Emco PC 50 CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Mackans
Inlägg: 14
Blev medlem: 16 april 2015, 00:04:20

Re: Emco PC 50 CNC

Inlägg av Mackans »

Bifogar en bild där man ser ISA kortet och jumprarna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mackans
Inlägg: 14
Blev medlem: 16 april 2015, 00:04:20

Re: Emco PC 50 CNC

Inlägg av Mackans »

Du menar att jag kan flytta jumprarna och köra DOS verktyget och se när/om RS485 kortet dyker upp och visar sig vid någon kombination?
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Emco PC 50 CNC

Inlägg av swesysmgr »

Nej jag tänkte att du kan sätta all jumprarna på 0/låg och sedan köra installationsprogramnet. Fungerar det inte då går du vidare till nästa alternativ i tabellen på sidan 1 i tråden. Något av dem borde funka, annars är något annat fel.

Du får starta om och köra installationsprogramnet max 8 gånger :)
Mackans
Inlägg: 14
Blev medlem: 16 april 2015, 00:04:20

Re: Emco PC 50 CNC

Inlägg av Mackans »

Nu har jag testat alla 8 varianterna av att sätt jumprarna på RS485 kortet och därefter försökt installera programmet. Men det blir stopp när programmet ber att få maskindata disketten. Precis som det blivit hela tiden.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Emco PC 50 CNC

Inlägg av swesysmgr »

Vilken version av WinNC har du? Borde vara 3.x.

Med så gammal programvara går det ibland att bara skapa en katalog t.ex. C:\WinNC och sedan manuellt kopiera ner filerna dit.

Även om WinNC inte fungerar kanske du kan starta WinConfig och med hjälp av det verifiera att din version är kompatibel med din hårdvara. Det verka finnas många olika styrsystems-emuleringar och tillbehör, titta på sidan 154 och framåt och jobba med en kopia av .msd-filen, inte originalet.

Med WinConfig kan du även se att RS-485 kortet kan hittas, se sidan 159.

Det verkar även gå att växla interface på vissa maskiner mellan RS-485/RS-232 genom att trycka på lite knappar på panelen.

Kontrollera även att minnesområdet som kortet ligger på (CC000-CFFFF) är undantaget från minneshanteraren, tyvärr minns jag inte på rak arm om detta sätt i Config.sys eller i någon ini fil för Windows 98.

Manualen är alltså för Mill version 13 men den skall även gälla version 3.x för din maskin och installationen av mjukvaran och kommunikationen med maskinen borde vara samma.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mackans
Inlägg: 14
Blev medlem: 16 april 2015, 00:04:20

Re: Emco PC 50 CNC

Inlägg av Mackans »

Tack för tipset, ska testa det.
Projektet har gått i stå. Har haft kontakt med EMCO i Österrike och fått en MaskinDatafil till en annan maskin. Den som hör till min har dom tyvärr inte kvar. Jag har även pratat med en kille som sålda dom här grejerna för länge sedan. Utan att kunna lösa problemet.
Skriv svar