Vilken svarvstålshållare ska jag ha?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Vilken svarvstålshållare ska jag ha?

Inlägg av danei »

Jag köpte en gamal svarv för ett par år sedan. Men jag har inte använt den just alls. Nu försöker jag komma igång. Det följde ett snabbfäste, ett stickstål och 1,5 stickstålshållare. Jag skulle behöva komplettera. Men vad är det jag har? Ska jag satsa på en ny kinahållare, eller kan jag hitta fästen till rimligt pris till den jag har?

Själva hållaren hittar jag ingen märkning på.
Det fäste som verkar funka på hållaren är märkt tolfix nr1-2 (vänster i bild). Den andra är märkt !mlfix nr1-2. Den glappar. Så stålet vrider sig när man flrsöker svarva. Då går eggen av...
5E401568-951A-42AA-9450-B040BDE6D340.jpeg
Vad är det hag har?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Vilken svarvstålshållare ska jag ha?

Inlägg av tecno »

Högst troligt ett Toolfix modell hedenhös.

Ska du få tag på grejer till den så är det skattjakt som gäller ;)

Är svarven värd nytt snabbfäste och moderna stålhållare så kör på det tycker jag. Se bara till att du får ett med rätt höjd!
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Vilken svarvstålshållare ska jag ha?

Inlägg av danei »

Det är inte samma standard som i dag? Typ kan en sådan här passa? https://www.tradera.com/item/301891/314 ... nabbfaste-

Svarven är ingen riktig höjdare, så några jätte pengar vill jag inte lägga på hållare. Det är en gamal sliten maskin konverterad till eldrift med opelväxellåda och spännrem.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Vilken svarvstålshållare ska jag ha?

Inlägg av hawkan »

Nej det är inte samma, om du tittar närmare skiljer det mesta vad gäller vinklar, konor och mått.
Men ska du byta så är det till en sån du ska byta. Finns mycket kinesiskt rätt billigt.
Även verktygsboden i Borås har billiga hållare av den typen https://verktygsboden.se/stalhallare/st ... 6-5x127-mm

Edit: På tradera är det den allra minsta modellen. Den benämns 250-XYY där X är storlek. 0= minst, 1= lite större passa en hobby-bänksvarv, resten större. YY är hur själva stålet hålls fast, fyrkant, runt, morse-kona osv. Utan att egentligen veta så ska du nog inte ha 0-storlek, den är rätt liten.
Senast redigerad av hawkan 22 juli 2018, 12:00:57, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Vilken svarvstålshållare ska jag ha?

Inlägg av tecno »

De där på tradden har inget att göra med varken Toolfix eller Malcus! Så de passar inte till ditt snabbfäste.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Vilken svarvstålshållare ska jag ha?

Inlägg av Glattnos »

Ser ut att vara samma fäste på min gamla svarv som jag tror är en Torshälla. Ska inte sälja några hållare tyvärr :)
Skriv svar