Heidenhain tnc 355 bekymmer....(Löst)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
christianmoller
Inlägg: 64
Blev medlem: 24 juli 2018, 11:14:51
Ort: kungälv

Re: Heidenhain tnc 355 bekymmer....

Inlägg av christianmoller »

Nu går den :shock: :bravo: :D :D
Återkommer när chocken lagt sej
christianmoller
Inlägg: 64
Blev medlem: 24 juli 2018, 11:14:51
Ort: kungälv

Re: Heidenhain tnc 355 bekymmer....

Inlägg av christianmoller »

hej igen :D
Jag ställde markören på rad 2 och skrev ON M100 och tryckte på enter och end,stängde av strömmen satte på och körde referenserna och sen var det bara att åka.
Provade inte med att flytta från eprom eftersom jag är lite osäker på att tanka ur från RAM.
Kommer att få hjälp med detta senare och då prova och se vad som händer.
Tack så mycket för all hjälp,det här känns bra!
Ehhh... en bild med annars har det ju inte hänt :mrgreen:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Heidenhain tnc 355 bekymmer....

Inlägg av persa »

:bravo: Kul att det löste sig

Men som du skriver kolla upp vad du har på eprom. Tanken är att man normalt ska köra maskinen med plc från eprom. Tanka ner på RAM gör man bara när man behöver göra någon ändring och då ska man helst samtidigt uppgradera eprom. Har du korrekt PLC på eprom behöver du ingen backup

Men i verkligheten är det nog lätt hänt om man bara ska göra en mindre ändring att den inte överförs till eprom och man bara fortsätter köra från RAM. Då behövs en backup eller åtminstone en notering på ett papper vilken ändring man gjort. Men den infon är nog lätt att missa skicka med när en maskin byter ägare
Lasjoh
Inlägg: 15
Blev medlem: 21 maj 2014, 10:19:23

Re: Heidenhain tnc 355 bekymmer....

Inlägg av Lasjoh »

Skönt att det löste sig, du är långt ifrån den första som gör samma misstag.

Angående det här med PLC på Eprom eller inte så är det nog så, enligt min erfarenhet, att "enklare maskiner" med bara tre axlar och utan spindelväxel och dyl.
klarade sig med standard PLC som låg på Eprom. Lite mera "avancerade" maskiner behövde ett modifierat PLC som ofta lades i RAM, ev. av kostnadsskäl eller kunskapsbrist, Epromen kunde inte brännas i styrningen utan fick göras utanför med allt vad det innebär.
Det finns mycket original Heidenhainstyrningar ute med PLC i RAM så det där med tjänstefel håller inte riktigt.

Lasse
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Heidenhain tnc 355 bekymmer....

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Bra att det löste sig!
Oavsett maskin och typ, så finns det alltid en sak som falerar!
Det egna minnet!!
Så min CNC kompis och jag har nu kommit överens om att sätta upp en loggbok på vad vi kör och hur vi har skapat G-Coden!
Ju äldre man blir, desto mindre får det plats i minnet ;-)
Skriv svar