Felkoder från en misshandlad TNC 155

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1206
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Felkoder från en misshandlad TNC 155

Inlägg av Forsgren »

Har nu provisoriskt försökt starta den transportskadade fräsen för att kanske kunna se hur allvarliga skadorna är. (http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=92303)
Men det kommer upp ett antal felkoder som jag inte kan hitta när jag skummat manualen, någon som vet vad dom betyder?
Förutom 08 får jag även 09, 10, 12, 17 och 21.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Felkoder från en misshandlad TNC 155

Inlägg av mrfrenzy »

Hur ser fraktavtalet och ersättningen ut?
Om det finns en ersättning/försäkring specificerad så behöver du inte lägga någon energi på det alls. Bara anlita närmsta reparatör för besiktning, sedan får försäkringsbolaget bedöma om det ska repareras eller skrotas och ersättas.

Om du har kompetensen att besiktiga och reparera själv ska du ta betalt för din tid.
christianmoller
Inlägg: 64
Blev medlem: 24 juli 2018, 11:14:51
Ort: kungälv

Re: Felkoder från en misshandlad TNC 155

Inlägg av christianmoller »

17,varvtalsväxling ur funktion,21 spindelsmörjning saknas.
Jag får ung. samma när jag startar min men dom försvinner när jag trycker på grön knapp.
Är det en vma 630/650?

/Christian
Edit:Så här ser det ut när jag startar upp
Du får fixa knapparna och nödstoppen till att börja med,då kanske den skrammlar igång
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1206
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Re: Felkoder från en misshandlad TNC 155

Inlägg av Forsgren »

mrfrenzy: Vet inte om något avtal finns, inte jag som bokat frakten. Men en reklamation är gjord, bara att vänta och se vad dom kommer fram till. Förra gången köpte vi en beg. bandsåg, den hade visst råkat tippa i lastbilen så då fick vi igen pengarna vi betalat för sågen. Men det är ju inte så roligt om man gjort ett klipp eller köpt något ovanligt som är svårt att ersätta.

christianmoller: ok! Vad gör den gröna knappen? Min försvann ju då i transporten! :evil: Men jo det är en VMA 630. Vart har du hittat felkoderna? Mina försvinner när jag trycker på CE-knappen men det hade ju varit intressant att veta vad dom betyder om dom kan ha att göra med någon transportskada.

Så du har en likadan fräs? :roll:
christianmoller
Inlägg: 64
Blev medlem: 24 juli 2018, 11:14:51
Ort: kungälv

Re: Felkoder från en misshandlad TNC 155

Inlägg av christianmoller »

Nej jag har lillasyster till din R150 800x400x450 tror jag det var.
Det som bla. händer när jag trycker på den gröna är att jag får upp trycket till spindelsmörjning/kylning.
Du måste ha luft på för att bli av med 17(växel hög/låg och verktygsbyte).
Dom med lägre nr. "tror" jag addreseras till att styrsystemet har varit strömlöst.
Finns det inga rester kvar av nödstoppen och gröna knappen kvar?
/c

Felkoderna har jag i mappen som kom med fräsen,dock inte alla,förresten har två faktiskt.
Jag har tnc 355 men det är väldigt likt 155
Senast redigerad av christianmoller 4 oktober 2018, 19:24:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1206
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Re: Felkoder från en misshandlad TNC 155

Inlägg av Forsgren »

Ok! Så växlingen går med luft på din, vet inte hur det är på denna men tyckte att det såg ut som om luften bara hade att göra med verktygslåsningen, har i och för sig inte kikat så noga. Den har ju hydraulik också.

Aha, vi har även en Abene med TNC 150 och där får jag inga felmeddelanden när den varit strömlös, annat än att den säger att det varit just strömavbrott.

Njae, knapparna är nog körda, lite plastbitar finns men inget att laga. Vill inte heller mecka för mycket innan det är klart med ev. ersättning osv.

En dum fråga, men hur växlar man, gör den det automatiskt utifrån varvtalet i programmet?
christianmoller
Inlägg: 64
Blev medlem: 24 juli 2018, 11:14:51
Ort: kungälv

Re: Felkoder från en misshandlad TNC 155

Inlägg av christianmoller »

Det kan nog vara så att du inte har hög å låg.
Mitt varvtal är 3000rpm.
Verktygsväxlingen på min är luft/hydraulik.
Får du bara dit knapparna korrekt kopplade är nog stor chans att det funkar :) .
Och förresten,byt backup batteri!!!
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1206
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Re: Felkoder från en misshandlad TNC 155

Inlägg av Forsgren »

Alltså jag har INGA manuella växlar, saknar helt växelspak.. :humm:

Samma här luft som genererar ett hydraultryck.
Förresten, vet du vad dragtapparna heter som du har till dina konor?

Har fotat alla maskinparametrar men ska peta i nya batterier.
christianmoller
Inlägg: 64
Blev medlem: 24 juli 2018, 11:14:51
Ort: kungälv

Re: Felkoder från en misshandlad TNC 155

Inlägg av christianmoller »

Här är en försäljningsbrochyr på en r650.
Jag kör med BT och en tunn svarvad ring mellan tappen och konan på hållaren.
Tappen heter ISO 7388/2 tror jag.
Kan ta en bild imorgon
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Felkoder från en misshandlad TNC 155

Inlägg av persa »

Är det ISO7388/2 typ A så har jag en hel drös liggande du kan få köpa från
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1206
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Re: Felkoder från en misshandlad TNC 155

Inlägg av Forsgren »

Jag har en tapp, men vet inte vad den heter, tror den var lik den du nämnde men inte helt lika. Min kan dock vara lite sliten. Är radien under knoppen som jag inte känner igen, men det ska kanske inte vara så. Kan mäta senare idag när jag är tillbaka till verkstaden.

persa: är det rätt typ är jag intresserad!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Felkoder från en misshandlad TNC 155

Inlägg av persa »

Det verkar tyvärr inte alls stämma. Men det kan ju vara skillnad mellan 630:an och 650:an

Hållaren på ditt foto verkar vara en DIN2080 50-kona medan prospektbladet på 650:an talar om hållare typ DIN69871 50-kona. Din dragtapp ser kort ut men det ska den ju säkert vara om den ska monteras på en DIN2080 som ju har en cylindrisk förlängning på själva hållaren där konan slutar. Om man antar att gripklon sitter lika högt uppe på både 630:an och 650:an går det ju då åt en betydligt längre dragtapp om man har verktygshållare DIN69871

Men sen ser själva knoppen inte heller ut att stämma. Knoppen på dragtapp ISO7388/2 typ A har diameter 28 mm och ingen radie som du skriver utan en rak vinkel på 75 grader på undersidan

Hur säker är du på att hållaren med dragtapp verkligen använts i din maskin ?. För att inte göra bort sig är det bästa om du lägger upp en ritning från maskinmanualen som visar hållare och dragtapp. Då kan jag lätt avgöra om mina dragtappar fungerar
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1206
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Re: Felkoder från en misshandlad TNC 155

Inlägg av Forsgren »

Jo precis, det är DIN2080. Och den satt i maskinen när jag fick den. Några papper har jag inte, men har beställt en manual från storebro, dom skulle bara KOPIERA den först.
Jag hoppas ju att dom scannar och skriver ut så att dom slipper göra samma sak med alla som vill ha en kopia av en gammal manual. Fast dom tog ju över 700:- för jobbet så dom vill kanske ha det så. ;-)

Ungefär såhär ser den ut.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Felkoder från en misshandlad TNC 155

Inlägg av persa »

Då kan du inte använda dragtappar ISO7388/2 typ A eller någon annan standard dragtapp heller för den delen. Det är specialtillverkning som gäller (egen eller lägga ut)

En stark rekommendation är ändå att du inte köper fler DIN2080 än den du redan har utan istället satsar på DIN69871 50-kona och/eller BT50. Då har du mycket större utbud att välja på både vad gäller nytt och begagnat. Dessutom troligtvis lite billigare då DIN2080 inte görs i några stora volymer nu för tiden

Det du då behöver är dragtappar vars mittendel motsvarar den cylindriska delen på DIN2080 (diam. 39 mm × längd 25 mm). Jag har en (1) sån dragtapp enligt foto där knoppen stämmer väldigt bra med din skiss. Det viktiga är längdmåtten. Om din dragtapp sticker ut 27 mm från änden på DIN2080-hållaren så kommer det att fungera

Hör av dig om du vill köpa min dragtapp att använda som mall för tillverkning
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1206
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Re: Felkoder från en misshandlad TNC 155

Inlägg av Forsgren »

Inte köpa fler DIN2080 säger du.. :roll:
I samma veva som fräsen köptes ropade jag in några DIN2080-konor på auktion, har inte fått hem dom ännu. 1760:- +frakt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar