Tips på pelarborr/fräs - blev en ZX 45

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av Magnus_K »

Tack Bonehead! Kommer ha väldigt bra användning av allt det där! :tumupp:

Skadad som man är så är fröet för CNC-konvertering redan sått. Det ska dock få ta sin tid och jag tänker köpa del för del, när priset är rätt.
Det jag undrar över är lämplig storlek på kulskruvar och stegmotorer för en ZX45. Vad bestämmer det egentligen?
Vore kanon med kanske något riktvärde/mått på min-storlek.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av hawkan »

Vet inte vad som bestämmer det. Det enklaste är väl att ta efter nån som det funkar bra för.
Det måste ha med krafter som uppkommer. Dels att motorerna orkar hålla emot utan att tappa läget och att det blir tillräckligt styvt, vad det nu är i såna sammanhang.
Tror han i tråden på cnczone valde 20x5 skruvar och Nema34 motorer. Jag apade efter bara, och det har funkat
bra för mej. X och Y är 8 Nm och Z är 12 Nm för växellådan och motorer och det paketet väger nästan 100 kg.
Finns de som satt gasfjädrar på Z för att hjälpa till att hålla upp det.
Det är ett plus att ha closed-loop stegmotorer, kostar inte så mycket extra, men de kan larma om de tappar steg.
Tappar fräsen steg under fräsning så är det nåt riktigt galet och bättre då att det stannar än att fortsätta utan
att märka att det är fel.
Se till att skruven sitter med vettiga lager som är förspända så det inte blir vändglapp därifrån. Inga spårkullager,
hellre två vinkelkontaktlager.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av Magnus_K »

Kanoners hawkan :tumupp:
Visste inte att man tom kunde få larm. Låter klockrent.
Ok, då blir det att börja hålla utkik efter liknande prylar. Går ju alltid roa sig med att gräva fram lite fräsgods och annat under tiden :D
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av CPMS »

Eller så stoppar du dit servomotorer och kör med riktig återkoppling med pulsgivare.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av hawkan »

Ja det går också bra. Inget emot det alls, bara att prisbilden blir en annan.

Finns ju dom som har återkoppling med stegmotorer också, blir nåt mellanting.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av Magnus_K »

Ja jösses vilka priser det är på dom här sakerna när man kollar runt. Det får nog bli manuellt ett tag :wink:
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av hawkan »

Ja det ska man inte blunda för. Du har bara gjort halva investeringen med fräsen,
det är nu det börjar kosta på riktigt :twisted:

Motorer med drivare totalt hamnar under 500 EUR. Sökord "Closed-loop nema34" på ebay.de https://www.ebay.de/sch/i.html?_fsrp=1& ... 4&_sacat=0

Skruvar finns nog mest av på aliexpress. 2005 är en lämplig storlek. Rätt längder är viktigt, även om det går att svarva av till rätt längd om det skulle behövas. I runda slängar 100 USD för en skruv med rullade banor (C7). Kanske dubbla priset om man vill ha slipade banor (C5 eller C3). Dubbelmutter kan vara kul (kanske t o m bra) att ha, men det finns andra metoder att minska vändglappet i muttern. C7 med enkelmutter duger om man bara ska göra allmän fräsning. Har man precisionskrav som motiverar slipade skruvar ska man nog se sej om efter en annan fräs.

Nätagg behövs, ett vanligt 60V 7A duger. Räknar man ihop hur mycket motorerna drar behövs typ tre gånger mer, men jag har klarat mej gott på ett enkelt sånt 7A nätagg och jag har väl tatt i mer än fräsen klarar några gånger.

Lagerblock behövs som tidigare nämnts, med vinkelkontaktlager. Om man frågar säljaren kan det hända att de har såna.

Och för att göra de delar som behövs behöver du en nc-styrd fräs :lol: Jag gjorde mina i min lilla (lilla i det här sammanhanget) 3040-fräs i aluminium. Det funkade.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av Magnus_K »

Haha, ja det där får bli ett senare kapitel.
Priserna du talar om är väl ungefär de priser jag sett också. Och än en gång tack för all information. Försöker suga åt mig som en svamp :D

Står och klurar på plats nu och har en riktigt rookie-fråga: Är det verkligen meningen att man bara drar en M10 bult med låsmutter under bordet, och det ska agera fötter?
Får sedan lägga något mellan bultskalle och golv, men håller verkligen gängorna från 4st M10 för det här?
20181020_151013.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av tecno »

Bild


Detta är till för maskinfot.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av Magnus_K »

Äsch, det var snålt att dom inte bara kunde skicka med 4 såna. Men ok, det bekräftar ju att det håller :wink:
Tack tecno.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av tecno »

Du lär allt behöva nåt att ställa maskinen i våg så dessa är nog rätt väg att gå. Bara att punga ut lite svenska lusidorer för såna tyvärr.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av Magnus_K »

En otroligt vänlig carpelux donerade 4 st serverracksfötter (?) och dom fungerade utmärkt.
Fräsen uppe och näste ihopmonterad.

Nu ska ni få helgens asgarv, men måste fråga ändå.
Stod och mys-vevade lite på X och Y och blev lite fundersam när jag ser att spindeln inte "centrerar" över Y-axeln. Dvs jag kan flytta bordet bort från mig så spindeln kanske är 5cm utanför bordet. Sen åt andra hållet så tar det stopp kanske 5cm innan bordets ände. Brukar det vara så?
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av CPMS »

Min ZX45 centrerar inte Y rörelsen över hela bordet heller.
Sen har jag tappat runt 4cm av rörelsen pga linjalen till DRO som ligger bakom bordet också.
2018-10-27 20.01.36.jpg
2018-10-27 20.03.23.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av Magnus_K »

Exakt så ser det ut här också. Tycker det känns ganska märkligt att man har ett sånt offset...
Senast redigerad av Magnus_K 27 oktober 2018, 20:29:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Tips på pelarborr/fräs

Inlägg av arvidb »

Magnus_K skrev:Stod och mys-vevade lite på X och Y och blev lite fundersam när jag ser att spindeln inte "centrerar" över Y-axeln. Dvs jag kan flytta bordet bort från mig så spindeln kanske är 5cm utanför bordet. Sen åt andra hållet så tar det stopp kanske 5cm innan bordets ände. Brukar det vara så?
Jag har ingen aning om hur det brukar vara, men det ger ju 5 cm extra "räckvidd" för fräsen i alla fall (plats för 5 cm större ämne innan det tar i kolumnen). Kanske därför?

Edit: jämfört med att ha bordet på samma plats och centrerad spindel, alltså.
Skriv svar