Någon som kör med GRBL Shield

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Någon som kör med GRBL Shield

Inlägg av SeniorLemuren »

Någon som kör med GRBL Shield till CNC-fräs.
N3M0
Inlägg: 135
Blev medlem: 2 januari 2011, 21:03:44
Ort: Lund

Re: Någon som kör med GRBL Shield

Inlägg av N3M0 »

Jag kör det på min hembyggda maskin.

.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Någon som kör med GRBL Shield

Inlägg av SeniorLemuren »

Ok. Vilka enheter använder du och hur tycker du det funkar? Har du någon länk till bygget? Jag har kollat lite på att testa denna från ebay.
N3M0
Inlägg: 135
Blev medlem: 2 januari 2011, 21:03:44
Ort: Lund

Re: Någon som kör med GRBL Shield

Inlägg av N3M0 »

Jag kör denna då jag redan hade en bunt med Arduino Unos hemma. Den har även separat matning till stegmotorena och tillåter därmed högre spänning - jag kör med 30v matning från en gammal scanner.
Det finns ingen länk till bygget då det inte är dokumenterat. :wink:
Jag tycker shielden fungerar bra, även om det finns lite som skulle kunna förbättras.
De få problem jag haft var att jag tappade steg om jag inte slog på microstepping, men efter att jag ställt in strömstyrkan (utan microstepping) och sedan slagit på microstepping (4x) så fungerar det perfekt.
En annan sak som saknades är uttag för probe, det går att lösa genom att koppla in sig på 'Comms header' och lägga till lite (RC) filtrering av signalen.
Jag har inte kopplat in ändlägesbrytare än, men när jag gör det så vill jag ha NC-brytare och shielden är tyvärr designad för att enkelt koppla in NO-brytare, så det kommer att kräva lite modifiering.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Någon som kör med GRBL Shield

Inlägg av SeniorLemuren »

Vad är stiften till som är märkta med M0,M1,M2. Dom sitter ju under stegmotordrivarna och blir svåra att ansluta till, är det de man ansluter extern matning till ? Verkar ju bättre än den jag länkade till. Kanske skall välja den i stället.
N3M0
Inlägg: 135
Blev medlem: 2 januari 2011, 21:03:44
Ort: Lund

Re: Någon som kör med GRBL Shield

Inlägg av N3M0 »

M0-2 är till för att konfigurera microstepping och alltså inget du behöver komma åt och ändra under drift.
Skriv svar