Beräkna och bygga stans

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Beräkna och bygga stans

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag går och klurar lite på om det är tekniskt genomförbart att bygga en stans som klarar att stansa ut en oregelbunden form (~ 5 x 2 cm) ur 1mm rostfri plåt.

Med rätt stans/mothåll så borde en verkstadspress klara det (gissar jag) men dom är jäkla dyra.

Fråga 1. Hur skulle ni lösa det

Fråga 2. Finns det någon modell som medger att man beräknar vilket tryck som åtgår
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Beräkna och bygga stans

Inlägg av säter »

Utformar du den som en hålpunch, då minskar nog krafterna avsevärt.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Beräkna och bygga stans

Inlägg av Nerre »

Är det väldigt oregelbunden form gissar jag att det svåraste blir att få stansen att passa perfekt i mothållet. Kanske risk att man måste gnista grejerna?

Min bild är att stansning mest är vettigt om man ska göra stora serier, eftersom det är mycket arbete med att få det att passa ihop och hålla. Ska det vara enstaka delar är antagligen laser- eller vattenskärning bättre. Eller att man grovklipper och sen filar till grejerna.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Beräkna och bygga stans

Inlägg av Krille Krokodil »

Går går ju men för under 1000 st detaljer så finns det enklare vägar, ex. stapla packar av 100 stycken plåtar på varandra och trådgnista.

Vill du räkna på stanskrafter så finns "Sheet metal forming processes and die design" av Vukota Boljanovic att finna som PDF om man söker.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Beräkna och bygga stans

Inlägg av Nerre »

Det är väl också så att om man stansar så blir det två alternativ:

1. Plan stans, enorma krafter (det blir ju skjuvkraft längs hela periferin samtidigt), ger dock plana bitar
2. Konkav stans, mindre krafter (eftersom den "klipper" en bit i taget), men bitarna blir inte plana utan måste riktas efteråt

Fast det kanske inte blir plana bitar ens med en plan stans?
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Beräkna och bygga stans

Inlägg av Krille Krokodil »

Om det är urklippet som ska vara plant så gör man stansen plan och dynan i någon annan form som ger gradvis klipp.

När man som i en normal pressverkstad har tillgång till presskraft på 100-tals ton så kan man lägga in tillhållare på 10-tals ton som håller emot deformationerna.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16720
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Beräkna och bygga stans

Inlägg av grym »

tar lite tid ur någon av lasermaskinerna på jobbet, inte ens lönt att fundera på något annat
Skriv svar