Plasmaskärmaskin CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Plasmaskärmaskin CNC

Inlägg av säter »

Jag och och en kompis funderar på att bygga en plasmaskärmaskin, pga att det har blivit så dyrt med laserskärning.
Det är alltså inte fråga om någon produktionsmaskin, utan enbart för hobbybruk.

Dessa hembyggen verkar ju ha varit behäftade med många problem.
Är det några som kan leda en in på rätt spår?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Plasmaskärmaskin CNC

Inlägg av tecno »

Jag har en idé om att göra en ram med X/Y passande på typ 1/4 plåt eller kanske något mindre.
Detta gör det hela flyttbart och man kan skära där det passar en.
En fastspänd linjal som man kan placera 'ramen' emot sätter inga begränsningar på vad man kan skära ut.

Ont om plats har jag ju som bekant gott om mot dig som har en stor byggnad att husera i.
Ett fix bord med vattenbalja eller utsug är ju fint men tar som sagt en massa plats som sällan utnyttjas 100%.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Plasmaskärmaskin CNC

Inlägg av Glattnos »

Men tänk en gång extra först och kolla med lite olika skärföretag, min uppfattning är att plåtskärning är relativt billigt. Om ni tycker att laser är dyrt men inte behöver så hög precision så kan ni ju beställa från en firma som skär med plasma eller eventuellt gas. Mitt problem med skärfirmorna ligger snarare i leveranstiden, inte priset.
Jag byggde ju en CNC-plasma för ett par år sedan men insåg att det var helt omöjligt att skära billigare själv. Hos min leverantör av skuren plåt kan jag beställa precis den kvantitet, det material och den tjocklek jag vill ha samt få det bockat om jag vill, jag kan blanda massa olika i samma order utan att det blir dyrare. När man håller på själv så måste man antingen anpassa det man ska bygga utifrån den plåt man har hemma eller åka och köpa/få tag på en plåt. Den ska transporteras hem, man ska hantera den och sen får man spillskrot över som ska lagras och senare transporteras. När man beställer så hämtar man upp delarna färdiga och varken hanterar eller betalar för skrotet som blev över. Jag har räknat lite grovt att det kostar mig dubbelt så mycket att skära själv mot att beställa.

Jag kan säga som jag sa till en som tänkte köpa en CNC-plasma till sin verksamhet av samma anledning, det var dyrt att beställa skuret. Han blev förvånad när jag hade en CNC-plasma hemma med plåt ståendes bredvid och ändå beställde skuren plåt. Jag sa då till honom "Om du kan skära billigare än en firma som enbart håller på med det så ska du ju starta en skärfirma istället".

Bifogar några av mina beställningar från min leverantör så kan du jämföra om era priser är högre eller lägre. Alla priser är exkl. moms och allt är i princip konstiga former med flera hål, måtten är yttermåtten. Allt är S355 stål och vissa detaljer är bockade.

MEN...om ni t.ex. vill kunna få fram delar direkt utan leveranstid och/eller helt enkelt tycker att det verkar skoj att ha en egen maskin...Go for it :mrgreen:
Jag använder min maskin mer till annat än just plasma t.ex. lasermarkering, hotwire-skärning och även lite fräsning av trä.
Jag tror att man kan sammanfatta DIY-CNCplasma med att om man inte har industriellt styrsystem och elektronik rakt igenom så är det som att be om problem om man har ett plasma-aggregat med HF-start. I princip så kommer man få skärma, jorda, isolera tills man antingen lyckas eller blir knäpp. Men har man ett aggregat med blowback-start(ThermalDynamics/ESAB, HyperTherm m.fl. har modeller med det) så kan man köra med i princip vilket styrsystem som helst eftersom det inte blir några störningar.
Jag kör nu två Arduinos via USB från en laptop utan någon speciell skärmning eller jordning, har rätt korta kablar så allt ligger i princip inom 1-2 meter från själva skärningen(pressenning hängande i mellan). Det är inga problem med störningar sen jag skaffade en ESAB Cutmaster 60 med blowback-start. Tidigare hade jag en med HF-start och då stannade det lite då och då oavsett hur jag skärmade och jordade.

Sen ska man komma ihåg att CNC-skärning kräver mycket högre hastighet än manuell skärning så om ett aggregat klarar 20mm plåt så är 8-10mm max man kommer kunna skära. Det är starten som är problemet, den kan inte stå och tugga för länge på samma ställe för då förstör man munstycket. Om man kant-startar eller borrar starthål innan så har man bättre chans på tjockare plåt. En billig plasma-skärare med blowback-start är Biltemas för 4999:-, jag köpte en sån och den stör inte styrsystemet men det går inte att skära tjockare än 3mm plåt på ett vettigt sätt så jag lämnade tillbaka den och köpte ESAB:en istället.
Allt detta gör att jag tycker att det är jättebilligt att beställa skuret material :D

Edit: Priserna gäller laser
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: Plasmaskärmaskin CNC

Inlägg av ViktorSigg »

Håller med ovanstående.

Vi betalar mellan 7-9kr /kg för weldox 700 eller motsvarande höghållfastsplåt, mellan 6 och 7 kr för 355 (som vi i stort sett frångått helt då det blir billigare med 700 plåten i slutändan pga. tunnare plåtbitar/dubbla styrkan). Finns inte en chans att vi kan konkurera mot det med egen maskin enbart pga. priset på skuren plåt.

Vi för våran del har dock lite problem då det är ett helvete att få till skärning runt/under semestrar, och många av våra större arbeten kulminerar under denna period. Så vi är i tankarna på att köpa en plasma av den anledningen istället.

Jag rekommenderar dock att höra med firmor uppe i bergslagen (runt Ludvika-Borlänge iallafall) då skärning där var ca 25-35% billigare jämfört med eskilstuna trakten. Ta in pris från fler, det är den största besparingen man kan göra enl. min erfarenhet.
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1206
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Re: Plasmaskärmaskin CNC

Inlägg av Forsgren »

Bygg! :) Vi har en för eget bruk i verkstaden till jord/skogsbruket. Skulle tro att jag skurit närmare 1000 olika bitar, vi tillverkar ju inget direkt utan det är mest för reparation och modifiering av prylar man har. Och vid reparation vill man ju ha det skuret på direkten. Eller ska man tex göra ett fäste för en brandsläckare i en traktor vill man ju inte beställa och vänta på en bit som ändå inte blev bra på första försöket utan måste göras om.

Ett tips kan nog vara att satsa på en bra plasma, vi har en Hypertherm Powermax 85 och jag är nöjd. Även om det hade kunnat vara en modell större, 16mm skär man utan problem och 20mm går ok, speciellt om man skär i s355 som upplevs som "segare" att skära i än s235 som går som i smör. Och så vill man ha THC, dvs automatisk höjdjustering!
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Plasmaskärmaskin CNC

Inlägg av limpan4all »

Jag har verkligen gått och funderat på att beställa en sådan här, främst för att den inte tar så stor plats när den inte används.
https://www.aliexpress.com/item/Most-po ... d75082006c

Skulle den funka? Någon som har en sådan och kan berätta lite om hur denna typ funkar.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Plasmaskärmaskin CNC

Inlägg av Glattnos »

Ser ut som en kopia av ESABs crossbow. Vad jag har hört så funkar i alla fall dom bra. Jag pratade med en ESAB-försäljare/servicetekniker som sa att den är mest till för arbete i fält.

Dock tror jag att den i praktiken tar lika mycket plats som ett skärbord. Dels för att den tar nästan dubbla bredden i anspråk när den ska köras och dels för att den ändå är rätt trixig att ställa undan så den kommer nog stå framme oftast, det är ju inte så "bara" att ställa den i ett skåp eller hänga upp den på väggen(kanske hissa upp den i taket, men det krävs ju ändå någon typ av bord att skära på som också tar plats). Ett vanligt skärbord med hjul går också att flytta undan och rulla ut ur verkstan temporärt för att göra plats.

Men billig var den så man skulle kunna köpa en och bygga om den till ett bord med hjul :)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Plasmaskärmaskin CNC

Inlägg av tecno »

Hur ofta skär man detaljer som är större än säg en 1/4 plåt?

Har man då en smidig anordning för att skära så är det en smidig lägga undan anordning, behov av längre = kör mot linjal och dela upp detaljen.
Pakko
Inlägg: 283
Blev medlem: 16 oktober 2009, 19:43:19
Ort: Kiruna

Re: Plasmaskärmaskin CNC

Inlägg av Pakko »

Enda tipset från mig är att köpa en ordentlig plasma med pilotbåge. Inte någon Kina modell som stör ut allt i sin närhet. Sen har jag kört med Proma Thc och det tycker jag är en bra grej....
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Plasmaskärmaskin CNC

Inlägg av Glattnos »

Bara för tydlighetens skull. Pilot-låga är INTE samma sak som att den inte ger störningar, det finns gott om plasma-aggregat som har pilot-låga men ändå har HF-start. Det är HF-start som stör vanliga datorer, USB, HDMI mm mest. Men jag håller såklart med, köp inte nått som inte är allmänt känt för att fungera bra.
Hypertherm, ThermalDynamics/ESAB har blowback-start och är därför störningsfria. Även Biltemas aggregat har blowback och ger inga störningar, sen kan man inte skära tjockare än typ 3mm och måste ha minst 20A Enfas :P
Skriv svar