Emco PC 50 CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Mackans
Inlägg: 14
Blev medlem: 16 april 2015, 00:04:20

Re: Emco PC 50 CNC

Inlägg av Mackans »

Hej!
Tack för svar.

Jag får välja och ange sökvägen själv till filen i installationen. När jag har försökt har filen legat i en mapp på antingen A: (disketten) eller E: (USB minne)

Jag har försökt att hoppa över MSD disketten vid installationen med det går inte att göra så, efter att 1:a disketten installerats vill den ha MSD disketten.

Jo det går att öppna filen i wordpad och det är text i den, så här börjar det.
# MaschinenTypInstall T
# MaschinenNummer A6LG5004
$AMSD
L0 xfffefffe
B0 1
B1 0
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Emco PC 50 CNC

Inlägg av swesysmgr »

Kan det vara att programmet kontrollerar serienumret (MaschinenNummer) och det inte stämmer med hårdvaran?
Mackans
Inlägg: 14
Blev medlem: 16 april 2015, 00:04:20

Re: Emco PC 50 CNC

Inlägg av Mackans »

Jag har också haft den tanken, så därför ändrade jag till min maskins MaschinenNummer i MSD textfilen. Men det hjälpte inte. Är det någon annanstans det ska ändras i så fall än där?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Emco PC 50 CNC

Inlägg av mrfrenzy »

Du kan använda FileMon för att se vilka filer programmet försöker öppna

https://sysinternals.d4rk4.ru/Utilities/Filemon.html
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Emco PC 50 CNC

Inlägg av swesysmgr »

Mackans skrev:Jag har också haft den tanken, så därför ändrade jag till min maskins MaschinenNummer i MSD textfilen. Men det hjälpte inte. Är det någon annanstans det ska ändras i så fall än där?
Om serienumret inte stämde tyder väl det på att filen egentligen tillhör en annan maskin?

Det skall finnas ett program som heter WinConfig från Emco med vilket man kan öppna och ända i MSD filerna. Du har ju bytt RS-485 kortet t.ex. kanske måste IO och/eller minnesadressen till ISA kortet anges korrekt i konfigurationsfilen?

Titta på kortet vad det har för IRQ, IO och minnesadress jumprade, titta sedan i Windows om det kanske finns t.ex. ett nätverkskort eller någon port som har samma adress eller interrupt och därmed gör att Emco-programmet inte hittar RS-485 kortet.

Var det några drivrutiner med till 485-kortet så det syns i Windows?
Mackans
Inlägg: 14
Blev medlem: 16 april 2015, 00:04:20

Re: Emco PC 50 CNC

Inlägg av Mackans »

För att ta det hela från början så fanns det ett komplett paket med dator, program och svarv och fräs som fungerade. Sen fick någon för sig att slänga datorn med programmet och RS485 kortet i, så det enda som blev kvar är svarven och fräsen. Maskinerna har inte gått mycket så dom är i väldigt bra skick. Därför var min tanke att få fart på dom igen.

Så helt riktigt, den MSD filen hör inte ihop med svarven jag har. Det gör inte heller RS485 kortet, det kommer från en annan maskin.

MSD filen har jag fått av en kille som tidigare sålt Emco och verkar duktig på maskinerna. Enligt honom ska det gå att installera programmet utan att ha kontakt med svarven.

Jag kan inte se RS485 kortet i enhetshanteraren, så tydligen känner inte datorn av att det sitter i. Jag har inga speciella drivrutiner till kortet utan tror att dom kommer med installationen.

När jag kör FileMon kan jag inte se att datorn ens försöker leta på vare sig A: eller E:
Den står kvar på C:

Om jag jämför mitt RS485 kort och bilden som swesysmgr tidigare bifogat, då sitter inte mina jumper så som bilden visar. Utan mina sitter ett steg till höger, alltså på dom stift som sitter närmast texterna ST1, ST2 och ST3. Om det nu har någon betydelse?
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Emco PC 50 CNC

Inlägg av swesysmgr »

Skriv ner vilken minnesadress kortet är jumprat för idag och ändra sedan till default och testa igen.

För att ta reda på om kortets adress krockar med något annat i datorn kan du köra Msinfo32 eller MSD (Microsoft Diagnostics, inte Emco filen) under DOS. Dessa visar en karta över vad som finns i minnet, välj sedan en area som är ledig med hjälp av jumprarna på kortet.

Troligen kommunicerar ditt WinNC direkt med hårdvaran utan drivrutin, det är därför det inte fungerar med moderna Windows (eller andra moderna OS) som inte tillåter direkt hårdvarukommunikation på det sättet av stabilitetsskäl.

https://support.microsoft.com/en-us/hel ... 2-exe-tool

Titta även i MSD filen om det kanske finns en adress hårdkodad, jag tycker att installationsprogrammet borde vara så smart att det testar de få alternativ som finns men man vet aldrig.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Emco PC 50 CNC

Inlägg av tecno »

Är det inte det denna raden gör?

L0 xfffefffe
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Emco PC 50 CNC

Inlägg av swesysmgr »

Kortets adress måste ligga mellan 0xC000 och 0xD000, värdet ovan tycker jag ser mer ut som bit-flaggor men det är svårt att veta exakt utan manual :)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Emco PC 50 CNC

Inlägg av säter »

Mackans skrev:ett komplett paket med dator, program och svarv och fräs som fungerade. Sen fick någon för sig att slänga datorn med programmet och RS485 kortet i, så det enda som blev kvar är svarven och fräsen.
Det var alltså en gemensam dator för både svarven och fräsen?
Mackans
Inlägg: 14
Blev medlem: 16 april 2015, 00:04:20

Re: Emco PC 50 CNC

Inlägg av Mackans »

Ja, helt riktigt. I programmet kan man välja mellan att köra olika Emco svarvar eller fräsar.
Det finns en diskett som heter PLC där flera olika svarvar och fräsar är listade. Öppnar jag t ex mappen för fräsen Mill55 finns där filer med namn som t ex ODT.PTB ; OEN.PTB ; MILL55.AWL. Men jag kommer aldrig så långt som till att installera den.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Emco PC 50 CNC

Inlägg av säter »

Ok, så maskinerna styrs inte av datorn, utan har ett eget styrsystem?
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Emco PC 50 CNC

Inlägg av swesysmgr »

Datorn är hjärnan. Den kan i sin tur emulera olika traditionella styrsystem för att du skall kunna utbilda i flera av dem på samma maskin-hårdvara.
Mackans
Inlägg: 14
Blev medlem: 16 april 2015, 00:04:20

Re: Emco PC 50 CNC

Inlägg av Mackans »

Jag känner mig rätt bortkommen nu och är ute på tunn is. Så jag hoppa på överseende med mina begränsade kunskaper.
Hur hittar jag vilken minnesadress kortet är jumprat för idag när inte kortet visas i datorn?

Jag har kört https://support.microsoft.com/en-us/hel ... 2-exe-tool
Under "Minne" finns "Minnesintervall för PCI-grafikkort; Moderkortstillägg för PnP-BIOS; Intel Pentium II; Moderkortsresurser.
Är Moderkortsresurser en ledig plats?

Under IRQ finns det 2 lediga platser, nr 9 och 10.

Under DMS finns lediga platser på nr 5, 6 och 7.

Under konflikter står det så här:
IRQ 11 Intel 82371AB/EB PCI till USB
IRQ 11 Standrad PCI-grafikkort
IRQ 11 IRQ-hållare för PCI styrning
IRQ 14 Primär IDE-styrenhet (dubbel fifo)
IRQ 14 Intel 82371AB/EB PCI Bus Master IDE Controller
IRQ 15 Sekundär IDE-styrenhet (dubbel fifo)
IRQ 15 Intel 82371AB/EB PCI Bus Master IDE Controller

Bifogar Maskindatafilen, jag kan inte hitta någon adress i den.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Emco PC 50 CNC

Inlägg av swesysmgr »

Har tyvärr ingen W98 maskin till hands men ta en bild på 485- kortet där jumprarna syns samt kör dos-verktyget. Det scannar minnesområdet om jag minns rätt, då skall du kunna se om 485 kortet krockar med något annat i hårdvara genom att jämföra lediga minnesutrymme med jumprarna.

Det är inte säkert att 485 kortet har ett interrupt, det går att kommunicera enbart minnes mappat.

Alt 2 är att testa alla jumper alternativ i ordning, lite tradigt men det är inte så enormt många kombinationer.
Skriv svar