

Inlägg av grym »

hm, omförulerar mig

tänk såhär, jag har entt rör som kan snurra fritt mot backen, obligatoriskt att den kan snurra
på den sitter det en skiva som skall skäras med en kniv som sitter på armen, det går så trögt att man inte klarar det utan utväxling från veven till armen med kniven, men eftersom skivan inte sitter fast i backen så måte äan ändå hålla emot med samma kraft som man skär med, vilket man inte klarar samtidigt som man vevar

starkt förenklat men det borde vara så nära jag kan komma utan att säga exakt vad det är

får man bara principen så kan jag prova med att få kugghjulen skurna i laser för test
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: fundering utväxling

Inlägg av taimanov »

IMG_20181015_070306.jpg
Hmm, är det någonting sådant här du vill göra?
Jag fick inte någon riktig bild för mig hur det skulle fungera.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: fundering utväxling

Inlägg av grym »

japp, på det sättet, undras om jag lurar mig själv, har inte känslan för hur det blir i verkligheten

får nog ordna en planetväxel och känner mig fram
Skriv svar